Az erőszak komplex jelenségét mutatja be tizenegy női alkotó és egy művészeti mozgalom kiállítása a III. kerületi Budapest Galériában. Az erőszakról című csoportos tárlat felhívja a figyelmet a háborúk során a nőket ért erőszakra, a családon belüli erőszakra, az LMBTQI+ embereket érő diszkriminációra, illetve a testi autonómiáért és egyenlőségért folytatott küzdelemre is.
A kiállítás apropóját az adta, hogy 2020 januárjában a Fővárosi Közgyűlés határozatot fogadott el a „Háborúban megerőszakolt nők emlékműve” felállítására, mellyel egy hosszú ideig elfeledett traumatörténet feldolgozását segítik személyes és közösségi szinten – az emlékművet a tervek szerint jövőre avatják fel.
A tárlat nyíltan beszél az agresszióról, a munkák azonban nem sokkolásra törekszenek, az erőszak bemutatása helyett a nőket ért atrocitások okozta fájdalmat mutatják be, illetve az azok elleni kiállást. Az alkotások a témát női és queer pozíciókból járják körül, ráadásul számos formában. Elektra KB kolumbiai művész például hímzett textileken, fotográfián és videón mutatja be a hatalommal való visszaélést globális déli és posztkoloniális szemszögből. A SZTRÁJK című sorozatában a világ egyik leghosszabb aktív polgárháborújának tekintett kolumbiai fegyveres konfliktusra (1964-2016) reflektál, míg egy videójában a 2021-ben kezdődött kolumbiai népfelkelésben meggyilkolt fiatalokra emlékezik. Selma Selman, Bosznia-Hercegovinában született művész műveire a roma származása és a boszniai háború (1992-1995) is hatással van, alkotásain a saját testén és identitásán keresztül fejezi ki személyes és politikai ellenállását, illetve feminista álláspontját. A kiállításon több, színes krétával készített önarcképét láthatjuk, melyeken többek közt Tarzanként, macskaként, malacként és madárként ábrázolja magát, így kérdőjelezve meg a patriarchális hagyományban a nőkhöz rendelt sztereotípiákat. A Fogalmatok sincs című performanszáról készült videóban pedig a 2020-as amerikai elnökválasztás napján láthatjuk, amint egyetlen mondatot kiabálva (You have no idea – Fogalmatok sincs) halad előre Washingtonban a Black Lives Matter Boulevard-on a Fehér Ház felé, miközben fotóriporterek és járókelők figyelik őt.
Mia Mullarkey videója egy Limerickben tartott utcai menetet mutat be, melyen egy művészeti mozgalom azért tüntet, hogy felhívja a figyelmet Írország korlátozó reprodukciós törvényeire – az eseményen egyes résztvevők Rachel Fallon vizuális művész kötényekre hímzett feliratát mutatták fel, mely az olasz büntetés-végrehajtási rendőrség mottóját idézi szabadon: „Feladatunk a remény biztosítása”. A tárlaton látható továbbá egy eredeti hímzett kötény is, mellyel Fallon a szolidaritását fejezi ki azokkal a lengyel nőkkel, akik a testi önrendelkezés jogáért küzdenek. A munkán a lengyel utcai tüntetéseken használt szlogen olvasható: „Mi szabadságunkért és a tiétekért” (For our freedom and yours).
Az Ukrajnában született Kateryna Aliinyk a 2014 óta tartó orosz-ukrán konfliktus vidéki környezetre gyakorolt hatását mutatja be. A Gyógyító és politikai fantázia Luhanszkból című akrillal festett sorozatában a föld alatt növények helyett kézigránátok „növekszenek”.
Infó
Az erőszakról
Kurátor: Páldi Lívia
Budapest Galéria
Megtekinthető július 30-ig