MÁV;Lázár János;Volán;GYSEV;Vitézy Dávid;HÉV;tarifák;Nagy Bálint;menetrendek;

Csúszik a MÁV és a Volán közös menetrendje, de Lázár János szerint jövőre végeznek vele

Az immár a közlekedésért is felelős miniszter a „magyar narancshoz” hasonlította a tömegközlekedést: „olyan, amilyen, de a miénk”.

Hiába ígérte meg korábban Vitézy Dávid, a Palkovics László vezette, azóta megszűnt Technológiai és Ipari Minisztérium egykori államtitkára, hogy 2023. január 1-jétől egységes menetrend és tarifarendszer lép majd életbe, hétfőn Lázár János immár építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt bejelentette, hogy „nem lesz meg” – írja a Telex. Az eredeti tervek szerint ugyanis már az újévtől mind a MÁV, a Volánbusz, a GYSEV, a HÉV-ek és az egyéb kisebb szolgáltatók helyett egy helyen, összehangoltan végezték volna a tervezést, és a jegybevételek is egy helyre folytak volna be.

Lázár a hétfő bizottsági meghallgatásán Tordai Bence (Párbeszéd) kérdésére azt mondta, hogy az informatikai fejlesztések jelenleg is zajlanak, „de 2023-ban igyekszünk mindennel végezni”. Azt azonban hozzátette, hogy az egységes tarifarendszert, valamint a menetrendet is csak lépésenként lehet majd bevezetni, aminek első eleme az országos bérlet lehet, ami minden tömegközlekedési eszközön használható, a második lépés pedig a megyei szintű bérlet lenne.

A miniszter mindazonáltal elmonda, hogy nagyra becsüli Palkovics Lászlót és Vitézy Dávidot is, „akinek szakértelmére a tárcám igényt tartott volna”. Vitézy azonban lemondott nem sokkal azután, hogy Palkovics távozott a kormányból. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) első vezérigazgatóját Lázár szakmai főtanácsadónak akarta megnyerni, de ő ezt nem fogadta el. Azt azonban a tárcavezető közölte, hogy a közlekedési területért az eddig is államtitkárként dolgozó Nagy Bálint lesz.

Azzal bízott meg a miniszterelnök, hogy négy év alatt jussunk el oda, hogy egy magyar embernek 25 perc legyen az út a munkahelyére és onnan haza. (...) A mi tömegközelekedésünk nem hibátlan. Olyan, amilyen, de a miénk. Ehhez kell kedvet csinálnunk

– magyarázta feladata lényegét Lázár János.

A tervek szerint egyébként mind a közúti, mind a kötöttpályás közlekedést is fejlesztenék, és már 2023-ban továbbépítik az M4-est, a határig vezetik az M49-es utat és az M6-ost is, viszont a Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű befejezésére egyelőre nincs esély. A fő problémát azonban nem a gyorsforgalmi úthálózat, hanem az alacsonyabb rendű utak fejlesztései okozzák, amelyekből 32 ezer kilométernyi áll állami fenntartásban.