Alig 500 méterre Fót lakott területeitől, Fótligettől és Sikátorpusztától, 4000 tonna veszélyes anyag raktározására kapott engedélyt a Pest megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól a HTNS Kft. – tette közzé Vargha Nóra fóti független önkormányzati képviselő a közösségi oldalán.
Az Átlátszó.hu decemberi cikkéből derült ki, hogy a Fót melletti HelloParks Fót nevű ipari és logisztikai park egyik csarnok épületébe két cég is beköltözne. Az egyik a hongkongi tulajdonú BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft., amely egy 14 ezer négyzetméteres akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítene. Az előzetes dokumentációból kiderült, hogy előregyártatott akkumulátor-cellákat ragasztanak majd össze, így a kimondottan veszélyes elektrolittal ők nem dolgoznak. Az üzem ügye egyelőre még áll, a szereplők arra várnak, hogy a cégnek kell-e környezeti hatástanulmányt készítenie – tájékoztatta lapunkat Vargha Nóra.
A másik cég pedig a HTNS Kft., amely most engedélyt kapott arra, hogy 4000 tonna akkumulátor-gyártáshoz szükséges veszélyes anyagot tároljon az ipari park egyik csarnokában, a lakott részek közelében.
– Nem azzal van a baj, hogy az üzemet és a raktárat itt működtetik, hanem a körülményekkel, amelyek ezt lehetővé teszik – fogalmazott lapunknak Vargha Nóra. – A raktárat a mi tudomásunk szerint csak iparbiztonsági szempontból vizsgálták, vagyis azt nézték, hogy ha baleset történik, az milyen következményekkel jár. Környezeti hatástanulmány nem készült, a Pest megyei kormányhivatal környezeti hatósága arra hivatkozott, hogy az uniós irányelvek szerint környezeti szempontból ezek nem veszélyes anyagok. „Az-az anyag, amit raktározni fognak, toxikus, hosszú távon rákot okozhat, de szerintük környezeti hatása nincs. Miközben a raktár alatt Fót kettes számú vízbázisa van, amit ugyan 10 éve lezártak, mert egy gyógyszergyártó beszennyezte, de az öntözőkutakat ellátja vízzel. Itt nagy hagyománya van a konyhakerti művelésnek, tehát, ha a víz beszennyeződik, akkor igenis van környezeti hatása” – mondta a független fóti képviselő.
Az engedély kiadását egy feszült hangulatú lakossági fórum, és egy lakosság által indított petíció is megelőzte. Utóbbit közel 7800-an írták alá, de a térség országgyűlési képviselője, Tuzson Bence formai hibára hivatkozva nem vette át. Az önkormányzat egyelőre a jogi eszközöket keresi, hogyan léphetne fel, egyáltalán ki indíthat és milyen jogcímen pert, hogy megtámadja az engedélyt, abban ugyanis az egész testület azonos állásponton van: valamit tenni kell. Ehhez azonban szinte semmi segítséget nem nyújtanak sem a hivatalok, sem az érintett cégek. Még az alapvető információkat se igazán közlik, az önkormányzat a BYD Kft. kérelmére indított eljárásból tudta meg, hogy egyáltalán mi várható. Előzetesen nem is tájékoztatták őket, ahogy ez a többi akkumulátorgyártásban érintett településen is hasonlóan zajlott.
„Ezek a gyárak idejöttek, és itt is maradnak. Észszerűen kellene kezelni őket, úgy, hogy működjenek, de biztonságosan” – mondja a képviselő hozzátéve: nem a beruházás szükségességét firtatják, sokkal inkább a biztonsági előírások kialakításától és betartatásától félnek.
– A nagyobb baj, hogy a nálunk lévő cégek a gödi gyárat szolgálják ki, és mivel közel van, jó az infrastruktúra, nem tudjuk, mi épül még ide. A HelloParks úgy működik, hogy akkor húzzák fel a következő csarnokot, ha megvan a cég, amelyiknek bérbe adják. Most újabb két csarnok épült, de fogalmunk sincs, mi lesz ott. Várjuk a fejleményeket – fogalmazott a képviselő.
A város egyetlen „kapaszkodója”, hogy az érintett települések közt formálódik egy összefogás, ami egyelőre ott tart, hogy információkkal segítik egymást, tehát a következő érintett településnek már lesz hova fordulniuk segítségért.
Nagyhatalmi tervek
A kormány nem titkolt célja, hogy Magyarország akkumulátorgyártó nagyhatalom legyen. Tavaly augusztusban a 24.hu szedte össze, hogy addig 17 településen jelentek meg főleg ázsiai akkumulátorgyár-beruházók. Az összesen 20 cég több mint 2800 milliárd forintot fektetett be, mindehhez pedig mintegy 308 milliárd forint állami támogatást biztosított a kormány. Jelenleg az ország világviszonylatban tizedik helyen áll az akkumulátor-exportőrök között, de ebben a tempóban a szakértők szerint 2025-re már a harmadik legnagyobb lehet.