;;

üzemanyag;benzin;gázolaj;árstop;

A közszolgálatban dolgozók életét is megnehezíti az üzemanyaghiány

- Jött a benzinkáosz, a mentők elsőbbséget kérnek, az áruszállítók aggódnak

Egyre több területen érződnek az üzemanyagkrízis következményei.

A villamosforgalmat is blokkolta Budapesten, a VIII. kerületben, a Fiumei úton kedden az egyik benzinkútnál várakozó autósok sora. A II. kerületben pedig forgalomirányítókra volt szükség, hogy megpróbáljanak úrrá lenni az üzemanyagért sorban állók okozta közlekedései káoszon. Rengeteg helyen viszont már sorban állni sem volt miért, mert nem csak „olcsó”, hatósági áras, hanem drága prémium üzemanyag sem maradt.

Az Orbán-kormány előremenekült, és egy rendkívüli bejelentésben december 6-án kedden éjjel 23 órai hatállyal megszüntette a benzinárstopot, de Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója szerint stabilitásról csak egy-másfél hónap múlva lehet beszélni.

Míg sokaknak „csak” kényelmetlenséget okoz, ha nem tudnak tankolni, és ezért esetleg kénytelenek átmenetileg letenni az autót, a bezárt kutak és a még működőknél kialakuló végeláthatatlan sorok azokat is sújtják, akiknek „hivatalból” muszáj menniük.

– Gyors, határozott kormányzati beavatkozás nélkül a lakosság ellátása kerül veszélybe az üzemanyaghiány miatt – fogalmazott a Népszava érdeklődésére Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára, aki szerint egyre több fuvarozótól kapnak jelzést, hogy nem tudnak gázolajat vásárolni. Árvay Tivadar elmondta, hogy a magyar fuvarozók 80 százaléka mikro- vagy kisvállalkozás, nekik nincs saját kútjuk, nincsenek tartalékaik, ugyanúgy közkutakon tankolnak, mint a lakosság.

Azaz ha kiürül kocsijuk tankja, és nem tudnak üzemanyagot venni, akkor leállnak, nem jut célba a fuvar. 

Ráadásul szerinte a nagyobb, belső kúttal rendelkező cégeknél is fennakadások vannak: vagy egyáltalán nincs kiszállítás, vagy csak a megrendelt mennyiség töredékét viszi ki a Mol, és gyakran arról sincs tájékoztatás, hogy az elmaradt szállítmányt mikor pótolják. A nehézségeket egy napokban történt esettel jellemezte a főtitkár:

– Egy hűtőkamionos vállalkozó azt kérdezte tőlünk, hogy a fuvart teljesítse időre, vagy a hűtőraktérben lévő, több száz millió forintos gyógyszerszállítmányt hűtse. Mivel a hűtője is gázolajjal üzemel, a kettőre együtt már nincs elég üzemanyaga.

Árvay Tivadar megemlítette, hogy egyesületük tagvállalatai beszállítói üzemeknek és áruházláncoknak, és ezek a fuvarok is veszélybe kerültek. A főtitkár úgy vélekedett: a már március óta teljes, piaci árat fizető fuvarozók lehetetlen helyzetbe kerülnek, ha a kormány ragaszkodik ahhoz, hogy az ársapka a jelenlegi formájában december 31-ig fennmaradjon. „Nincs olyan EU ország a közelben, ahol ellátási probléma lenne. Emiatt azt kell feltételezzük, hogy az elhibázott hazai üzemanyag-stratégiából fakad a probléma.” – mondta.

A bizonytalanság mértékét a fuvarozók aggodalmai mellett jelzi az is, hogy

a Tatabánya Mentőállomás Facebook-oldalán azt írta, „nehézkesebb” lett tankolniuk, és a nagy sorok kivárása, „hosszabb aktív mentésből való kiesést jelent”, ezért kérik, engedjék őket előre a kutaknál. 

Ezzel együtt az Országos Mentőszolgálat lapunk megkeresésére azt közölte: nincs fennakadás, valamennyi egységük tud tankolni a szerződés szerinti MOL-kutaknál. Igaz, jegyezték meg, előfordult, hogy több időt vett igénybe a tankolás, esetleg másik töltőállomást kellett keresni. A betegellátás azonban egy esetben sem került veszélybe – állították.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság megkeresésünkre jelezte, náluk sem történt a „gépjárművek bevethetőségét veszélyeztető helyzet.” Salamon Lajos, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének elnöke azzal egészítette ki a hivatalos választ, hogy szerinte ilyen helyzet nem is történhet. – Én úgy tudom, hogy egy régebbi szabályozás értelmében a benzinkutak kötelesek a benzin bizonyos százalékát fenntartani a mentő, tűzoltó és rendőrségi autók számára. Továbbá a tűzoltóságokon létezik belső tartalékképzés, tehát kannákban is tárolnak üzemanyagot.

A rendőrség lapzártánkig nem válaszolt kérdéseinkre, de Szabó Zoltánné, a Belügyi, Rendvédelmi és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének alelnöke azt mondta: ha voltak is gondok, annyi biztosan nem, hogy az kritikus helyzetet teremtene.

P. Mária és ügyvédje bocsánatkérést és kártérítést követel a fideszes politikustól.