MOL;kőolaj;barátság;olajvezeték;nyersolaj;kőolajvezeték;

Zavartalanul érkezik a Barátság vezetéken a kőolaj

Moszkva a múlt hónapban az olajszállítások leállításával fenyegette meg azokat az államokat, amelyek csatlakoztak az EU-nak, a G7-eknek és Ausztráliának az orosz olaj 60 dolláros árplafonjáról szóló döntéséhez. 

A kőolaj zavartalanul érkezik a Barátság II vezetéken – közölték lapunk megkeresésére a Molnál. Mint emlékezetes, Moszkva a múlt hónapban az olajszállítások leállításával fenyegette meg azokat az államokat, amelyek csatlakoztak az EU-nak, a G7-eknek és Ausztráliának az orosz olaj 60 dolláros árplafonjáról szóló, december eleji döntéséhez. A lépésre tagállamként Magyarország is áldását adta. 

Ugyanakkor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már a döntés napján sietett leszögezni, hogy Magyarország mentességet kapott a szabály alól. Ebből az következik, hogy a Mol vehet 60 dollár felett is orosz nyersolajat. (Bár a döntés közvetlenül nem a vásárlásokat korlátozza, hanem a világ vezető államai által ellenőrzött szállító és biztosítócégeket tiltja el 60 dollárnál drágább orosz olaj kezelésétől.) December végén aztán Vlagyimir Putyin előállt a megoldással: február 1-je után Oroszország nem – illetve csak külön elnöki engedéllyel - szállít olyan államba, amely szerződésben kötné ki a 60 dolláros olajárplafont.

Decemberben egyébként – kevéssé meglepő módon – az orosz, Urals típusú nyersolaj hordónkénti piaci ára 60 dollár alá esett. Tegnap 59 dolláron állt a jegyzés. Ezzel a december eleji, 25 dollárról ismét 30 dollár közelébe ért a drágább, Brent típusú, illetve az orosz nyersolaj közötti, Ukrajna megtámadása előtt még néhány dollárra rúgó árkülönbség.

A Mol tehát most kötelezettség nélkül is az árkorlát alatt vásárolhat. 

Az árplafon nem tévesztendő össze az orosz olajszállításokra vonatkozó, szintén december 5-től életbe lépett uniós tilalommal. Magyarország, arra hivatkozva, hogy a Barátság nevű, Oroszországból kiinduló olajvezeték elzárásával nyersanyagellátása „összeomlana” – a szintén ugyane csövön keresztül ellátott Szlovákiával és Csehországgal együtt, ez alól is mentességet kapott.

Ez a kormányérv ugyanakkor a valótlansággal határos – azon olykor túl is lépő - csúsztatás. A Dunai Finomítót a horvát Omisalj kikötőjével összekötő Adria-vezetéken ugyanis szintén érkezhet, akár a Barátságéhoz mérhető mennyiségű, tengeren szállított olaj. Az Adrián szintén zavartalanok a szállítások – közölték vonatkozó kérdésünkre az olajtársaságnál. Az orosz és a tengeri nyersolaj-szállítmányok arányát ugyanakkor nem pontosították. Korábbi közlésük szerint a százhalombattai egység 35 százalékban alkalmas az orosztól eltérő típusú nyersolaj feldolgozására. A szintén Mol-irányítású pozsonyi finomítónál ugyanakkor ez az arány csak 5 százalék. A nem orosz eredetű kőolaj nagyobb mennyiségű felhozatalára és feldolgozására való átállás ütemterv szerint halad – fűzték hozzá.

Az elmúlt hónapokban a Molnál folyamatosan készültek a szankciókra és az új piaci kihívásokra. Azonosították a műszaki kiigazításokat igénylő területeket. A Pozsonyi Finomító májusban közölt 15 tervezett projektje 24-re bővült. Ezek közül azokat, amelyek a szankciók végrehajtásának határideje miatt elsőbbséget élveznek, a döntéshozatal során gyorsítva tárgyalják – szögezték le lapunknak az olajtársaságnál.

Ennek kapcsán megjegyzendő: bár tavaly májusban a cégnél szeptemberre ígértek döntést a Dunai Finomítónak az orosz olaj elhagyását lehetővé tévő beruházásairól, ezek máig nem történtek meg. Pedig szakértők figyelmeztetnek: a Barátságon keresztüli nyersolajellátás számos ok – akár moszkvai, akár brüsszeli döntések, akár egy eltévedt rakéta – miatt, bármely pillanatban, beláthatatlan ideig megszakadhat. Amiként a Mol a 480 forintos üzemanyagársapka december 6-i eltörlését megelőző, országos ellátási gondokat is részben a Barátságon érkező szállítmányoknak az ukrajnai harcokkal összefüggő akadozásával indokolta.