üzemanyag;hiány;Magyarország;benzin;gázolaj;

2022-07-30 07:00:00

Márciusban még simán letagadták, most nyakunkon az üzemanyaghiány

Hernádi Zsolt megkongatta a vészharangot: az ársapka miatt külföldről nem érkezik üzemanyag, fogytán lehet a Mol készlete, ellátási zavarok jöhetnek. Igaz, a tankolás idén eddig sem volt zökkenőmentes.

Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy külföldről üzemanyag érkezzen az országba – idézi az MTI Hernádi Zsolt péntek késő délutáni doorstep sajtótájékoztatóját. A Mol elnök-vezérigazgatója előzetesen az olajcsoport helyzetéről és az üzemanyagellátásról tárgyalt Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát, illetve Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterrel. A bejelentést több autós is készpénznek vehette: beszámolók alapján ugyanis a Balaton felé tartók közül sokan kisoroltak a legközelebbi benzinkúthoz tankolni, hisz úgymond ki tudja, mit hoz a holnap.

Ha a 480 forintos ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, nem érkezik az országba külföldről üzemanyag – szögezte le Hernádi. (Szakértők szerint a külföldi finomítók és üzemanyag-kereskedők más államokban ennél jóval drágábban el tudják adni terméküket. A Holtankoljak.hu tájékoztatása szerint a benzin hazai „piaci” átlagára 693, a gázolajé pedig 738 forint.) Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem képes teljes egészében kielégíteni a belföldi dízeligényeket. Az üzemet azonban tovább nem halasztható karbantartás miatt hétfőn le kell állítani.

Hernádi idézett szavai szerint a kormány tudomásul vette a tájékoztatást,

Szerinte mihamarabb oly mértékben kellene szűkíteni az ársapkás kedvezményezettek körét, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni. Ma Gulyás Gergely újból rendkívüli kormányinfót tart, amin alighanem az üzemanyagársapka is szóba kerül.

A százhalombattai finomító hétfői leállása tervezett lépés - közölte Hernádi. A lépést eredetileg áprilisra időzítették, de az akkor - a kormány árintézkedései és néhány kapcsolódó visszaélés nyomán - megugró üzemanyagfogyasztás miatt a karbantartást augusztusra halasztották.

Az elnök-vezérigazgató felhívta a figyelmet: az egyik szomszédos országban háború dúl, ahol mindent megtesznek azért, hogy dízelhez, vagy bármely más típusú kőolajszármazékhoz jussanak. Az osztrák schwechati finomító május közepe óta nem működik, ahol egy hasonló karbantartás utáni munkálatok során robbanás történt. Az egység újraindítása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható. Ráadásul a múlt héten a két cseh finomító közül egy váratlanul szintén leállt.

Az uniós kereskedelmi korlátozások miatt az EU-tagállamok is fokozatosan igyekeznek az orosz dízelt más forrásból kiváltani. Ezek a lépések komoly szállítási-szervezési kihívások elé állítják az olajvállalatokat.

Szakértők felhívják a figyelmet: a korábban a hazai üzemanyag-forgalom közel harmadát kitevő behozatal március elején, néhány nap alatt állt le, miután a kormány - főképp a független kutasok panaszai miatt - a hazai nagykereskedők eladási árát is literenként legfeljebb 480 forintban húzta meg. Igaz, az üzemanyag-behozatal jelentős hányadát képviselő OMV a schwechati finomító leállásáig még tartotta magát.

Július elején az ATV-nek a százhalombattai finomító 65 százalékának leállásáról számolt be, hozzátéve, hogy július 20-án pozsonyi finomítójuk újraindul. A Mol az ellátási akadozások miatt márciusban száz, június végén pedig ötven literben korlátozta a kútjain egy ügylet során tankolható mennyiséget. (Az ellátási gondok miatt ma már valamennyi hazai töltőállomás alkalmaz hasonló korlátozásokat.) Hernádi Zsolt korábbi nyilatkozatában hangot adott abbéli reményének, hogy a szintet nem szükséges tovább csökkenteni. Mindazonáltal a hvg.hu értesülései szerint a Mol hétfőtől egy Pest megyei kút számára már csak a szerződött mennyiség felét adja ki.