önkormányzatok;uniós forrás;Political Capital;tanulmány;Jávor Benedek;

- Pénzosztó központokat jelölnének ki a magyarországi városoknak az EU-s támogatások kezelésére

Egy friss tanulmány a Norvég Alap mintájára képzeli el a folyamatot.

Lehetséges a városok uniós finanszírozásának bővítése, bár nem kevés jogi, politikai és adminisztratív akadályba ütközne – állapította meg a Political Capital kutatóintézet friss tanulmánya, amelynek egyik szerzője Jávor Benedek, Budapest főváros brüsszeli képviseletének vezetője, a Párbeszéd-Zöldek politikusa.

Az elemzés szerint a városok kulcsfontosságú szerepet játszanak az Európai Unió „becsvágyó” céljainak elérésében: motorjai a zöld és a digitális átállásnak, a kritikus városi infrastruktúrákba való beruházások pedig hozzájárulnak a közösség stratégiai autonómiájának a megteremtéséhez.

Az elmúlt években kirobbant sorozatos válságok azonban számos tagállamot arra késztettek, hogy központosítsák az uniós pénzeket, gyakran a nagyvárosok és települések rovására. Néhány országban a kormányzat odáig ment, hogy nyíltan diszkriminálta az ellenzéki vezetésű városokat, mint ahogyan ez Budapest, Pécs és más települések esetében történt. A magyar főváros helyzetét külön esettanulmány ismerteti, amely szerint a kormány amellett, hogy visszatartja a nemzeti forrásokat Budapesttől és csökkenti a bevételeit, az európai támogatásokat is politikai büntetőeszközként használja. Az önkormányzat emiatt 2023 második negyedévére olyan kritikus pénzügyi helyzetbe került, hogy valószínűleg nem lesz képes teljesíteni minden kötelezettségét.

A Political Capital által megszólaltatott szakértők szerint a problémákat súlyosbítja, ha a nemzeti kormányok rosszul kezelik az uniós támogatásokat, és ezáltal megakadályozzák a helyi szereplőket, hogy hozzájussanak a pénzügyi transzferekhez vagy teljesítsék az uniós célokat. Ezért is lenne fontos, hogy a városok a jelenleginél jóval több közvetlen, nem a kormány által elosztott pénzügyi támogatási forrást kapjanak Brüsszeltől – érvelnek a tanulmány szerzői. Ehhez azonban közösségi jogszabályokat kellene módosítani, elsimítani a nemzeti és az uniós szinten jelentkező érdekellentéteket és megfelelő erőforrásokat biztosítani az átálláshoz. A nemzeti kormányok nehezen mondanának le arról, hogy rendelkezzenek az EU-tól érkező pénzek szétosztásáról.

A budapesti székhelyű kutatóintézet konkrét ajánlásokat is tesz a döntéshozóknak: növeljék a városok által közvetlenül lehívható pénzügyi alapokat, például úgy, hogy a felzárkóztatási támogatások bizonyos hányadát kivonják a nemzeti hatóságok kezeléséből. Javasolja továbbá, hogy csoportosítsák át az uniós alapokból fel nem használt vagy felfüggesztett pénzeket a települések számára, és tegyék lehetővé, hogy a városok is felvehessenek kölcsönöket az EU-s költségvetés garanciavállalása mellett. A tanulmány szerzői idéznek egy névtelenséget kérő bizottsági tisztviselőt, aki szerint – a Norvég Alap mintájára – ki lehetne jelölni egy “pénzosztó” központot, amely a kormányzat beavatkozása nélkül kezelné a településeknek járó támogatásokat.

Gyors segítséget jelentene a városok számára, ha több pénzt kaphatnának az ukrán menekültek befogadásával kapcsolatos költségeik fedezésére. A háború elől menekülők integrációjának költségei is egyre inkább a városokat és a városi agglomerációkat terhelik. A finanszírozás növelésére épp a napokban tett javaslatot az Európai Bizottság a közösség hétéves költségvetésének felülvizsgálata keretében.

Bő öt év alatt 73 alkalommal repült 44, magyar gazdasági szempontból kevésbé meghatározó országba Szijjártó Péter külügyminiszter. Eddig azonban nincs jele annak, hogy áttörést, külkereskedelmi fordulatot hoztak volna a keleti és a déli nyitás jegyében szervezett utak – derül ki a Népszava adatgyűjtéséből, összesítéséből. Cikksorozatunk második részben az afrikai üzleteket vettük górcső alá.