;

klímaváltozás;képzőművészet;Monet;

A Parlament – Naplemente (1900–1903). Claude Monet az 1899 ősze és 1901 tavasza közötti időszakban egy sor festményt készített a londoni parlament épületéről

- Monet újragondolva

Egy új tanulmány szerint elképzelhető, hogy Monet jellegzetes, impresszionista képei nemcsak a művész stílusának köszönhetik a ködös, álomszerű kinézetüket, hanem az XIX. századi éghajlatváltozás korai hatásainak is – írja Taylor Dafoe újságíró az Artnet News nevű művészeti portálon. A kutatás szerint a francia mesternek, valamint J.M.W. Turner brit festőnek a munkái az ipari forradalom okozta légszennyezést tükrözik.

„A levegőszennyezéssel foglalkozom, és miközben láttam Turner, Whistler és Monet festményeit a londoni Tate-ben és a párizsi Musée d'Orsay-ben, stílusbeli átalakulásokat vettem észre a munkáikban” – mondta a tanulmány egyik társszerzője, Anna Lea Albright a CNN-nek. A kutató kifejtette, hogy a művészek festményeinek kontúrjai idővel ködösebbek lettek, a színpaletta szélesedett, a stílusuk pedig figuratív helyett impresszionisztikus lett, mely változások összhangban vannak azzal, ahogyan a levegőszennyezés befolyásolja a fényt. Albright a szerzőtársával, Peter Huybers kutatóval, a Harvard Egyetem Föld- és bolygótudományok professzorával Monet és Turner közel száz festményét vizsgálta meg. Két konkrét mérőszám érdekelte őket: a képeken az élek szilárdsága, illetve a fehérség, amelyeket a fényesség matematikai elemzésével számítottak ki. A műveken látható alakulások tükrözték a XIX. századi Párizsban és Londonban zajló légköri változásokat, amikor a Nyugat-Európában kitermelt szén mennyisége rohamosan megemelkedett az ipari gyártási igények támogatása érdekében.

A kutatás azonban nem nyerte el mindenki tetszését. Sebastian Smee, a Washington Post művészeti kritikusa Albright és Huybers tanulmányát „borzasztóan egyszerűnek” nevezte. Az újságíró szerint a festmények nem olyanok, mint a fák évgyűrűi vagy a geológiai tanulmányok, hisz azok az emberi képzelet, az érzések és filozófia összetett termékei. Erre és más kritikákra reagálva Albright elmondta a CNN-nek, hogy neki és Huybernek nem állt szándékában egyszerű mérőszámokra redukálni a művészetet.

Akár komédiát, akár drámát nézünk a Comédie-Française-ben, akár aktualizál a rendezés, akár nem, Párizs patinás teátrumában az előadások összetartó ereje azonos.