főváros;

2022-12-16 11:45:00

Csaknem a felét már elköltötte a főváros annak a beruházási hitelnek, amelynek felvételére végül nem adott engedélyt a kormány

De hoppon maradt a BKV is.

A jövő évi költségvetés készítésekor a városvezetés még abban bízott, hogy az Orbán-kormány megadja a hozzájárulást a 32 milliárd forintos beruházási hitel felvételéhez, amelyet már teljesen előkészített az önkormányzat, csupán a kabinet hozzájárulására lett volna szükség. De végül nem kapták meg az engedélyt. A gond csupán az, hogy a pénz csaknem felét (megelőlegezve az egyéb bevételekből) már el is költötték.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Népszavának pár nappal ezelőtt adott interjúban azt mondta: három tételtől függ, hogy a főváros belecsúszik-e a technikai csődbe. Ezek egyike volt a fenti hitel, amelyhez a kormány a kedden megjelent határozata értelmében most nem juthatnak hozzá. Holott ebből valójában már elköltöttek 14 milliárdot a futó, állami, uniós forrásokkal nem fedezett beruházásokra. Ilyenek például az útfelújítások és szociális intézmények kisebb volumenű korszerűsítési munkái. De likviditási szempontból is szükség lett volna rá.

A technikai csőd bekövetkeztét firtató kérdésünkre pedig azt mondta, hogy a hitel mellett valószínűleg a BKV 14 milliárdos energiakompenzáció igényét sem teljesíti a kormány, hiszen eddig választ sem kaptak rá. Viszont a közlekedési normatíva 12 milliárdja megérkezett a főváros számlájára, amit már tovább is utaltak a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), amely utal a BKV-nak. (Ezt kell a fővárosnak az év végéig legalább 10 milliárddal megtoldania a megugró energiaszámlák miatt.) Budapest így elkerüli a csődöt, viszont várhatóan 15-20 milliárdos mínusszal zárja az idei évet és indítja az újat.

Így a BKV nem folytathatja az avítt járműállomány cseréjét. A BKV 380 új autóbuszt vett volna a hitelből. Kölcsön híján maradnak az öreg buszok, amiről Karácsony Gergely már nyáron azt mondta, hogy „a legnagyobb gondosság mellett se lehet zökkenőmentesen üzemeltetni”. A főpolgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a klímaválságra is a közösségi közlekedés fejlesztése a válasz. A BKV ugyan bérleti konstrukcióban hozzájutott 150 új buszhoz, ám ez nem lehet megoldás a teljes flottacserére, márpedig „még 500 buszt kellene lecserélni gyakorlatilag holnap”. Ehhez várták a kormány segítségét, vagy legalább jóváhagyást a hitelre. A kormány egyébként már másodszor utasította vissza a kérelmet, de a BKV jövőre újra nekifut.

Az Orbán-kabinet egyébként nem mindenkivel volt ennyire szőrös szívű. A kedden megjelent határozat szerint csaknem 30 milliárd forint értékben, összesen 29 önkormányzatnak adott engedélyt hitelfelvételhez, további három önkormányzat cégei pedig csaknem 9,4 milliárd értékben írhatnak alá kölcsönszerződést. Debrecen például 10, Kecskemét 8, Győr 2,5 milliárdos hitelre kapott engedélyt. Az ellenzéki vezetésű Gödöllő és Újbuda viszont Budapesthez hasonlatosan hoppon maradt.