oktatás;pedagógusok;SNI;köznevelés;asszisztensek;tanárhiány;

2023-02-20 06:00:00

Nem csak tanárhiánnyal küzdenek az iskolák, legalább 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkatársra is szükség lenne

A NOKS-os dolgozók hiányának egyik legfőbb oka az alacsony bérezés, különösen azokban a munkakörökben, amelyekhez magasabb iskolai végzettség, szakképzettség kell.

Alsó hangon mintegy 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársat kellene még alkalmazni a hazai köznevelési intézményekben ahhoz, hogy legalább a hatályos jogszabályi előírásoknak megfeleljen a pedagógusok munkáját segítő, illetve az intézmények működését biztosító dolgozók száma – derült ki a Budapest Intézet elemzéséből, amit a Civil Kollégium Alapítvány (CKA) megrendelésére készítettek. Jelenleg mintegy 36 ezer teljes állásban, valamint körülbelül háromezer félállásban vagy szerződéssel foglalkoztatott, NOKS státuszú munkavállaló – például pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, titkár, dajka, könyvtáros, rendszergazda, takarító – dolgozik a köznevelésben.

A Budapest Intézet elemzése szerint a betöltöttként nyilvántartott státuszok lényegesen alulmaradnak a vonatkozó rendeletben előírtakhoz képest, a fenti munkakörökbe tartozó feladatokat pedig sok esetben feltételezhetően az amúgy is túlterhelt pedagógusok látják el. Ha ez nem történik meg, a feladatok ellátatlanul maradnak. Az oktatás-nevelés szempontjából különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz gondot,

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az SNI-s tanulók létszáma évről évre növekszik, a 2022/2023-as tanévre 102,2 ezerre emelkedett. A hátrányos helyzetű fiatalok száma 98,8 ezer, a halmozottan hátrányos helyzetűeké 97,6 ezer volt a legutóbbi, 2021-es évre vonatkozó adatok szerint.

A NOKS-os dolgozók hiányának egyik legfőbb oka

A Budapest Intézet elemzése szerint a betöltetlenül maradó állásokra kézenfekvő magyarázat az: a bértáblában szereplő bérek alacsonyabbak annál, ami garantálhatná, hogy az állások zömére legyen kvalifikált jelentkező. A Pedagógusok Sztrájkbizottságát alkotó Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) évek óta küzd az oktatásban dolgozók bérrendezéséért, nemcsak a pedagógusok, hanem a NOKS-os dolgozók esetében is.

Például

A szakszervezetek követelései között az szerepel, hogy az ő fizetésük emelkedjen legalább a garantált bérminimum 130 százalékára. A PSZ alelnöke, Totyik Tamás lapunknak azt mondta, a január elején szervezett, Miskolctól Budapestig tartó Tudásmenet során is több tanárkollégája nagy problémának nevezte az iskolai segítő munkatársak, leginkább a pedagógiai asszisztensek hiányát.

– A pedagógiai asszisztensek részt vesznek a gyermekfelügyeletben, adminisztrációs feladatokban, programok szervezésében és lebonyolításban, ami nagy segítséget jelenthet a pedagógusoknak. Különösen a szegényebb régiókban, ahol magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya, a felzárkóztató munkában, támogatásban is sokat segíthetnek – mondta a PSZ alelnöke. Totyik Tamás szerint a köznevelési intézményekben sokszor annál is több segítő munkatársra lenne szükség, mint amennyit a jogszabályok előírnak: