Társadalom;futball;Magyarország;interjú;polgárság;magyar futball;

- „A polgári Magyarország ideálját előbb politikai terméknek minősítették, majd elárulták”

A magyar futball nem Puskásékkal vett lendületet, de még csak nem is Sárosi Györggyel. Már a kezdeteknél, a huszadik század elején is szépen izmosodott. Talán meglepően hangzik, de a magyar polgárság honosította, onnan kerültek ki első, amatőr kiválóságai. Köztük Borbás Gáspár, a válogatott első góljának szerzője. Élete megihlette dédunokáját, Borbás Barnát, aki alapos kutatások után könyvet írt róla. Ám az Első gól fókuszában nem csupán a foci áll. Borbás Gáspár életének fontos állomásain keresztül feltárul benne egy elfeledett magyar polgári réteg világszemlélete, életstílusa. Ennek az örökségnek az ápolása, erősítése sokat segíthetne egy demokratikus szellemű hazai közélet kialakulásában. A könyv szerzőjével, a Válasz Online társalapítójával beszélgettünk.

– Ha sok emberhez akarsz szólni, mesélj a fociról?

– Nem vagyok klasszikus futballrajongó, bár a válogatottat követem, amennyire tudom. Kétségtelen, hogy a sporttörténeti kutatások során sok mindent megértettem a fociról. A játékon túlmutató jelentősége már az első egy-két évtizedben kialakult. Nagyon gyorsan „közös nyelv” lett. A működésmódja, logikája, dinamikája miatt óriási népszerűségre tett szert. Közben kialakultak a helyi stílusok, mint a Duna menti iskola. A spontaneitás, a kiszámíthatatlanság kezdetektől jellemzi a focit, és rendkívül izgalmassá teszi. Ezenfelül minden csapatnak van lokalitása, szubkulturális háttere, a válogatottak pedig a nemzeteket testesítik meg, amitől érzelmileg igencsak telítetté válik a szurkolás. És az egész a rongylabdával, a grundokon kezdődött.

– Úgy érzem, a könyv mégsem elsősorban a fociról szól. Dédapja, Borbás Gáspár figurájában, életútjában mintha inkább egy megszülető, de igazán erősnek máig sem mondható, mellékvágányokra sodort magyar polgári réteg életszemléletét kívánta volna megragadni.

– Valóban így van, és a foci ehhez ideális kiindulópont. Nem véletlenül nevezik a „hős-” vagy amatőrkorszakot a „polgári futball” korának is, hiszen a játék elterjedése ehhez a réteghez köthető. Kellett hozzá mobilitás, nyelvtudás, önálló polgári szellem. Az első játékszereket, szabálykönyveket jellemzően sportkedvelő pedagógusok, tornatanárok, mérnökemberek hozták be, pusztán kedvtelésből. Déd­apám is ebben a közegben ismerte meg a focit: ügyész édesapja nyomán jogot hallgatott – ez kiszámítható előrejutást jelentett a korabeli polgárságnak –, és mellette focizott.

– A sportág egyik hazai meghonosítója, úttörője volt, de bármilyen sikeres játékossá vált is, elutasította a professzionalizmust.

– Dédapám 1916-ban tette le a dresszt. Sok csapattárs ekkor kint volt a fronton, néhányan meghaltak, megnyomorodtak. A másik elidegenítő tényező, hogy a Nyugatot követve idehaza is egyre inkább a professzionalitás felé mozdult a magyar futball. A bújtatott játékosfinanszírozás kezdett kínossá válni, Gáspár nem tartotta tisztességesnek, sok volt a botrány. Végül, ahogy tömegessé vált a sport, a közönség hozzáállása, összetétele is megváltozott. Az első győztes válogatottmeccsen – annak 120. évfordulójára jelent meg a könyv – 750-en voltak. Tíz év múlva már 12-15 ezer fő szurkolt a pályák mellett, majd a szám elérte a húszezret. A húszas években sok szélsőség kísérte a találkozókat. Megvertek bírókat, ezért néhányuknak revolvert kellett hordaniuk, rendőrségi oszlatásokra került sor, a kispadot és a közönséget nemegyszer szögesdrót választotta el. Sokan csak a balhé miatt jártak ki. Bundázásokra is fény derült. A polgári rétegből, ahonnan a déd­apám származott, többeknek mindez már nem volt elfogadható.

Borbás Gáspár 92 évet élt, és jelképesnek tekinthető, hogy a labdarúgó-szövetség fennállásának 75. esztendejében, 1976-ban hunyt el

– Borbás Gáspár a századelő szabadkőműves-mozgalmában is részt vett. Ez szintén valaminek a meghonosítása, és van egyfajta klubjellege.

– A szabadkőművesség ugyancsak polgári jelenség volt. A társasági élet egyik divatos megnyilvánulása. 7500-8000 ember vett benne részt Magyarországon, ami lakosságarányosan kiugróan magas szám. Nagyon sok mítosz, ferdítés rakódott erre a mozgalomra, sokan ostobaságokat gondolnak róla, a húszas évek revanspropagandájának állításai máig élnek a közbeszédben. Igaz, hogy volt radikális szárnya, de

a Corvin Mátyás páholy, ahova déd­apám is tartozott, a mérsékelt ághoz tartozott. Náluk a lényeg a polgári önszerveződésben, a középosztályi identitás tudatosításában, formálásában, képviseletében ragadható meg. 

Az Országos Levéltárban sok jegyzőkönyvet átnyálaztam, képet kaptam róla, miről beszélgettek 1915 után. A középosztály anyagi helyzetéről, megsegítéséről, rokkantak, hadiárvák támogatásáról. A filantrópia kétségtelenül jellemezte őket. Rájuk lehet persze sütni, hogy tagjai befolyásolni akarták a közpolitikát, mert lobbiztak, érdekérvényesítő lépéseket tettek.

– Később a szövetkezeti mozgalom is beszippantotta könyvének hősét. Ebben sem a fő irányhoz kapcsolódott.

– Nehéz megfogalmazni ennek a mozgalomnak a lényegét. Leegyszerűsítve, kísérlet volt a kapitalizmus vadhajtásainak visszanyesésére. Hogy a károsultjait összefogják, és egy újfajta, profitkorlátozó, alacsonyabb árakat biztosító elosztási rendszert alakítsanak ki számukra. Államilag is támogatták a mozgalmat. Dédapám a Köztisztviselők Szövetkezetének volt az igazgatója, ami ezen a világon belül is egy speciális szerveződés volt, az állami bürokrata réteget szolgálta ki. Ennek is volt persze kritikája: ők azt emelték ki, hogy maga a szövetkezet is nagyüzemszerűvé, egyfajta kapitalista vállalkozássá nőtt. Ebben van jogos észrevétel, de a folyamatnak megvoltak a stációi. A Köztisztviselők Szövetkezete Trianon után, a húszas években a nagy területű országra méretezett bürokrácia ellátását, elszegényedésük mérséklését szolgálta, ami elemi szükséglet volt. Bécsből szerzett használt cipőkkel, élelmiszerrel, olcsóbb árukkal segítettek sokakat. A konszolidáció aztán fokozatos változást hozott, a cél egyszerűen az alacsonyabb ár biztosítása volt, puritán módon berendezett boltokban. Levéltári iratok alapján mindez favágós szervezői munkát követelt: beszerzés, értékesítés, áruelosztás, ilyen fűrésztelep, olyan vágóhíd. Érdekesség, hogy miközben a szövetkezet kispolgári, alsó középosztálybeli személyeket látott el, a vezetői nagypolgári, bárói közegből kerültek ki. Tanulságos volt belelátni ebbe a mozgalomba, sajnos a története nincs még alaposan feldolgozva, mint ahogy a hazai szabadkőművességé sem.

– Következik a kapcsolódás a politikai élethez az 1930-as években, ami a háború alatti magatartással együtt szintén a helyét, útját kereső polgárság vívódásait tükrözi.

– Dédapámnak két párthoz volt köze. Az egyik a Bajcsy-Zsilinszky Endre vezette Nemzeti Radikális Párt, a másik Rassay Károly Polgári Szabadságpártja. Szorosabb kötődése utóbbihoz volt a sok egykori szabadkőműves hátterű tag és a budai lokalitás okán. Bajcsy-Zsilinszkynek viszont vidéken volt inkább tábora, pártjának összetétele nagyon heterogén képet mutatott. A harmincas évek elején már nem volt fajvédőnek mondható, németellenessé vált, személye körül egyaránt ott volt a Bartha Miklós Társaság baloldali érzelmű tagsága és Méhelÿ Lajos fajvédő, jobboldali köre. Ők egyaránt publikáltak lapjában, a Szabadságban (korábban Előőrs). Borbás Gáspár Bajcsy-Zsilinszky tanácsadó testületében kapott helyet, de nem véletlen, hogy a kapcsolódás csak pár évig tartott. Dédapám számára Rassay Károly pártja nyújtott megfelelő hátteret a klubpolitizáláshoz. Rassay nagyon vékony szellemi hagyományt jelentett Magyarországon, ma már nem is igen emlegetik, pedig szerintem vállalható az öröksége: középosztályra építő, szélsőségeket kerülő, harmadik utas irányt képviselt, volt elképzelése a polgárosodás folytatásáról. Igaz, budapesti zárvány maradt ez is, a vidéki Magyarországot kevéssé ismerték. Rassay a közélet „szürke munkásaiként” definiálta a közösséget. Nem frontpolitizálásban, hangos szónoklatokban mutatták meg magukat, hanem szürkének tűnő, de fontos közéleti akciókban. 1939-ben új választójogi törvény szerint zajlott a Horthy-korszak utolsó voksolása. A párt ingyenes jogsegélyhálózatot működtetett ügyvédi irodákban. Dédapám is részt vett benne. Elmagyarázták a rendszert, kiemelték, mire kell figyelniük a választópolgároknak. Alulról, a szakértelemre építve próbáltak változtatni sok mindenen, kevés eredménnyel. Ugyanezek a szereplők

a második világháború alatt komoly szerepet vállaltak a nem fegyveres ellenállásban, embermentésben. Ha ez a magatartás általánosabb, tömegesebb lett volna, a magyarországi holokauszt talán nem az ismert for­mában és méretekben következett volna be.

– Szüntelen harmadik utas próbálkozások.

– Lényegében egy polgári, értelmiségi ethoszról van szó. Bereményi Géza egy a régi Kommentár folyóiratnak adott interjújában „korrekt úrifiúknak” nevezte ezt a generációt, illetve attitűdöt. Ezt mondta róluk: „Nekem a »korrekt úrifiúk« példája sokat segített a tisztánlátásban, számomra ők mindig is vonatkoztatási személyek voltak. ’45 után semmiféle ügyességet nem mutattak ellenállásbeli érdemeik vagy régi kapcsolataik kihasználásában, nem kurvultak el az ötvenes években, nem tört meg a gerincük. (…) Ez az emberfajta egy vékonyka, de nagyon szép ezüstszál a magyar kultúrában. Akárki akármit mond, én bennük sosem csalódtam.” (Kommentár, 2014/1, 80. o. – A szerk.)

– Ha ugrunk egy nagyot, olyan az egész, mintha a Válasz Online hitvallását fogalmazná meg, amelynek társalapítója. A könyvet is a lap adta ki.

– Dédapám életszemléletét valóban tudom kötni a válaszos gondolathoz. A kutatásokból kiderült, hogy az öreg a Bajcsy-Zsilinszkyhez kapcsolódó években Féja Gézával, a jeles népi íróval, a régi Válasz folyóirat egyik teoretikusával, szerzőjével járta a magyar vidéket. Előadásokat tartottak.

Borbás utóbb zsidókat mentett, noha ezzel a saját életét is kockáztatta.

– Megerősödhet ez a polgári életszemlélet Magyarországon?

– Erre azt mondhatnám: „Műveljük kertjeinket!” Kis körökben, olvasói közösségekben, értelmiségi csoportokban él tovább ez az önszerveződő, alulról építkező szellemiség. Kapcsolatunk az olvasóinkkal, támogatóinkkal szintén őriz belőle valamit. Számomra ez a közélettel való foglalkozás egyik legnemesebb formája, amelynek kulcsgondolata a felelősség és a közjó iránt mutatott elkötelezettség. Hogy amiben és akikkel élünk, azzal és azokkal dolgunk, felelősségünk van. A Válasz Online konzervatív, szabadelvű közeg, még ha ezeket a jelzőket sokszor kiforgatták is. Pedig egyszerűen a hagyományok tiszteletét, a fontolva haladást jelenti. És a nemzeti közeg igenlését: a közös emléket a múltról, és közös tervet a jövőre.

– De mi a hagyomány? Hiszen arról beszélünk, hogy nincs.

– Létezik polgári hagyomány, csak sajnos gyenge.

– Meg tudja élni saját polgári ideálját a mai világban?

– A magánéletben, sok közösségben és a Válasz Online-nál százszázalékosan. Viszont lényegében semmilyen nagypolitikai törekvést nem látok arra, hogy az önálló, állami emlőktől független középosztály megerősödjön és szélesedjen.

A polgári Magyarország ideálját előbb politikai terméknek minősítették, majd elárulták. Nagyüzemben zajlik a közjavak széthordása, a jövő zálogát, az oktatást a magát konzervatívnak nevező hatalom rendvédelmi kérdésként kezeli. 

Attól önmagában egyetlen kormányzat sem lesz polgári, hogy hadjáratot hirdet a nyugati woke ellen. Főleg úgy, hogy közben idehaza szovjet típusú közmédiát működtet. Furcsa világ alakult itt ki.

Borbás Barna

1987-ben született Budapesten. Az ELTE történelem szakán végzett, majd a Heti Válasz munkatársa lett. A Válasz Online társalapítója, több történelmi ismeretterjesztő film forgatókönyvírója. 2015-ben Junior Príma-díjat kapott.

Értjük. Nehéz idők járnak. Háborúsak. Rendeleti-kormányzósak. Betiltósak. Ti csak féljetek nyugodtan, majd mi megvédünk mindentől!-ősek.