Forma-1;Belga Nagydíj;versenynaptár;

- Spa: elnapolt hattyúdal

Pozitívak Stefano Domenicali tapasztalatai, így elképzelhető, hogy mégis a versenynaptár része marad a legendás belgiumi pálya.

A négy hetes nyári szünet után Belgiumban folytatódik a Forma-1-es világbajnokság, ugyanakkor elképzelhető, hogy a legendás Spa-Francorchamps-i pálya jövőre már nem lesz része a versenynaptárnak, ugyanis lejár a helyszín szerződése.

Az 1920-ban épült 7004 méter hosszú versenypálya ikonikus helyszíne a Forma-1-nek. Rendszerint fordulatosan alakulnak a versenyek, ismert sajátossága a különleges mikroklímában fekvő pályának, hogy időnként egyik felén esik az eső, míg a másik fele száraz. Ám hiába imádják a versenyzők és a nézők is, a Liberty Media több showt és bevételt szeretne, emiatt pedig veszélybe került a folytatás.

„Soha nem mondtam olyat, hogy ez lesz az utolsó Belga Nagydíjunk, most csak annyit mondhatok, hogy tárgyalunk más promóterekkel, hogy lássuk, készen állnak-e a teljes elkötelezettségre. Belgiummal zajlanak a tárgyalások – jelentette ki csütörtökön Stefano Domenicali, a Forma-1 vezérigazgatója.

„Ugyanakkor meg kell mondjam, hihetetlen, ahogyan felkészültek erre a hétvégére. A közlekedési tervnél is nagyon érdekes ötletekkel álltak elő. Idén nagyon más a hozzáállásuk – ismerte el a szervezők erőfeszítéseit Domenicali.

Mint emlékezetes, tavaly az időjárás tönkretette a versenyt, minden idők legrövidebb és legfurcsább futamán csak a biztonsági autó mögött körözött a mezőny, és az eredetileg kiosztandó pontok felét kapták csak meg a pilóták. Idén valamelyest jobb a helyzet, a meteorológusok péntekre és szombatra esőt vizionálnak, ugyanakkor vasárnap már száraz futamra lehet kilátás.

Ami a fejlesztéseket illeti, a szervezők 80 millió eurót költöttek renoválásra, melynek részeként egyes kanyarprofilokat is megváltoztattak, de az Eau Rouge-hoz nem nyúltak, így az továbbra is padlógázas maradt. Ugyanakkor az aszfaltozott bukótereket kavicságyra cserélték az első kanyarnál, így a pályát már nem lehet büntetlenül kiszélesíteni.

Miközben Spa jövője még nem eldöntött, az csütörtökön kiderült, hogy 2023-ban biztosan nem rendeznek versenyt a Paul Ricard versenypályán, ugyanakkor a franciaországi helyszín rotációban vissza-visszatérhet majd.

Belgiumban debütál egy fontos szabályváltozás is, amelyet az autók pattogása miatt hoztak. A padlólemezek hajlékonyságát és a kopólemezek vastagságát ellenőrző vizsgálatokat a hétvégétől szigorítják, ez pedig valamelyest hatással lehet az erőviszonyok alakulására. A címvédő Max Verstappen megnyugtató, 80 pontos előnyből várja a folytatást, ugyanakkor a technikai problémákkal küszködő Ferrari és a nyári szünet előtt javuló formát mutató Mercedes is okozhat majd fejtörést a Red Bullnak. A hírek szerint az energiaitalosok a korábbinál könnyebb autóval folytatják az idényt, míg a maranellóiak a hibrid rendszer még fejleszthető elemeit frissítették. Ennek következtében sajtóhírek szerint Charles Leclerc a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni, mivel már elérte a büntetlenül cserélhető alkatrészek számát.

A Mercedes ezúttal vörös orrfestést kap, a német gyártó így tiszteleg az 55 éves 300 SEL 6.8 AMG előtt, mely 1971-ben, szinte esélytelenként, az utcai változattól alig különbözve megnyerte a spái 24 órás versenyt kategóriájában.

Szintén érdekes fejlemény, hogy a McLaren szerdán bejelentette, a szezon végén megválik Daniel Ricciardótól, ugyanis az ausztrál pilóta nem töltheti ki 2023 végéig szóló szerződését. A wokingiak Oscar Piastrit szerződtették, ugyanakkor az ausztrál tehetség sorsa a levegőben lóg, ugyanis szerződéses vitába keveredett jelenlegi munkaadójával, az Alpine-nal, mely még a Magyar Nagydíjat követő napokban jelentette be, ő veszi majd át az Aston Martinhoz távozó Fernando Alonso helyét. Néhány órával később aztán Piastri jelezte, esze ágában sincs az Alpine színeiben versenyezni jövőre.

Ricciardo neve azóta az Alpine-nál és a Haasnál is szóba került, mint potenciális jelölt, ugyanakkor a McLaren sem engedné el teljesen a kezét, a Zak Brown vezérigazgató azt szeretné, ha Ricciardo a csapat tagja maradna és az IndyCarban, vagy a Formula E-ben folytatná a versenyzést.

A hétvége programja

Péntek:

Első szabadedzés: 14:00-15:00

Második szabadedzés: 17:00-18:00

Szombat:

Harmadik szabadedzés: 13:00-14:00

Időmérő: 16.00

Vasárnap:

Futam: 15.00

Megsértették a magánélethez fűződő jogát.