képzőművészet;Maurer Dóra;

Maurer Dóra: Stage 4 Model (2021)

- Színmezők párbeszéde

A színek önálló életre kelnek Maurer Dóra kiállításán a Vintage Galériában.

Maurer Dóra élénk színű, absztrakt alkotásai szinte hívogatják a befogadót, hogy elvesszen bennük. Ezt tapasztalhatjuk, ha betérünk az ötödik kerületi Vintage Galériába, ahol a művész nagy méretű, 2016-ban készült Stage 3 című, több színmezőből álló munkája fogad minket, valamint két kisebb, 2021-es mű, melyek szintén geometrikus formákból épülnek fel.

A tárlat részben utal az alkotás folyamatára is, mivel Maurer a nagyobb munkái előzményeként megtervezi azokat kisebb méretben is, így tesztelve le, miként fognak hatni egymásra a színek. Először egy modellhelyzetet állít fel, majd annak elemeit „egymásnak engedi”, és ami létrejön, azt tovább figyeli, esetleg alakítja. A Stage 5 című munkájához a vázlatfüzetébe is azt írta: „Rendetlen rend mesterségesen előállítva”. A kiállításon látható Stage 4 és 5 modelleket pedig egy klasszikus mű is megihlette, az elemek egymásra torlódását ugyanis a német romantikus festő, Caspar David Friedrich Jégtenger (1823-1824) című műve inspirálta, melyen egy összetört hajó tűnik fel a Jeges-tenger jégtömegei közt.

Maurer Dóra: Stage 5 Model
(2021)

A tárlaton a nagy méretű Stage 3 még összetettebb munka, melynek színmezői fontos szerepet kapnak: egymást keresztezik és átfedik, így az elemek a közös részeken „áttetszővé” válnak. Fehér Dávid művészettörténész szerint Maurer a Stages műcsoportjának címében a Stage cím szójátékként is értelmezhető, hisz az jelenthet állapotot, fázist és színpadot is. „Maurer a szó szoros és átvitt értelmében is színre viszi a színmezőket, amelyek mozgásfázisok képeiként lépnek le a falról és vetnek rá árnyékot” – írja a kutató Maurer művészetéről szóló Új relációk című tanulmányában, megemlítve, hogy a művek távoli inspirációi közé tartozik Shakespeare is.

Maurer Dóra: Stage 3 (2016) Egyes műveken a színmezők keresztezik és átfedik egymást

A Maurer képein megjelenő elmozdulás a művész öt évtizedes életművének egyik visszatérő eleme, mely már a hatvanas évektől készített grafikáin megtalálható, akár a hetvenes évek fotóin, filmjein, és az utóbbi évek festményein is. A művész a motívumot folyamatosan alakította, a nyolcvanas években például még geometrikus vonalhálókat festett meg, és tolt el egymáson, míg a kilencvenes évek végén az Overlappings (Átfedések) című sorozatában görbülő színmezőket keresztezett, így érve el azt a hatást, mintha az elemek egymáshoz képest mozgásban lennének.

A művek töretlen sikerét jelzi, hogy Maurer a hetvenes évektől kezdve rendszeresen állít ki nemzetközi tárlatokon. Az utóbbi bő évtizedben szerepelt többek között a párizsi Centre Pompidou, a chicagói The Art Institute, a New York-i MoMA, valamint a londoni Tate Modern csoportos tárlatain, utóbbi helyszínen 2019-ben pedig megnyílt önálló retrospektív kiállítása, amely egészen 2021-ig volt látogatható. Legújabb egyéni retrospektív tárlatait 2020-ban a zürichi Haus Konstruktiv, 2021-ben a Kunsthalle Bielefeld rendezte meg. Jelenleg Bécsben látható az Együtt című munkája, mely az osztrák főváros második legmagasabb épületét, a huszonhárom emeletes Ringturmot borítja be színes vonalhálóval négyezer négyzetméteren.

Infó: Maurer Dóra: Stages. Vintage Galéria (Budapest, V. kerület, Magyar utca 26.). Megtekinthető: február 3-ig. Keddtől péntekig 14.00-18.00

Tarnóczi Jakab rendező és alkotói csapata az Isten, haza, család után a Magányos emberek című előadásban újra egy család történetét meséli el, rendkívül izgalmasan és elgondolkodtató módon.