;

fejlesztés;vasút;Lázár János;bezárás;

- Nagyszabású vasútfejlesztési tervvel áll elő Lázár János a mellékvonal-bezárás után

Hatezer milliárd forint kellene rá, de nincs, és addig a balesetek nélküli napi működés biztosítása a cél. Szerinte a pótlóbuszokkal minden rendben lesz.

Tízéves, a pályafelújítására és új járművek beszerzésére is kiterjedő vasútfejlesztési programot terjeszt a kormány elé az Építési és Közlekedési Minisztérium – közölte Lázár János tárcavezető a Rádió7 Közös nevező című műsorában csütörtökön. A miniszter úgy fogalmazott, a cél, hogy tíz év alatt, lépésről-lépésre, a fontos feladatokra fókuszálva történjen meg az elöregedett pályahálózat és a járműpark korszerűsítése.

Elmondta, Magyarországon a tömegközlekedésben az első helyen a kötött pálya áll. Budapesten a HÉV-vonalak - a pálya és a járművek - korszerűsítésére van szükség, fejleszteni kell a nagyobb városok közötti vasúti összeköttetést és az országon átmenő, valamint a megye- és járási központokban a ráhordó vonalakat. Ehhez csatlakozva pedig a Volánnak kell biztosítania az eljutást a kötöttpályás csatlakozásig – sorolta a feladatokat a miniszter. Ehhez beruházásokra, valamint

saját vasúti járműiparra van szükség, 

és olyan terület, amelybe érdemes invesztálni, hiszen ötmillió ember közlekedéséről van szó, másrészt egy új iparág is felépíthető.

A politikus úgy fogalmazott, jelenleg nincs pénz a költségvetésben a vasúti konszolidációs és fejlesztő munkára. Uniós források bevonásával és akár pénzpiaci eszközökkel előteremthető lenne a szükséges összeg, amelynek nagysága elérheti a hatezer milliárd forintot. Addig  a balesetek nélküli napi működés biztosítása a cél.

Az elmúlt egy év nemcsak a késések aránya nőtt, hanem annak kockázata is, hogy baleset következzen be 

- mondta a miniszter, elnézést kérve azoktól, akik a közelmúltban balesetet szenvedtek vagy akiknek a késések, kimaradások okoztak kellemetlenséget.

Lázár János kifejtette, a járvány alatt jelentősen visszaesett az utasszám, de az utóbbi fél évben érdemben nőtt a tömegközlekedés iránti igény. 2022-ben az Orbán-kormány úgy döntött, a vasúti közlekedésben a főváros környékére koncentrálja az erőforrásokat, ehhez pedig munkaerőre van szükség, 100-150 ember is sokat számít. A balesetmentes közlekedés biztosítása mellett részben a személyi erőforrások átcsoportosítása az oka annak, hogy augusztustól tíz mellékvonalon szünetel a vasúti közlekedés.

Szerinte most biztosított az utasok közlekedése, a vonatpótló buszok akkor és ott viszik el őket céljukhoz, ahol és amikor korábban a vonat tette.

Az ittas vezetés is többe kerül, de számos egyéb területen is vastagabban fog majd a ceruza.