Bukta Imre képei sosem unalmasak, legyen rajtuk jegenyefa, kerti szék, földön fekvő tehenek vagy egymás kezét fogó, táncoló nyugdíjasok, a látvány magáért beszél. Mondhatnánk úgy is, Bukta képein mindig zajlik az élet, hisz azokon keresztül betekintést nyerünk a vidéki Magyarország rögvalóságába. Vagy legalábbis Mezőszemere mindennapjaiba, a Munkácsy Mihály-díjas művész ugyanis előszeretettel ábrázolja szülőfaluja lakóit, helyszíneit és állatait is. Az óbudai Godot Kortárs Művészeti Intézetben november 27-én nyíló kiállításán több mint ezer négyzetméteren tekinthetjük meg a legfrissebb alkotásait, melyek az esztétikai élmény mellett mélyen elgondolkodtatják a befogadót.
– Most olyan időket élünk Magyarországon, amikor élő, kortárs magyar képzőművésznek igazán nagy kiállítását ritkán lehet látni. Az utolsó nagy, egyéni kiállítás, melyen bemutatkozott művész, Bukta Imréé volt tíz évvel ezelőtt, 2012 novemberében – mondta a tárlat sajtómegnyitóján Gulyás Gábor filozófus, esztéta, a kiállítás kurátora. A 2012-es tárlatot egyébként szintén ő rendezte, a mostani kiállítás pedig arra is reflektál, pláne hogy több tematikus szekciókra bomlik, nagy méretű installációkat tartalmaz, és videófelvételeket is, melyeken egy-egy, Bukta Imréhez vagy művészetéhez köthető személy mondja el a reflexióit. Krasznahorkai László például arról beszél, hogy őt a festővel leginkább a vidékiesség kapcsolta össze, de míg Bukta abba beleszületett, addig az író azt önként választotta ifjúkorában. Mészáros Blanka színésznő a falun töltött gyerekkorára és az otthon melegére, az illatokra, hangokra és élményekre emlékszik vissza, melyek által megélhette belső szabadságát.
A tárlaton a látogató is otthonosan érezheti magát, a műveken a vidéki élet ismerős tárgyai, eszközei, állatai és mindennapi történései válnak jelentőssé. Egy férfi a kerékpárjának lyukas gumiját nézi, idős emberek egy asztalnál krumplit esznek, egy Kriszti nevű lány a fa gyümölcséért nyúl, míg Bukta Imre egy sötétkék kötényben pózol láncfűrésszel. A képeken a vidéki élet azonban gyakran csap át szürrealitásba. Ez részben a festő éteri színkezelésének köszönhető, másrészt meglepő témáinak. Egyik művén például egy férfi házában feltűnik egy bárány, míg egy másikon jegenyefa nő a nappaliban, vagy éppen tehenek foglalják el a falu utcáját. A szakrális téma szintén közel áll Buktához, a „Mikor jön le az égből Krisztus?” című szekcióban falusi jelenetek telítődnek vallási tartalommal.
A kiállítás a vidék kortárs arcát is bemutatja, egyes alakok, legyenek akár nyugdíjasok, már okoseszközt használnak, egy, a művész hetvenedik születésnapjára készült installációban például két idős ember nézegeti tabletjén Bukta fiatalkori képeit, miközben a művirággal díszített asztal felett fénypontokat szór egy diszkógömb. A tárlaton amúgy szerepet kap egy vadonatúj eszköz, a Bukta által „kifejlesztett” iKapa (vagyis okoskapa), melynek segítségével az unoka akár otthonról a fotelben ülve, távirányítással mozgathatja nagyanyját a földeken.
Nemzetközi hírnév
Bukta Imre mint a kortárs magyar képzőművészet nagy hatású mestere már számos külföldi helyszínen bizonyította tehetségét. Három alkalommal szerepelt a Velencei Biennálén, kiállított a São Pauloi Biennálén, láthatták a műveit – többek között – a párizsi Pompidou központban, a brüsszeli Bozarban, a linzi Landesmuseumban, a jyväskyläi Art Muzeumban, a lundi Kunsthallban, a pekingi Millennium Múzeumban. Több jelentős egyéni tárlata volt Budapesten, Welsben, Nürnbergben, Stuttgartban, Kecskeméten, Helsinkiben, San Franciscóban, Zágrábban, Karlsruhéban, Egerben és Sepsiszentgyörgyön.
Infó
Műveljük kertjeinket! Kurátor: Gulyás Gábor. Godot Kortárs Művészeti Intézet (Budapest, 3. kerület, Fényes Adolf utca 21.). 2022. november 27. – 2023. április 30.