Oroszország;Magyarország;MOL;olaj;szállítás;

2022-08-10 11:03:00

A Mol fizetne az oroszok helyett az ukránoknak, hogy jöjjön Magyarországra a kőolaj

A cég egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról.

Augusztus 4-én az Oroszországból induló Barátság kőolajvezeték déli, Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba irányuló ágán az ukrán szakaszt üzemeltető Ukrtransznafta leállította a nyersanyag továbbítását – tette közzé Igor Gyomin szóvivőre hivatkozva a Transznyefty nevű orosz állami olajszállító.

E szerint bár július 22-én a kialakult rend szerint, az ukrán szállító cégnek előre átutalták a későbbi szállítási díjat, az összeget az Ukrtransznafta ezúttal az Oroszország elleni EU-s kereskedelmi korlátozásokra hivatkozva visszaküldte. Ha a szolgáltatást végző fél visszautasítja a díját, a szállítások nem folytatódhatnak, így most más megoldások keresése mellett az orosz, az európai szabályozó hatóságtól is engedélyt kérnek a szállítások kifizetésére. A Barátság Fehéroroszországon keresztül a lengyelekhez és a németekhez vezető ágán a szállítások zavartalanok – tették hozzá.

Az MTI idézi Sztanyiszlav Mitrahovicsot, az orosz kormány pénzügyi egyetemének professzorát, a Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértőjét is, aki az orosz állami televízióban, az RT-ben emlékeztetett,

A Bloombergnek az MTI előtt két órával megjelent híre szerint a magyarországi szállítások – a százhalombattai finomítóban zajló karbantartás miatt – már augusztus első napjaiban leálltak. Az Ukrtransznafta az orosz tájékoztatáshoz nem fűzött véleményt.

A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás – ismerte el a hírek megjelenését követően lapunk megkeresésére is a Mol. Tudomásuk szerint „banki oldalon technikai problémák merültek fel az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán”, és bár a Mol tartalékai több hétre elegendők, folyamatosan dolgoznak a megoldáson,

Magyarán az oroszok helyett a Mol fizetne az ukránoknak a szállításokért, és mint szerdán kiderült, ki is fizette a tranzitdíjat az ukrajnai szakasz használatáért.

Többi kérdésünkre – például arra, hogy miért csak a szállítások megszűnését követő ötödik napon ad erről hírt – az olajtársaságnem válaszoltak. Arról sem kaptunk tájékoztatást, hogy a Mol az Adria vezetéken keresztül fokozza-e tengeren érkező – akár orosz, akár más forrású - szállítmányok vásárlását. (Májusban, amikor Orbán Viktor az Ukrajna ellen indított orosz támadás miatti uniós kereskedelmi korlátozások vétójával voltaképp megvédte a – szlovák és horvát finomítót is üzemeltető - Mol orosz olajvásárlási jogát, az olajtársaság ígéretet tett más forrású kőolajak fokozottabb beszerzésére és feldolgozására.)

A Barátság kőolajvezeték leállását a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) tudomása szerint technikai jellegű probléma okozza - válaszolta megkeresésünkre a szaktárca. A helyzet megnyugtató rendezése, a szállítások mielőbbi újraindítása érdekében a magyar fél is igyekszik közbenjárni. A hazai ellátás a rendelkezésre álló készletekből több hetes időtartamra biztosított - fogalmaztak.

Iparági forrásaink szerint, bár az orosz olajszállítás leállítása kétségkívül aggodalmat kelthet, a hatást enyhíti, hogy a százhalombattai finomító karbantartás miatt éppenséggel áll. Szakértők egyszersmind hangot adtak abbeli reményüknek, hogy a vita hamarosan rendeződik és helyreállnak az olajszállítások.

Mindazonáltal Magyarországot minden ilyen energiaipari zavar fokozottan érinti: az üzemanyagok 480 forintos nagy- és kiskereskedelmi árkorlátja miatt ugyanis megszűnt a piac 30 százalékát addig ellátó behozatal, így azóta az egész országot a Mol látja el saját, hazai finomítójából. Az egység átmeneti leállása miatt így – Gulyás Gergely kancelláriaminiszter korábbi bejelentése szerint – az „ársapkás” dízelfogyasztókat már az ország biztonsági készleteiből látják el. Mindezek nyomán a kiadható mennyiséget immár az ország összes kútján porciózzák, de az üzemanyag elérhetősége sem biztos, illetve a kétezerből több tucat kút már be is zárhatott.