társasági adó;személyi jövedelemadó;családi adókedvezmény;Tao-támogatás;

- Csúcsra járatják a sporttámogatást Magyarországon, miközben a családoké már csökken

Tavaly csökkent a családok által igénybe vett adókedvezmények összege, a sportcélúaké viszont tovább emelkedett.

Tavaly a költségvetés 1290 milliárd forintnyi adóbevételről mondott le, ebből 318 milliárd forintot tettek ki a családi adó és -járulékkedvezmények. Ezzel még mindig a családok kapják a legtöbb adókedvezményt, ám ez a 2020-ban igénybe vett összeghez képest 17 milliárd forinttal mérséklődött – derül ki a parlament előtt fekvő 2021 költségvetés zárszámadási adataiból.

A családi adókedvezmények mértéke 2018-ban 316 milliárd forintra rúgott, 2019-ban 335,2 milliárdra emelkedtek, ehhez képet már a 2020-as adatok sem tudtak érdemben emelkedni. Vagyis olybá tűnik, hogy az igénybe vett adókedvezmények összege tetőzött az elmúlt években, és lassú csökkenésnek indulhat. Bár a kormány a zárszámadási törvényhez többszáz oldalas indoklában a mögöttes okokról egy szót sem ejt, sőt magát a csökkenés tényét is elhallgatja. Hasonlóan hallgat a folyamatokról a NAV évkönyve is.

Tavaly a foglalkoztatás 0,7 százalékkal, a bruttó bérek több mint 14 százalékkal emelkedtek, vagyis nem a jövedelmi oldalon kell keresni a csökkenő adókedvezmények okát, az inkább demográfiai okokkal magyarázható. Vagyis a csökkenő születésszám mellett egyre kevesebben tudják igénybe venni a gyermekesek adókedvezményét. Ezt a gyanút erősíti, hogy kismértékben a családi pótlékra fordított kiadások is mérséklődtek. Idén minden bizonnyal megtörik a csökkenő trend, hisz a választások előtt gyermeket nevelő családok további mintegy 700 milliárd forintnyi szja-t kaptak vissza. Ugyanakkor a demográfiai folyamatok miatt 2023-tól visszaáll a csökkenő trend, hacsak a kormány nem változtat a családi kedvezmények szabályain, bár erre a jelenlegi költségvetési helyzetben meglehetősen kicsi az esély.

A családok által igénybe vett adókedvezmény csökkenésével szemben a sporttámogatások töretlenül növekedtek: a kormány által közölt adatok szerint csak tavaly 147,4 milliárd forint be nem fizetett társasági és bankadó ment a sportegyesületekhez az államkassza helyett. A tavalyi tao visszaigénylés új történelmi rekord, ezzel megdöntötték a 2016-ban felállított 135 milliárdos csúcsot. 2017-ben a szabályváltozások miatt 93 milliárd forintra esett vissza a sport-tao, ám a növekedés azóta is töretlen. Az sport-taózás 2012-es bevezetése óta a sportegyesületeket összesen 936 milliárd forintnyi adót kaptak meg az államkassza helyett.

Tavaly az államnak a társasági adóból 558 milliárd forint adóbevétele keletkezett, vagyis a beszedhető adó 20 százaléka ment a sportegyesületekhez. Másképp számolva: a társasági adóból összesen 279 milliárd forintnyi adókedvezményt érvényesítettek a cégek, a kedvezményezettek, s ennek fele ment sportcélokra. Az adókedvkedvezmények kormányzati értékválasztást is jelentenek – ezekből derül ki, hogy melyek azok a gazdaság- vagy társadalompolitikai célok, ameleket a kormány kész akár súlyos adó tízmilliárdokkal támogatni. Míg szja kedvezmények körében lehet vitatkozni a családi adókedvezmény mértékéről, a kedvezményeztek köréről, az alapvető cél – a gyermeknevelés támogatása – valós társadalmi érdek. Ezzel szemben a sport kiemelt támogatása közel sem olyan egyértelmű: a magyar gazdaság súlyos versenyképességi problémákkal küzd, ennek számtalan oka közül az egyik a cégek alacsony innovációs képessége. Ám míg sportcélokra 139 milliárd forint jutott, addig az úgynevezett K+F (kutatás-fejlesztés) támogatására 23 milliárd forint. Ennél lényegesen több jutott fejlesztések támogatásra, s ezen a címen már 58 milliárd forintnyi társasági adót spóroltak meg a cégek, míg az energiahatékonysági beruházásokra csak 11 milliárdot vettek igénybe. 

Idén minden bizonnyal tovább nő a sportegyesületek által igénybe vehető tao-kedvezmény, ugyanis az évi 4-5 százalékos gazdasági növekedésnek köszönhetően 2022-ben még a cégek profitja – így a társasági adója is – nőni fog. A kormány sem igyekszik a sport-tao-t visszafogni és azt szociális támogatásokra vagy rezsicsökkentésre fordítani, hanem épp ellenkezőleg, a tao-szabályok lazításával igyekeznek a sportegyesületek rezsiproblémáit megoldani. 2023-ban viszont a sportegyesületekre is jóval nehezebb év vár: az előrejelzése szerint a gazdaság növekedése nulla közelébe lassul, így várhatóan több cég lesz veszteséges, vagy csökken a tao-alapja, emiatt számottevően csökken a társasági adó, és ezzel együtt a sportegyesületeknek felajánlható keret is. 

Mind a kereslet, mind a kínálat szűkül a lakáspiacon, így egyre kevesebb ingatlan cserél gazdát. Ez megállíthatja a drágulást is, ám most a magas lakásárak és hitelkamatok sokakat elzárnak egy saját vagy új otthontól.  Egy kétgyermekes fővárosi családnak az elérhető támogatások igénybevétele mellett is csaknem kétszer annyi jövedelemmel kell rendelkeznie most egy új lakás hitelből történő megvásárlásához, mint egy vidéki családnak.