oktatás;Európai Bizottság;program;Zeneakadémia;

Kiemelkedő értékelést kapott a Zeneakadémia távoktatást segítő programja

Az Európai Bizottság oktatási, audiovizuális és kulturális végrehajtó ügynökségétől a jó gyakorlat minősítést is megkapta a projekt.

A Zeneakadémia Kodály Intézete által vezetett PRESTO (Practices and Resources for Equipping Schools to Teach Music Online) nevű, zenei távoktatást segítő Erasmus+ együttműködés kiemelkedő értékelést kapott. Az elérhető 100 pontból 96-ot, és mellé nemzetközi jó gyakorlat minősítést is kapott a bírálóktól – derül ki az intézmény lapunkhoz eljuttatott közleményéből. Mind a négy szempont esetében maximális, vagy csaknem maximális pontot adtak az Erasmus+ program bírálói a PRESTO elnevezésű projektre, amelynek fő célja, hogy segítse a zenei távoktatást ének- és szolfézs, valamint hangszeres órákon, továbbá a kórusmunkában. A Tempus Közalapítvány jelezte, hogy a magas pontszám miatt a projekt automatikusan megkapja az Európai Bizottság oktatási, audiovizuális és kulturális végrehajtó ügynökségétől a jó gyakorlat minősítést is.

Az együttműködésben 750 különféle oktatási anyag készült, amelyek között órarészletek, oktatóvideók, gyakorlóvideók, módszertani jegyzetek és hangfájlok találhatók. Az anyag számos példát mutat e arra, hogy egy adott zenei elem megtanítása különböző életkorú gyerekeknek eltérő módszertani megközelítést igényel online és offline egyaránt. A platform egy korábbi Erasmus+ pályázat eredményeképpen jött létre, és azóta a több mint 80 országban használt online tudásközpontban, a Kodály HUB-on kapott helyet, ahol bárkinek ingyenesen hozzáférhető.

A konzorcium vezetője a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete volt Nemes László Norbert igazgató szakmai irányításával. Az együttműködés résztvevői a finnországi Caprice Oy, a Dublini Egyetem, a glasgow-i National Youth Choir of Scotland, valamint az ír Sing Ireland. Az elnyert támogatás összege több mint 260 ezer euró (101,6 millió forint).

A bírálók külön kiemelték a nemzetközi konzorcium, a finn, ír, skót és magyar zenepedagógusok között létrejött szakmai összhangot, továbbá az Európai Unió értékeinek fontos szerepet a megvalósítás során. Ilyen volt a skót partner részéről a hallássérülteknek készült zenei oktatóvideó angol jelnyelven, a magyar fél által a szülőknek összeállított kézikönyv, valamint az, hogy a projekt során feldolgozott dalok, zenerészletek számos európai nyelven hallhatók.

Kuriózum továbbá a fiatal ír és magyar zeneszerzők bevonása a projektbe, az általuk komponált játékos és a távoktatás hátrányait erénnyé alakító különleges mű is – írták a közleményben.

A hírnek különleges hangsúlyt ad, hogy – mint arról lapunk korábban beszámolt – a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Zeneművészeti Tagozatának több mint fele, huszonnégy tagja írta alá azt a levelet, amelyet Vashegyi György elnöknek küldtek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektori pályázata körüli anomáliák miatt. Válaszlevelében Vashegyi azt állította, hogy „az intézmény mostanra egész fennállásának egyik legsúlyosabb szakmai és morális állapotába jutott”.