civilek;tiltakozás;fideszes polgármester;akkumulátorgyár;

- Nyílt levélben tiltakoznak az ácsiak az épülő katódgyár ellen

A Kiáll(t)unk Ácsért nevű szerveződés szerint az akkumulátorgyár építésének híre közfelháborodást váltott ki a környező településeken, Banán  és Bábolnán is.

Nyílt levélben tiltakoznak az ácsiak Szentirmai István fideszes polgármesternél az 520 milliárd forintból épülő kínai katódgyár ellen – írja a Telex a tiltakozó lakosok által hozzá eljuttatott közlemény alapján.

A Kiáll(t)unk Ácsért nevű szerveződés beszámolója szerint a Huayou Cobalt katódgyára építésének híre közfelháborodást váltott ki nemcsak Ácson, hanem a környező településeken is, mint Bana és Bábolna.

Mint arról a Népszava is beszámolt, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a héten bejelentette, hogy immár Ácson is akkumulátorgyár épül 520 milliárd forintért.

A tiltakozó lakosok emlékeztetnek arra, a fideszes polgármester a bejelentést megelőzően tagadta (például politikai hergelésnek nevezte) vagy elhallgatta a beruházással kapcsolatos híreket, majd „fém autóalkatrészként” hivatkozott a gyártási végtermékre, amely várhatóan egészségkárosító nikkelt, mangánt és kobaltot is tartalmaz.

„Polgármester Úr! Állampolgári jogaink mentén elvárjuk, hogy hívjon össze rendkívüli és nyílt – nem online, virtuális, hanem személyes megjelenésen alapuló – közmeghallgatást, melyen Ön és a területért felelős parlamenti képviselő Czunyiné dr. Bertalan Judit nézzenek a választóik és a város polgárai szemébe és kérjenek bocsánatot felelőtlen kommunikációjuk és a település veszélyeztetése miatt! Közmeghallgatáson tájékoztassák a lakosságot a pontos tervezett technológiáról, az engedélyeztetés folyamatáról, az elvárható hatástanulmányok eredményeiről, azok hiányában, a tervezett vizsgálatok menetéről, környezeti monitoring terveikről, az esetleges építkezéshez kapcsolódó közforgalmi terheltségekre való felkészülésről és tervekről, a tervezett 900 munkahely tervezett munkavállalói összetételéről (helyi szabad munkaerő, külföldi munkaerő, bérmunkaerő, stb.) és ha várható, a betelepülő munkaerő elhelyezéséről” – fogalmaznak a levélben.

A gyár építéséhez a magyar állam pénzügyi támogatást nyújt, ennek mértékét azonban csak akkor hozzák majd nyilvánosságra, ha az Európai Bizottság jóváhagyta.

A hajózási társaság megépítené a kikötőt, Dézsi Csaba András azonban pénzt kérne. Megmerevedtek az álláspontok.