Európába szánt vegyianyag-termelésének jelentős részét tolná Magyarországra vasúton Kína, az itt létrehozott elosztóközpontokból látnák el a kontinens akkumulátorgyárait és más ipari üzemeket is – ez belső kormányzati anyagokból derült ki, amelyek a Direkt36 birtokába kerültek.
Az Orbán-kormány által támogatott terv előrehaladott állapotban van, ennek ellenére továbbra sem nyilvános. Az iratok alapján a tényfeltáró lap azt írta, már idén márciusban eldőlt, hogy a kínai vegyianyag-elosztóközpont Magyarországra fog települni, az erről szóló hivatalos megállapodást pedig 2023 szeptemberében fogják megkötni Kínában. A Direkt36 úgy tudja, az ügy illetékese a kormányon belül a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, ráadásul úgy, hogy egy, a propagandaminiszter környezetéhez kötődő cég üzletileg is érdekelt benne.
A projekt „Európa – Kína Vegyianyag Kereskedelem és Duális HUB Rendszer” néven fut, lényege az, hogy a kínai mellett Európában is kialakítanak egy központot vegyianyag-kereskedelemre, amit vasúton kötnének össze. Ez az európai központ lenne Magyarországon, majd a vegyi anyagokat innen osztanák el a kontinens más célállomásai felé. Két helyszín is szóba jöhet központként, az egyik az ország keleti határán fekvő záhonyi vasúti átrakodóhely, a másik pedig egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. A tervezett budapesti vegyianyag-elosztó helyszín vasúti vágányai néhol mindössze pár tíz méterre futnak Soroksár kertvárosának lakóépületeitől, a Kína által tervezett évi kétmillió, úgynevezett egységkonténernyi szállítmány pedig sokszorosa lenne a BILK jelenlegi kapacitásának és forgalmának. Mindeközben még csak az sem derül ki pontosan az iratokból, hogy pontosan milyen vegyi anyagokkal tömnék tele az országot, és hogy azokat miként tárolnák itt. Az egyik dokumentum szerint „az egyik legfontosabb kiszolgálási iparág az akkumulátor gyártók és az elektromos autó gyárak, ezáltal az első megvalósuló útvonalat a lítium akkumulátor gyártók (mint a CATL) kiszolgálására indítaná a kínai fél”, amely akkumulátorgyárak hosszú ideje központi témáját képezik a helyiek aggodalmainak és nem véletlenül: a Greenpeace szerint például olyan lítiumvegyületeket és különféle szerves oldószereket használnak ezekben, amelyek mind az emberi egészségre, mind a környezetre károsak – jegyzi meg a Direkt36.
A lap által megismert dokumentumok szerint a magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, valamint egy frissen létrehozott cég, az Acemil Zrt. végezné. Ez utóbbi egy magántőkealapé, amelynek tulajdonosi szerkezetét eltitkolják, ám a Direkt36 úgy tudja, az Acemil Rogán Antal környezetéhez kötődik. A cég székhelye az Aulich utcai irodaházban van, amelynek tulajdonosa a propagandaminiszter bizalmasa, Kertész Balázs ügyvéd tanácsadó cége. Ráadásul Kertész személyesen is részt vett a projekt egyik hivatalos egyeztetésén egy kínai beszámoló szerint.
Az iratokból kiderült az is, hogy az Orbán-kormány támogatást ad a projekthez, és hogy a megvalósításhoz kimondottan „ajánlja Záhonyt es a BILK terminált, valamint az Acemil Zrt-t es Rail Cargo Operator Hungaria Kft-t – mely vállalatok előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a kínai féllel”. Tették mindezt úgy, hogy semmilyen tájékoztatás, illetve kérelem nem érkezett, sem a fővárosi, sem a záhonyi önkormányzathoz. Egy másik dokumentumból azt is megtudták, hogy „2023. február 3-án Rogán Antal Miniszter Úr a kínai fél számára küldött egy támogató levelet”. Ezt követően a kínai fél megtette hivatalos ajánlását, egyeztettek a tervezett kínai központnak helyszínt biztosító Pacsou megye vezetőivel, majd a BILK terminálban március 7-én személyesen, Tuzson Bence propagandaminisztériumi államtitkár jelenlétében, zárt ajtók mögött jelentették be, hogy valóban Magyarországon létesül a kínai vegyianyag-elosztóközpont.
A Rail Cargo Hungaria nagy múltú cég, a magyar vasúti teherszállítás meghatározó szereplője. Ők válaszukban a Direkt36 számára leszögezték, hogy nekik csak a fuvarozásban lesz szerepük a projekt beindulása esetén, a beruházásnak nem részesei. A másik illetékes vállalat, a Rogán környezetéhez köthető Acemil azonban egyáltalán nem rendelkezik nagy múlttal: noha már a 2022. januári egyeztetéseken is részt vettek, a társaságot a cégbírósági adatok szerint csak 2022. február 7-én alapították. Alapítójának és ügyvezetőinek a nyilvánosan elérhető információk alapján úgy tűnik, nincs vasúti-teherszállítási tapasztalata, tavaly nem volt sem munkavállalójuk, sem bevételük, helyette termeltek 400 ezer forint veszteséget. Weblapjuk szintén nincs, a székhelyként feltüntetett épületnél május végén sem volt kiírva a cég neve. Azt ellenben lehet tudni, hogy az Acemilt alapító Laky-Takács Péter régi jó ismerőse a Rogán által irányított kormányzati kommunikáció egyik szereplőjének, Hollik Istvánnak, a Fidesz kommunikációs igazgatójának, korábbi kormányszóvivőnek. Ő mindössze négy hónappal a cég megalapítása után – 2022 júniusában – tovább is passzolta az Acemilt egy Tibidabo nevű magántőkealapnak. Mivel a magántőkealapokat egyébként is nagyüzemben használják NER-közeli pénzemberek a valós tulajdonosok elrejtésére, nehéz kinyomozni a konkrét összeköttetéseket, az Aulich-utca 3-as székhely viszont azért is utalhat Rogán Antal környezetére, mert a kabinetminiszter és Kertész Balázs rendszeresen tartottak itt megbeszéléseket, olykor Habony Árpáddal hármasban.
A Direkt36 megkeresésére sem a propagandaminisztérium, sem Kertész Balázs, sem az Acemil Zrt., sem a kínai nagykövetség, sem a projektet koordináló kínai fél nem óhajtott válaszolni.
Új függőségeket hoznak az akkugyárakNyílt levélben tiltakoznak az ácsiak az épülő katódgyár ellenElegük lett a bátonyterenyeieknek a szennyező koreai akkumulátorfeldolgozóból