letartóztatás;halálos gázolás;Árpád híd;gyorsulási verseny;

Sírva fakadt a bíróságon az Árpád hídi gázoló, elrendelték az előzetes letartóztatását

Tagadta, hogy versenyzett volna.

Vasárnap a Budai Központi Kerületi Bíróság elé vitték azt a fiatal férfit, aki egy spontán gyorsulási verseny során halálos balesetet okozott az Árpád hídon a múlt hét szombaton. A következő 30 napot biztosan rács mögött tölti a gyanúsított - derül ki a Fővárosi Törvényszék lapunk részére is eljuttatott közleményéből.

A messzire visszhangzó ügy gyanúsítottja egy fiatal férfi, aki 2023. július 1-jén 00 óra 44 perckor az általa vezetett autóval a Róbert Károly körúton a belső sávban haladt, 137 kilométer per órás sebességnél elvesztette uralmát a jármű felett, megcsúszott, a szalagkorlátnak csapódott, majd a kiszakadt szalagkorláttal együtt elgázolt a kerékpárúton vele szemben, Buda felől Pest felé közlekedő kerékpárost. Az ütközés után visszasodródott az úttestre és felborult, közben kifröccsenő olaj és fagyálló folyadék rácsapódott a középső forgalmi sávban mögötte érkező férfi által vezetett autóra. A balesetet okozó jármű a szalagkorlátnak történő ütközés helyétől körülbelül 70 méterre nekiütközött az Árpád hídon vele azonos irányból a belső forgalmi sávban közlekedő autónak. A gyanúsított és egy másik sofőr nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett, míg a kerékpáros a kórházba szállítás után életét vesztette. 

Bizonyítás esetén a gyanúsítottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt ítélhetik el, és a bíróság szerint bár büntetlen előéletű, az eljárás során beszerzett adatok azt támasztják alá, hogy a balesetet okozó autót versenyzésre használta. A közlemény az erre utaló tényezőket is részletezi. Ezek szerint az autó egyedi rendszáma, megnövelt teljesítménye, valamint a száguldozás helyszíne, az Árpád híd tipikusan olyan környék, ahol korábban is fordultak már elő illegális gyorsulási versenyek, ráadásul a gyanúsított korábbi jogsértései is hasonló helyszíneken történtek.

„Mindezekre figyelemmel megalapozottan feltehető, hogy a balesetkor a terhelt és egy másik autó vezetője között spontán gyorsulási verseny alakult ki, ennek következtében hunyt el a vétlen kerékpáros”

- fogalmaz a közlemény.

A bíróság a bűnismétlés veszélyére tekintettel elrendelte a férfi előzetes letartóztatását. Ezt többek közt az alapján döntötték el,

hogy a gyanúsított kikapcsolta a fejlett vezetést támogató rendszert (ESP) az autóban, amelyből a terhelt kockázatot semmibe vevő, felelősséget nem ismerő hozzáállására lehet következtetni.

Ugyancsak ezt erősíti a szándékos szabályszegés ténye, valamint, hogy a férfival szemben korábban lefolyatott szabálysértési eljárások sem tartották vissza attól, hogy a megalapozott gyanú szerint ismételten közlekedési szabályt szegjen.

A közleményben azt is kiemelték, hogy „döntése során a bírságnak azon sajátos körülményt is figyelembe kellett vennie, hogy a gyanúsított a bűncselekményt a megalapozott gyanú szerint olyan nagy teljesítményű személygépkocsival követte el, amely egy olyan gazdasági társaság tulajdonában van, amelyben ő maga minősített befolyással rendelkezik, de a saját tulajdonában is van egy nagy teljesítménnyel bíró személygépkocsi, így a bűnügyi felügyelet elrendelése esetén a rendelkezésére állnának olyan gépjárművek, amelyek a bűnismétlés veszélyét megkönnyítenék.”

A férfi a Blikk szerint teljesen összetört, végigsírta a tárgyalását, miközben mind a rendőrségi kihallgatáson, mind a bíróságon tagadta, hogy versenyeztek volna a hídon. Továbbá a sajnálatát is kifejezte.

Korábban lapunk is beszámolt róla, hogy a sebességtúllépés és három autó spontán versenyzése okozta a múlt héten szombat hajnalban bekövetkezett Árpád hídi tragédiát, amelyben meghalt egy 26 éves kerékpáros. A kirendelt műszaki szakértő megállapította, hogy a sodródást megelőzően a Mercedes legalább 137 kilométer per órás sebességgel haladt, a balesetben érintett járművek pedig nem rendelkeztek műszaki hibával, bár a Mercedes menetstabilizátorát kikapcsolták. A rendőrség megállapítása szerint nem előre tervezett verseny alakult ki az alaposan feltuningolt járművek között annak ellenére, hogy a 690 lóerős Mercedesszel szemben esélye sem volt a 190 lóerős BMW-nek.