;

dinnye;dinnyeszezon;kötelező akció;

- „Milyen dolog ez?” – Kiakadtak a dinnyetermelők a kötelező akciózás miatt

Kifogásolták, hogy alighogy elkezdték szedni a dinnyét a gazdák, három nap múlva már kedvezményes áron árulják.

Az a baj a júliusi akciózással, hogy ha már a dinnyeszezon kezdetén letörik az árakat a láncok, akkor az augusztusi dinnyedömpingre nagyon lemehetnek az átvételi árak – mondta a 24.hu-nak Göcző Mátyás, a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke.

Hozzátette, hogy ha egy hónapig annyi lenne a dinnye fogyasztói ára, mint most, akkor nem lenne semmi baj. Azonban biztos abban, hogy nem a jelenlegi áron fogják a szezon végéig árulni a dinnyét a kereskedők, hanem újabb és újabb akciókat hirdetnek majd, és akkor lesz probléma. Ezért harcolnak most.

Már most is érezhető az akció hatása – elmondása szerint ahogy a Penny bejelentette, hogy július 13-ától elkezdi az akciót, azonnal körülbelül 40–50 forinttal eshetett a görögdinnye felvásárlási ára. Hogy mihez képest, azt nem árulta el, mondván, „bajságot okoz” a piacon, ha árakat mondanak. Nem értik, hogy az import dinnyét miért árulták magas áron az üzletek, a magyar dinnyét meg miért olcsóbban – keresleti piac van, nem nyom az import (görög, olasz) görögdinnye.

„Alighogy elkezdték szedni a dinnyét a gazdák, három nap múlva akciózik a Penny. Milyen dolog ez? Akciózni akkor kell, amikor a termelők azt mondják, már látják, hogy sok dinnyéjük lesz, és az export sem úgy húz, ahogy számítottak rá. Akkor arra lehet jó egy akció, hogy azzal levezessék a leszüretelt nagy mennyiségű dinnyét”

– jelentette ki.

Elfogadhatatlannak tartják a lépést

A kormány június 1-jétől rendelte el a multiláncoknak a kötelező akciózást – húsz termékkategóriában (a többi között a friss gyümölcsnél, illetve zöldségnél) kell hetente egy-egy szabadon választott terméket a megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban értékesíteni.

Július 11-én a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács nekiment a Pennynek, amiért dinnyeakciót hirdetett.

A 24.hu azt írja, július 13-ától 16-áig 299 helyett 229 forintért árulták a dinnyét.

A három szervezet szerint elfogadhatatlan a diszkontlánc lépése, indokolatlan a 229 forintos fogyasztói ár. Úgy számoltak, hogy a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van, miközben a Penny 229 forintos fogyasztói ára mindössze 140–150 forintos beszállítói árat feltételez. Ez azért gond szerintük, mert a 140–150 forintos ár az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi.

Korrekt partnerségről írtak az áruházláncok

A portálnak válaszoló öt multilánc mindegyike hangsúlyozta, hogy korrekt partnerségben dolgoznak a beszállítóikkal, olyan beszerzési árat alkalmazva, ami a beszállítóknak is megfelel, és fontosnak tartják, hogy jó minőségű magyar dinnyét áruljanak, jó áron.

  • A Penny 229 üzletében már a múlt hét második felében is csak magyar dinnye volt. Az akciós átvételi árakkal kapcsolatos kérdésre üzleti titokra hivatkozva nem válaszoltak sem ők, sem a többiek.

  • Hasonlóan jár el a Lidl, amely szlovákiai, csehországi és lengyelországi üzletekbe is segít eljuttatni a magyar gyümölcsöt. Válaszuk szerint náluk még nem volt akció az idén. Logisztikai központjaikban július 4-étől kizárólag magyar beszállítóktól érkező görögdinnyét vesznek át.

  • A Tesco úgy véli, akciós áraiból is látszik, hogy felelősen, a tényleges piaci helyzethez igazítja a görögdinnye árazását, és az akciókat nem a termelői árak lenyomásával éri el. Azt írták, görögdinnyéből teljesen átállnak a hazai forrásra, amint elérhetővé válik a magyar termesztésű. Közölték, hogy az idei szezonban több importdinnye-akciót is szerveztek már, olasz és görög dinnyéből.

  • Az Aldi egyebek mellett azt írta, az előszezonban nem tartották magasabban az import dinnye árát, hiszen ezt esetenként olcsóbban tudták beszerezni, mint a magyart. Ám a magyar termelők támogatása érdekében inkább magasabb átvételi árat fizettek a hazai termékért annak érdekében, hogy a fogyasztók mielőbb magyar dinnyét tudjanak vásárolni. Július 3-ától pedig kizárólag magyar forrásból származó dinnyét fogadnak biatorbágyi logisztikai központjukban, így már minden üzletükben hazai görög- és sárgadinnyével várják vásárlóikat.

A korábbiaknál rosszabb évre számítanak az autókereskedők. Kevesebben rendelnek tisztán elektromos hajtásút, kelendőbb a hibrid és a SUV.