Megkezdte a Dunaferr felszámolását a feladattal megbízott Honoratior Kft. Kerestük a cég vezetőjét, hogy megkérdezzük tőle, mit tudtak meg Dunai Vasmű adósságállományáról, és valóban vannak-e vevőjelöltek az ötezer embert foglalkoztató, kohászati és fémmegmunkáló gyárkomplexumra, ám írásban elküldött kérdéseinkre eddig nem kaptunk választ.
Ugyanakkor a vasmű élére állított vagyonfelügyelő, Fazekas Attila felvette a kapcsolatot a cégnél tevékenykedő vasasszakszervezettel. Erről a megbeszélésről Molnár László, a szakszervezet elnöke elmondta, hogy Fazekas ígérete szerint a dolgozók – akiknek fizetésnapon a teljes bérük helyett csak nettó 200 ezer forintot utaltak – december 24-ig megkapják elmaradt járandóságukat. Elbocsátások eddig nem történtek. A vagyonbiztos ígéretet tett arra is, hogy amikor indokolt, de havonta legalább egyszer tájékoztatni fogja az érdekképviseletet a felszámolás aktuális eseményeiről.
Mint arról írtunk, az orosz és ukrán kézben lévő vasmű üzemrészeit, a kohókat és a hengerműveket az elmúlt hetekben sorra leállították, s a menedzsment ezt tervezte a kokszolóval, mivel a kezelhetetlen adósságok miatt már nem jutottak pénzforráshoz és alapanyaghoz. December 13-án a kormány egy törvénymódosítással megteremtette a jogi lehetőséget arra, hogy azonnal és megfellebbezhetetlenül elinduljon a cég felszámolása. A felszámolás elrendelése után
a céget irányító vagyonbiztos gondoskodott arról, hogy a kokszoló továbbra is kapjon szenet, és „félgőzzel” ugyan, de működjön.
Mindez azért volt fontos, mert van vevőjelölt a cégre, és sokkal több esély van a vasmű értékesítésére, ha az üzemet melegen tartják. A leállított kokszoló fala ugyanis a kihűlés után bedől, s egy új kokszoló megépítése százmilliárdos beruházást igényel.
Itt a vége, elkezdték leállítani a Dunaferrt, kedden már tömegesen mondtak fel a dolgozókElrendelte a Dunaferr felszámolását a Fővárosi TörvényszékEddig arról értesültünk, hogy a londoni székhelyű, s Kelet-Európában több üzemet is működtető fémmegmunkáló cégóriás, a Liberty Steel tárgyal a kormánnyal a Dunaferr esetleges megvásárlásáról. Információink szerint a hónap végéig elegendő feketeszén egy részét is a Liberty szállította Dunaújvárosba. Pintér Tamás, Dunaújváros jobbikos polgármestere viszont arról értesült, hogy a londoni cég egyedül nem képes megvásárolni és újraindítani a Dunaferrt, ezért esetleg egy kínai befektetővel közösen venné meg a részvénytársaságot.
De az is lehet, hogy a magyar állam lesz a partnere a vásárlásban a Libertynek, mondta a polgármester, emellett színre lépett egy ukrán vevőjelölt is.
Hogy pontosan mekkora a vasmű adóssága, azt egyelőre senki sem tudja. Ismert, hogy a cég az elmúlt két évben nem tett közzé gazdasági mérleget, így a zrt. pénzügyi helyzetét a külvilág nem ismeri. A polgármester és az általunk megkérdezett szakemberek a vasmű adósságát 200-300 milliárd forintra becsülik. Hogy a 2010-es években biztos piaccal rendelkező, 300-350 milliárd forint árbevételt elérő, nyereséges cég miért omlott össze épp akkor, amikor a kohászat világszerte szárnyalt, az egyelőre rejtély. A vasmű újraélesztésének esélyeit rontja az energia árának drasztikus emelkedése, hisz a kohászat energiaigényes iparág. Nem megalapozatlan az a félelem, hogy a vasmű eltűnése Dunaújvárosban és könyékén lokális gazdasági válságot eredményezne, a cég ugyanis legalább tízezer család számára biztosít közvetlenül vagy közvetve megélhetést. Az ország egésze is megérezné a Dunai Vasmű végleges bezárását, állítja Pintér Tamás, hisz az itteni termékek hazai felvásárlói drágább, külföldi árukra szorulnának. A MÁV is vesztese lenne a vasmű megszűnésének, mivel teherszállításának mintegy tíz százalékát teszik ki a dunaújvárosi üzembe szállított alapanyagok és az onnan elfuvarozott fémáruk.