Hétfőtől a Mol – korábbi értesüléseinkhez, majd a kiadott tájékoztatóikhoz híven – teljes egészében beszüntette 194 hazai „üzemanyag-viszonteladója” ellátását. Bár a megfogalmazás azt sejteti, hogy a szám kútüzemeltetőkre vonatkozik, hozzáteszik, hogy ezek a hazai üzemanyag-töltőállomások tizedét képviselik. Ez viszont – tekintve, hogy Magyarországon körülbelül kétezer kút üzemel – arra utal, hogy az érték az érintett töltőállomásokat fedi.
Ráadásul szeptemberi forgalmuk az olajcég közlése szerint a viszonteladói piac mindössze 2,5 százalékára rúgott. Tovább fokozza a zavart, hogy a Mol korábbi bevallása szerint idén 258 „új partnerrel szerződött”, amelyek kapcsán egységes kereskedelmi gyakorlatot ígértek. Egri Gábor, a nagy láncokhoz nem tartozó, jellemzően kis- és középvállalkozások üzemeltette töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) elnöke lapunknak megerősítette, hogy ez utóbbi szám cégeket jelöl, amelyekhez körülbelül 400-500 kút tartozik. Arról nincsenek ismeretei, hogy ezek közül most hány maradt ténylegesen üzemanyag nélkül. Mindazonáltal a Mol, korábbi elveivel látszólag szemben, a jelek szerint csak új partnerei egy része felé szüntette be az üzemanyag-ellátást. A teljesen kiszárított hazai kutak pontos számát firtató kérdéseinkre az olajcégtől nem kaptunk választ.
Mindenesetre az FBSZ hétfőig 107 olyan hazai települést összesített, ahol egy vagy több kút üzemanyaghiányt jelentett. Ezek közé megyei jogú központok – Debrecen, Nyíregyháza, Pécs, Szombathely, Zalaegerszeg –, budapesti kerületek, más városok és kistelepülések is tartoznak. Egri Gábor szerint az ország minden pontjáról üzemanyaghiányt jelentenek, és nem csak az ellátatlan kutakról, hanem a többiről is, ahová az ügyfelek átpártolnak.
A Mol csütörtökön küldte ki érintett kutas vevőinek, hogy hétfőtől egyáltalán nem kapnak tőle üzemanyagot. Idén szerződött „új ügyfeleiket” eddig sem kényeztették túl. (A korábban még a piac 30 százalékát képviselő kis kutak idén azért szerződtek le a Mollal, mert a nagykereskedelmi üzemanyag-ár február végi, 480 forintos hatósági árkorlátjának meghúzásával addigi, külföldi beszállítóik egyszerűen levonultak a piacról, mondván, máshol drágábban el tudják adni a terméküket.) A Mol rögtön kikötötte, hogy bár a jogszabályok alapján új vevőikkel le kell szerződniük, értelmezésük szerint ez nem jelent szállítási kötelezettséget is. Másrészt – korábbi ügyfeleiktől eltérően – a kis kutaknak a kiszállítást is maguknak kellett megoldaniuk.
Rengeteg kőolajat talált Vecsésnél a MOLEhhez híven a Mol az elmúlt hónapok során számukra fokozatosan csökkentette a megrendelthez képest leszállított mennyiséget. Egészen addig, hogy e kör legutóbb már csak az igényelt szint negyedét kapta meg. Ennek nyomán, bár immár az összes hazai kúton korlátozzák az egyszerre vásárolható mennyiséget, egyes kis töltőállomásokon az adag értelmezhetetlen, néhány literes szintre szűkült. A Mol a mostani üzemanyag-ellátási stopot azzal indokolta, hogy a hatósági áras környezet a piac négyötödének ellátójaként „megfontolt stratégiát igényel” tőlük. Vissza kell pótolniuk a júliusban (a már akkor akadozó ellátás miatt) felszabadított biztonsági készleteket is. „Fokozott éberséget kíván”, hogy a múlt héten egy napra – ukrajnai rakétatalálat miatt – leállt az orosz kőolajat ideszállító Barátság-vezeték. Az „átmeneti korlátozásokat” az országos ellátási szempontokkal indokolták. Céljuk, hogy minden autós legfeljebb 30 kilométeres távolságon belül tankolni tudjon. Újabb érvként merült fel, hogy a Dunai Finomító jelenleg 60 százalékon üzemel, mivel az újraindítás során „további karbantartási feladatok merültek fel”. (Ennek mértékét és időtartamát firtató kérdésünkre nem válaszoltak.) Ha a kereslet nem lenne kimagasló – a Mol-töltőállomások forgalma a 2021-es másfélszerese - és külföldről is a tavalyi mennyiség érkezne, ilyen gyártási szint sem igényelne korlátozásokat – tették hozzá. Azt, hogy a mostani körülmények között mikor állhat vissza a kis kutak ellátása, nem becsülték meg.
Mivel a kis kutak csak úgy számíthatnak az amúgy is akadozó állami támogatásra, ha nyitva maradnak, vélhetőleg még tovább csökkentik a kiadható mennyiséget
– fogalmazott Egri Gábor. Egy siklósi Avia-kúton a kvóta immár egyetlen liter. A Vezess.hu tájékoztatása szerint a Mol saját egységeinek normál kútfejein legfeljebb 50, a nagynyomásúakon pedig 100 literben korlátozzák az egyszerre vehető mennyiséget. Fömötör Tamás, a Mol „régi partnerei” közé tartozó, tiszakécskei Compass Autógáz Kft. képviselője lapunkat arról tájékoztatta, hogy novembertől az éves mennyiség tizedéről 8 százalékára csökkent az általuk havonta megrendelhető mennyiség.
Az FBSZ szerint a helyzet leginkább a saját térségük ellátásában kulcsszerepet játszó, jellemzően vidéki, kis kutak ügyfélkörét lehetetleníti el. A szervezet, amely Orbán Viktortól és Hernádi Zsolt Mol-vezértől is nyílt levélben kérte a helyzet rendezését, mindeddig senkitől nem kapott választ – tájékoztatta lapunkat Egri Gábor. A szervezet szerint a helyzeten segíthetne az ország biztonsági olajtartalékainak további felszabadítása is.
Zuhannak az üzemanyagárak
Szerdától ismét esnek a piaci üzemanyagárak: a benzin átlagára 20 forinttal 647 forintra esik, míg a gázolajért 19 forinttal kevesebbet, átlag 713 forintot kérnek a 480 forintos hatósági árra nem jogosult közlekedőktől - írta a Holtankoljak. Az irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára a november eleji, száz dollár közeli szintről tegnapra 83 dollárra esett, majd este 86 dollárig erősödött. A forint kissé gyengült a dollárral szemben.