UHT-tejből közel négyszer, cukorból pedig háromszor akkora mennyiség fogy, mint a hatósági árak bevezetése előtt. A mennyiségi korlátozásokat azonban nem a magánvásárlók miatt kellett bevezetni, hanem azért, mert a cukrászdák és az éttermek rászoktak arra, hogy a Sparból szerezzék be például a cukrot vagy a csirkemellet, mert olcsóbb itt megvenni, mint a nagykerben – mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Heiszler Gabriella, a Spar elnök-ügyvezetője. Jelezte: februárban még reménykedtek abban, hogy kivezeti a kormány az árstopot, március végére azonban világossá vált számukra: még maradnak a hatósági árak.
Orbán Viktor múlt pénteken jelentette be, hogy az április 30-i határidőn túl is fenntartják az árstopokat, mert még nem csökkent eléggé az infláció. A KSH adatai szerint márciusban 25,2 százalékos volt az infláció, ami mindössze 0,2 százalékos csökkenés márciushoz képest.
Marad az árstop, az élelmiszerárak nem is fognak már visszatérni az egy-két évvel ezelőtti szintreNagy Márton a 25,2 százalékos márciusi drágulásról azt mondta, hogy jó úton haladunk az egy számjegyű inflációhozHeiszler Gabriella ennek kapcsán arról beszélt: a Sparnál egy belső iránymutatás, hogy az üzleteikben néhány százalékkal a hivatalosan mért alatt kell maradnia a drágulás ütemének. Leszögezte: nem a kereskedő az, aki drágít. Hetente több termék árát csökkentik, és az összes árucikknél igyekeznek az infláció ütemét visszafogni. A vásárlók ugyanis extrém módon árérzékenyek lettek, ez alapján választják meg, hogy hol vásárolnak be.
Ennek is tudható be, hogy a Sparnál tavaly a korábbi 29 százalékról 32 százalékra nőtt a saját márkás termékek forgalmának aránya. Ez Heiszler Gabriella szerint erőteljes eltolódásnak számít, hiszen a vásárlói szokások lassan változnak, így ez a növekedési ütem is visszafogottabb volt a korábbi években. A saját márkás termékek felfutása a termékfejlesztéseknek is köszönhető, de ehhez kellett a fogyasztói igény is, a vásárlók a pénztárcájukkal szavaznak – fogalmazott a Spar elnök-ügyvezetője.
A saját márkás termékek lényegesen olcsóbbak a gyártói márkás árucikkeknél: az Agrárközgazdasági Intézet Piaci Árinformációs Rendszere szerint a kiskereskedelmi üzletláncokban jelenleg például a nem hatósági áras, 1,5 százalékos UHT-tej litere átlagosan 395, a gyártói márkás pedig 577 forintba kerül.
Publicus: A hivatalosnál jóval erősebb drágulást, az ársapkás termékekből továbbra is áruhiányt érzékelnek az élelmiszerboltokban az emberek