üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinár;üzemanyagár;gázolajár;

- A legolcsóbb és a legdrágább is az üzemanyagunk

Míg a térségben a hazai gázolaj után immár a benzin ára is a legalacsonyabb, addig a hatósági árra nem jogosult hazai közlekedők - így elsősorban a külföldiek és a nehézgépjárművek - "piaci" átlagárai a térségben messze a legmagasabbak.

Mától újra, ezúttal 20-20 forinttal, 787,9, illetve 770,9 forintra nő a benzin és a gázolaj piaci átlagára – közli a Holtankoljak.hu. Ez adatbázisunk tanúsága szerint újabb rekord. A benzin esetében április, a gázolajnál pedig február óta szinte hetente emelkedett soha addig nem látott szintre a – 480 forintos hatósági üzemanyagárra nem jogosult – autósok tarifája. De a múlt pénteki, 30-30 forintos, egyszeri emelési mértékre sem akadt az elmúlt évek során sok példa. A piaci üzemanyagárak így egyetlen hét alatt 70, illetve 65 forinttal nőttek. Jellemző módon egyébként tavaly még 500 forint alatt dőltek sorra az addigi hazai üzemanyagár-rekordok. A 480 forintos üzemanyagárra jogosult fogyasztók a piaci árhoz képest literenként ma már egyaránt közel 300 forintot takarítanak meg.

A 480 forintban meghatározott hatósági üzemanyagár-plafon tavaly november közepi bevezetése óta térségi tarifa-helyezésünkben sajátos kettősség alakult ki. Míg a hazai „átlagár” egyre kedvezőbb helyre került, a hatósági árra nem jogosult kör piaci szintű tarifája a térségben a legmagasabb.

A gázolaj után május közepén a hatósági tarifát is magába foglaló átlagos hazai benzinár szintén átvette a térségbeli első helyezést – számítottuk ki a Cargopedia.hu adatbázisa alapján. Eszerint a Magyarországgal határos államok közül - a hatósági árnál alig magasabb, 481 forint körüli hazai átlagár után - Szlovéniában 614, Szerbiában 616, Ukrajnában 627, Romániában 659, Ausztriában 718, Horvátországban és Szlovákiában pedig 726 forintért mérik átlagosan a benzin literjét. A trónfosztás már csak azért is figyelemre méltó, mert az elmúlt évtizedek során térségi szinten „örökös” legolcsóbbnak számító Ukrajna a hónap közepe óta nem hogy elvesztette elsőségét, de háború sújtotta észak-keleti szomszédunkat azóta már a szlovének és a szerbek is beelőztek. (Arról nem is beszélve, hogy az ukrán hírek súlyos üzemanyag-hiányról szólnak.) Az elmúlt hetek során hasonló folyamat játszódott le gázolajfronton is: miután Magyarország május elején a 480 forintos hatósági árral szintén átvette Ukrajnától a térségi első helyezést, 23-a óta észak-keleti szomszédunkat már a szlovének és a szerbek mellett olykor a szlovákok is megelőzték.

Az árakat az üzemanyag-turizmus szempontjából vizsgálva viszont már egész más a kép. A kormány először március közepén a 3,5 tonnánál nehezebb, másfél hete pedig az összes külföldi rendszámú autót eltiltotta a 480 forintos üzemanyagáraktól. Ennek nyilvánvaló háttere a környező államok piaci, illetve a hazai hatósági ár közötti, egyre tátongóbb szakadék. A nemzetközi fuvarozók, illetve a szomszédolók április óta literenként már több mint száz, május óta már akár több mint kétszáz forintot is megtakaríthatnak a környező államok üzemanyag-tarifáihoz képest. Az Orbán-kormányt a jelek szerint különösebben nem zavarja, hogy a „külföldieket” kedvezőtlenül megkülönböztető intézkedés ellenkezik az EU alapelveivel. A hazai piac 90 százalékát üzemanyaggal ellátó Mol viszont a nyári ellátás biztosítékaként üdvözölte az intézkedést. Az immár az összes külföldi rendszámú autó esetében fizetendő piaci üzemanyagárunk ugyanakkor a térségben már messze a legmagasabb.

Európa 42 államából a 481 forintos hazai benzin-átlagár Oroszország és Belorusszia után a 3., a gázolajé pedig – az előző két állam mellett Málta után – a 4. legalacsonyabb. Piaci benzinárunk ugyanakkor már a 11., gázolajárunk pedig a 10. legmagasabb. A legdrágább Norvégia 1031 forintos benzin- és 915 forintos gázolaj-átlagtarifával.

Ez egy családbarát kormány, ezért van fókuszban a rezsivédelem a 2023-as költségvetésben is – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a költségvetés benyújtáskor. A jövő évi büdzsé vesztese az egészségügy és a rendvédelem. Nagyot nyernek a honvédelmi beszállítók, az energiacégek, de az állam sem jár rosszul.