Orbán-kormány;háború;Soros György;propaganda;reklámkampány;

„A kisgyerekeknek fogalmuk sincs arról, hogy ki vagy mi az a Soros György vagy baloldal, csak azt hallják, hogy harcolni kell”

Hat a propaganda, 2019 óta emelkedik a szorongásról, tartós félelemről beszámolók aránya.

– A kisfiam elolvasta a »háborúpárti plakátot« és azt kérdezte: veszélyben van az életünk? Rettenetes, hogy az adónkból, amit bőven lehetne értelmes dolgokra fordítani, rongálják az emberek lelkét, nyomasztanak mindenkit. – mondta lapunknak egy fővárosi édesanya.

Az egyik friss, kormányzati kampányban – amelyet Hollik István, a Fidesz kommunikációs igazgatója jelentett be, de hivatalosan a Civil Összefogás Fórum (CÖF) egyik cége a Kövess minket 2022 Kft. indított el – az óriásplakátokon az a felirat áll „Háborúpártiak”, alatta pedig ellenzéki politikusok, Fekete-Győr András, Márki-Zay Péter, Karácsony Gergely, Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára portréja látható. Amellett, hogy a plakátok állításai is finoman szólva megkérdőjelezhetőek, az a tény, hogy ezeket a tartalmakat gyermekek is látják jogi, és pszichológiai kérdéseket is felvethet. Ezzel kapcsolatban lapunk érdeklődött a CÖF-nél és Holliknál is, de válaszokat nem kaptunk.

A lapunk által megkérdezett szülők – pártállástól függetlenül – felháborítónak találták, hogy a gyerekeket kiteszik ezeknek az üzeneteknek. Többen arról számoltak be, hogy gyermekeik jobb esetben csak nem értették miről van szó, de gyakran előfordult az is, hogy megijedtek a leírtaktól vagy hallottaktól. Az egyik fővárosi édesanya arról számolt be, megkérdezte tőle a kisfia, hogy „miért akarnak a bácsik és a néni háborút? Én nem akarok.”

Szél Dávid, tanácsadó szakpszichológus, író szerint a kabinet hiába beszél béke-pártiságról, valójában egy folyamatos harckészültséget közvetítenek a gyerekek felé.

– Miközben a kisgyereknek fogalma sincs arról, hogy ki vagy mi az a Soros, Brüsszel, baloldal. Nem tudják, mi az a rezsi, esetleg van egy Rezső nevű barátjuk. Azt tudják, mert hallják, hogy harcolni kell 

– mondta a Népszavának a szakértő.

A Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője, Gyurkó Szilvia szerint a jobbik eset, ha a szülők segítik a megértést, kontextusba helyezik a látottakat, a nagy gond, ha magára marad a kérdéseivel, érzéseivel. – Minden gyereknek joga van az információhoz, ahhoz, hogy értse és tudja mi történik körülötte, azt gyereknyelven elmondják, elmagyarázzák neki. Viszont ezzel a szülőkre és a gyerek körül lévő felelős felnőttekre tesz terheket az, hogy a közterületeken tartósan és markánsan jelen vannak olyan közéleti, politikai üzenetek, amelyek elsősorban érzéseket, érzelmeket keltenek, döntően negatívokat: félelem, szorongás, féltés, aggodalom. Ezek tudatosításához, megértéséhez, feldolgozásához a gyerekeknek a szülők és más bizalmi felnőttek, fiatalok segíthetnek, azonban esetleges, hogy ez megtörténik-e – mondta lapunknak Gyurkó Szilvia.

A helyzet adott, a plakátok, és a reklámok feltehetően láthatóak, hallhatóak maradnak még egy darabig, és ahogy közelednek a választások egyre több hasonló tartalomra lehet számítani. Így tehát a szülőknek, nagyszülőknek beszélni kell ezekről a témákról a gyermekeikkel, de nem mindegy hogyan. Szél Dávid szerint nagyon fontos, hogy a gyerekek mind a nehéz, mind a pozitív információkat a szülőktől hallják először. Különösen kisebb korban. – Egy kisgyereknek a biztonság, a szeretet és a kiszámíthatóság iránti szükséglete nagyon erős. Efelől kell megnyugtatni őt. Nem arról van szó, hogy el kell magyarázni neki a politikai játszmákat, és nem is kell őket elárasztani információkkal. Meg kell találni az arany középutat, amitől ő megnyugszik, miközben kellő mennyiségű és minőségi információval is rendelkezik – tanácsolta a pszichológus.

Gyurkó Szilvia a jelenség kapcsán hozzátette, hogy az utóbbi években egyre többet beszélünk róla, hogy a gyerekek nincsenek jól. 2019-től kezdve radikálisan megnőtt a gyerekek körében a mentális problémákkal küzdők száma. A magyar gyerekeknél emelkedik a szorongásról, tartós félelemről beszámolók aránya, és egyre több az önsértés, az öngyilkossági kísérlet, és megnőtt a segélyvonalak forgalma is. Az, hogy a tavalyi évben 40.000 hívást bonyolított a gyermek lelki segélyvonal, mutatja, nagy baj van. – Elképesztően nagy szükségük lenne a támogató, megerősítő üzenetekre, a bennük lévő szorongás és félelem, düh és tehetetlenség érzés támogató, pozitív módon való oldására. Nem mondhatom, hogy önmagukban a politikai média termékek okozzák ezt az állapotot, mert ez nem igaz. De arra vonatkozóan van egy erős feltételezésem, hogy hozzájárulnak a gyerekek rossz állapotához – fogalmazott a szakértő.

Folyamatos kampányterep

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) álláspontja szerint a gyerekekre gyakorolt káros hatásán túl ezek a plakátok folyamatos kampánytereppé változtatják az országot. Ezzel kiüresítve a hivatalos, tehát jogilag szabályozott kampányidőszakot, ami a választások előtti ötven napra esik.