Orbán-kormány;közbeszerzés;médiafigyelési szerződés;

2023-01-11 07:00:00

Több mint 22 milliárd forintot költ médiafigyelésre az Orbán-kormány, fideszes háziverseny volt a pályázat

Formailag megfelelt az uniós elvárásnak.

Gigantikus, 22,3 milliárd forintos tendert nyert az Orbán-kormánytól nem túl távol eső Observer Budapest Médiafigyelő Kft. – derült ki az Európai Unió elektronikus közbeszerzési értesítőjéből (TED).

A nettó 22,3 milliárd forintos keretösszeg a nemzetközi és a hazai sajtó szemlézését írta elő, 2023-2026 közötti időszakra, vagyis ez egy négyéves megrendelés. A közbeszerzési eljárás formailag teljesen megfelel az Európai Unió azon elvásásnak, hogy a magyar kormány csökkentse az egyszereplős eljárásokat. A tenderen két induló volt, a későbbi nyertes az évtizedek óta médiafigyeléssel foglalkozó Observer, illetve a Fideszhez ezer szállal kötődő Századvég Alapítvány. A közbeszerzési eljárás valójában fideszes háziversenynek tekinthető, ugyanis az Observer Kft. tulajdonosa az a Nézőpont Csoport Befektetési és Vagyonkezelő Zrt., amelynek egyszemélyes tulajdonosa Győri Tibor, a Fidesz korábbi jogtanácsosa – derült ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.

A közbeszerzési eljárást viszonylag gyorsan lezavarta a kormányzat: a tendert tavaly november első napjaiban még a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) írta ki, de a szerződést december 29-én már a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda írta alá a nyertes céggel. Időközben ugyanis a TIM megszűnt, feladatait pedig különböző tárcák között osztották el.

(A kormány hasonló esetekben arra szokott hivatkozni, hogy ez csak egy keretszerződés, nem biztos, hogy kifizetik a teljes összeget. Ennek ellenére nagy a valószínűsége, hogy ezt a keretet kihasználják, ezen csak egy estleges kormányváltás változtathat.) 

Ezen hatalmas pénzért a nyertesnek „Magyarország Kormánya magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez kapcsolódó médiaszemlézési, médiakutatási és médiaelemzési tevékenységeket” kell ellátnia olvasható a közbeszerzési kiírásban.

A nyertes cégnek médiaszemlézést és médiakutatást kell végeznie mintegy 150 kormányzati ügyfél számára. Ez egyrészt jelenti a kormányzat számára releváns hírműsorok tartalmi feldolgozását minden munkanapon, hírösszefoglalók készítését, tematikus médiaszemlék előállítását, közép-európai hírszemlét, valamint Magyarországgal kapcsolatban a világsajtóban megjelenő hírek, tudósítások összegyűjtését napi, illetve heti rendszerességgel. A kormány azonban nem elégszik meg ennyivel, ugyanis médiafigyelésen túl negyedévente nagy mintás – 4000 fős – személyes megkérdezéssel járó kutatás keretében hírműsorok, print és online médiumok „közönségkutatását” is kéri, valamint hetente egyszer 1000 fős mintán végzet telefonos „médiahatás” kutatást is kér. A kormány számára ezek az információk láthatóan nélkülözhetetlenek „magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez” valójában ezen kutatások nagyon pontos információkat nyújtanak a megrendelő számára a közvélemény változásáról a kormány számára fontos politikai kérdésekben.

A 22,3 milliárd forintos kiadás nemcsak nyertes számára jelent hatalmas megrendelést, de költségvetési szempontból sem elhanyagolható összeg, még ha ezt a tételt négy év alatt folyamatosan is fizeti ki a kormány. Összehasonlításul: idén az ingyenes tankönnyellátásra 13 milliárdot, a hátrányos helyzetű gyerekek oktatást folytató tanoda-programokra 2,8 milliárd forintot, az Egészséges Budapest Programra 10 milliárd forintot milliárd forintot szán kormány, vagyis egyenként kevesebbet, mint amennyibe a négy éves médiafigyelés és elemzés kerül az adófizetőknek.