A fővárosi önkormányzat Budapest településszerkezeti tervének és rendezési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosításával akadályozná meg egy kínai vegyianyag-elosztóközpont építését Soroksáron. A Direkt 36 információja szerint ugyanis idén márciusban a kormány döntött erről, míg a hivatalos megállapodást 2023 szeptemberében írnák alá Kínában.
A laphoz eljutott iratok szerint az „Európa – Kína Vegyianyag Kereskedelem és Duális HUB Rendszer” néven futó projekt lényege az, hogy Kínában és Európában is kialakítanak egy központot a vegyianyag-kereskedelemre, és ezeket vasúton kötnék össze.
Direkt36: Kínai vegyi anyagokkal pumpálnák tele Magyarországot, Európa-szerte innen látnák el az akkugyárakatAz európai központ Magyarországon lenne, majd innen osztanák el a vegyi anyagokat a kontinens más célállomásai felé. A tervek szerint itthon két helyszín jöhet szóba központként, az ország keleti határán fekvő Záhony vasúti átrakodóhely és egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. (Záhonyról a Népszava korábban megírta, hogy a kormánnyal jó kapcsolatokat ápoló orosz üzletember Ruszlán Rahimkulov épített vasúti átrakodó állomást.)
Üres politikai blöff az ukrán gabona kimenekítése magyar vasúton, de valós gazdasági érdekek lehetnek mögötteA tervezett budapesti vegyianyag-elosztó vasúti vágányai néhol mindössze pár tíz méterre futnának Soroksár kertvárosának lakóépületeitől. Az iratokban szereplő hivatkozás szerint Kína akár évi kétmillió konténernyi vegyi anyagot szállítana 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába.
A fentieket a településszerkezeti terv módosításával, mint a rendelkezésükre álló kicsinyke eszköztár egyik elemével akadályozná meg a főváros. Ahogy Karácsony Gergely főpolgármester a vitában többször is hangsúlyozta, az előterjesztés csak az eljárás megindításáról szól, amellyel lehetetlenné válna a terület gazdasági célú hasznosítása.
Éppen ez ellen emelte fel szavát a vitában Bese Ferenc, Soroksár független polgármestere, aki többször is határozottan kijelentette, hogy nem támogatja és minden eszközzel meg fogja akadályozni, hogy a kerületben vegyi anyag elosztó központ létesüljön. Ezzel együtt erősen aggályosnak tartotta, hogy egy újságcikkre alapozva fogadjon el a közgyűlés egy olyan, általa szakmailag nem kellőképpen átgondolt előterjesztést, amellyel megfosztanák a kerületet az utolsó gazdaságfejlesztési területétől és ezzel az ott megtelepülő cégektől származó adóbevételektől. Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztertől már kért, de még nem kapott tájékoztatást a tervezett létesítményről. (A Direkt36 szerint ő foglalkozik a kormányon belül a projekttel, ami azért is aggályos, mivel egy, az ő környezetéhez kötődő cég üzletileg is érdekelt a megvalósításban.) Bese arra is javaslatot tett, hogy a javaslatot vegyék le a napirendről, ezt az indítványt a közgyűlés nem támogatta, így folytatódott a vita.
Szaniszló Sándor, DK fővárosi frakcióvezetője együttérzését fejezte ki Bese Ferenc polgármesternek saját politikai közösség felől érkezett támadás miatt, majd kijelentette, hogy az ügyben neki, mint a XVIII. kerületi polgármesternek és Borbély Lénárdnak, Csepel polgármesterének is dolga lesz ebben az ügyben, hiszen alig 3,5 kilométerre van a kerületük sarkától lenne az átrakó. Mint mondta, ha nem lennének meggyőződve arról, hogy ez valóban létező veszélyről van szó, lévén egy olyan magyar magántőke alap van mögötte, amely mindenki számára ismert kormányzati kapcsolatokkal bír, akkor a DK nem is kezdeményezne helyi népszavazást Soroksáron erről. Úgy vélte, hogy sok dolguk lesz még együtt, hogy ezt megakadályozzák.
Wintermantel Zsolt a déli körvasút fontosságának hangsúlyozásával, illetve a Budapesti Lakógyűlés cikizésével próbálta elterelni a vitát a kínai vegyi anyag elosztó központról. Borbély Lénárd egykoron fideszes, ám azóta pártból kizárt csepeli polgármester azzal érvelt, hogy még nem tudják mi épülne Soroksáron, náluk is vannak veszélyes üzemek, ez önmagában nem ördögtől való. Baranyi Krisztina, Ferencváros polgármestere ezt árnyalva megjegyezte, hogy a IX. kerületben működő, a fenti beruházáshoz képest vegyi anyag mikroüzemek katasztrófavédelmi terveiben egy esetleges balesetben 1500 ember halálával számolnak. A független kerületvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy az önkormányzatoknak a legkisebb eszközt is meg kell ragadniuk, mert bizony nagyon kevés van, amivel az ilyen kormányzati terveket megakadályozhatják.
A Lánchídról végleg kitiltják az autósokat, Budapest nem fizet több adótKovács Péter XV. kerületi fideszes polgármester egyenesen abúzusnak nevezte az előterjesztést, amivel az érintett Soroksár jogait sértik, lévén a kerület, ha úgy gondolja, változtatási tilalom elrendelésével meg tudná akadályozni a beruházást. Budapest főjegyzője jelezte, hogy abban az esetben, ha a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá jelöli ki a projektet, akkor a kerület változtatási tilalma nem érvényes. Kovács erre azzal tromfolt, ha a kormány úgy dönt, hogy támogatja a beruházást, akkor ez a fővárosi döntés se ér semmit.
Ezt követően a Fővárosi Közgyűlés egyhangú döntéssel – Kovács Péter nem szavazott – elfogadta az előterjesztést.