Ötvenmilliós bírságot kapott az eMAG, mert megszegte egyes kötelezettségeit, amelyeket korábbi, jogsértő akcióinak kompenzálására vállalt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a felhasználói felé – derül ki a GVH által szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményből.
A GVH 2021-ben 200 millió forintos pénzbírság mellett mintegy 4 milliárd forintos jóvátételi vállalásainak végrehajtására kötelezte az eMAG webáruház üzemeltetőit, miután megállapítást nyert, hogy akciótartási gyakorlatuk tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben.
Az utóvizsgálat megállapította, hogy a fogyasztók jóvátételére szolgáló kuponok beváltása 2021 decemberéig meghaladta a GVH által minimálisan előírt értékhatárt, vagyis a hatóság kötelezése több mint 1 milliárd forintos közvetlen kompenzációval járt a hazai fogyasztók számára. A vizsgálat azonban hiányosságokat is feltárt az előírtak végrehajtásában.
Trükkösen akciózott az eMAG, milliárdos jóvátételt kapnak a vásárlókA nemzeti versenyhatóság megállapításai alapján a webáruház a vállalásokat megszegve egyes termékeket kizárt a kuponok felhasználásából. A hiányosság bizonyos termékköröket (így az Extreme Digital teljes termékkínálatát) csak ideiglenesen érintett, néhány, kevésbé keresett termékkategóriát viszont végig.
A vállalkozáscsoport ezenkívül a jogsértőnek bizonyult árfeltüntetési gyakorlatát sem igazította maradéktalanul a saját maga által vállalt, tudatos fogyasztói döntéshozatalt elősegítő módszerekhez. Bár a webáruház felhagyott a valótlan „eredeti árak” alkalmazásával marketingeszközként, új ár-összehasonlítási alapot vezetett be a beszállító által ajánlott árak (RRP) feltüntetésével. Ezek a viszonyítási árak a versenyhatóság vizsgálata alapján indokolatlanul és irreálisan magasak voltak, ténylegesen nem érvényesültek a piacon. A kialakított árfeltüntetési gyakorlat ezért – a cég által tett vállalásokkal szemben – továbbra is megtévesztően kelthette azt a benyomást a fogyasztókban, hogy a webáruház jelentős kedvezményt kínál számukra.
A GVH Versenytanácsa – egyebek között a kötelezettségszegés mértékét és súlyát, illetve a vállalkozások piaci szerepét figyelembe véve – 50 millió forintos bírságot szabott ki a webáruház üzemeltetőire, a Dante International S.A. -ra és az Extreme Digital – eMAG Kft.-re.
Reagált az eMAG
Az eMAG-nál a vásárlóink érdekeit szem előtt tartva állapodtunk meg 2021-ben a versenyhatósággal egy olyan jóvátételi programról, amelynek keretében több mint 1 milliárd forint kedvezményt biztosítottunk a magyarországi ügyfeleknek, a további mintegy 3 milliárd forint értékű, hazai vállalkozásokat támogató program mellett - írja közleményében a cég.
"Jogkövető online e-kereskedőként tudomásul vesszük a GVH döntését, bár annak megállapításaival nem értünk maradéktalanul egyet, hiszen mindent megtettünk annak érdekében, hogy vállalásaink teljesítését a lehető legátláthatóbb módon igazoljuk" - teszik hozzá.
Azt írják, hogy már hónapokkal a 2022. májusi 28-i határidő előtt az európai Omnibusz Irányelvnek megfelelően tüntették fel akciós áraikat annak ellenére, hogy ez a lépés jelentős versenyhátrányt jelentett a külföldi székhelyről Magyarországra árusító, így a hatóság fókuszába nem kerülő konkurenseikkel szemben.