bejárás;Sziget Fesztivál;Kádár Tamás;2023;

Ma indul a 29. Sziget, a szervezők kevesebb látogatóra és szerényebb nyereségre számítanak

Kádár Tamás főszervező  a fő okot a dráguló repülésben látja.

Ma indul és jövő hét szerda hajnalig tart a Sziget Fesztivál, amelynek 1993 óta, immár 29. alkalommal, idén is a Hajógyári-sziget ad otthont. A fő fellépőkre most sem lehet panasz. Az idei „headlinerek” közé tartozik Billie Eilish, az Imagine Dragons, Macklemore, a Florence and the Machine, a Mumford & Sons, David Guetta és Lorde is.

A „szabadság Szigetének” idén is „útlevél” névre hallgató programfüzete tanúsága szerint a hat napos rendezvényen, egyszerre körülbelül 50 programhelyszínen, több mint kétszáz magyar és közel négyszáz külföldi előadó mutatkozik be. A fellépők 62 országból érkeznek. A főbb helyszínek közé tartozik idén is a körülbelül 60 ezer „férőhelyes” Nagyszínpad, a 10 ezer főt befogadni képes Mastercard sátor, a 8 ezer fős Samsung Party Aréna, a 4 ezres befogadóképességű TicketSwap Colosseum és az ezer főnek helyt adó, megújult cirkuszsátor. A Nagyszínpad nézőterén mozgássérült- és gyereklelátót is kialakítanak. Az LMBTQ-közösség idén is az elmaradhatatlan Magic Mirror-sátorban mutatkozik be. A szokásos strandot a magas Duna-vízállás idén „elmosta”, ami miatt a közeli Everness Chill Gardent is kissé feljebb helyezték. Idén a tavalyinál lényegesen több látványelemet vetnek be. Egyedi alkotásaival visszatér az Art Of Freedom is. A bejutást lehetővé tévő, immár ikonikus K-hídon tavaly felújítást hajtottak végre, így azt ismét feldíszíthették. A Szigeten 60 kilométernyi fényfüzér, 8 ezer dekorációs izzó és 40 óriási „falmosó” lámpa kapott helyet.

A Covid miatti 2020-as és 2021-es kihagyás után tavaly már annak is örültek, hogy sikerült túlélni a sokakat ellehetetlenítő, több fronton támadó nehézségeket – idézi szerdai közleményük Kádár Tamás főszervezőt, a rendezvény mögött álló Sziget Zrt. cégvezetőjét. Idén azonban ismét fejlődési pályára állnak – tette hozzá. Sőt, számos kényelmi újítás és „szépészeti beavatkozás” teszi még vonzóbbá az idei Szigetet – fogalmazott. A rendezvény 76 hektárnyi területe három hét alatt épült fel.

Az egyik fő újítás – amire Kádár Tamás a szerdai sajtóbejáráson is felhívta a figyelmet -, hogy idén, mobilvécék helyett már kizárólag vízöblítéses blokkokat telepítettek, amelyek bármely pontról 100-150 méterre megközelíthetők. Ez igaz az idén „ételudvarokba” szervezett, körülbelül száz vendéglátóegységre is. A rendezők kikötése alapján, a kínálatban szerepelnie kell egy teljes értékű, legfeljebb 2500 forintba kerülő – akár vegetáriánus és vegán -, úgynevezett „budget foodnak” is. Mindazonáltal szerintük a többi ital és étel tarifája sem haladja meg a Budapest belvárosában megszokott szintet. Bár a hetijegy egyszersmind szabad sátorozási jogot biztosít, számos, különböző árszínvonalú és szintű, telepített szálláshellyel is várják az érkezőket. Bővült a csak VIP-jeggyel látogatható helyszínek száma is. A biztonságról és az egészségügyi ellátásról egyaránt több százan gondoskodnak.

Bár a különlegesen száraz tavalyi időhöz képest idén a por helyett az előkészületeket éppenséggel a sok eső nehezítette, idén a por ellen 25 ezer négyzetméter műanyag- és 5 ezer négyzetméter alumíniumutat fektetnek le. Amellett, hogy a földutakat Duna-vízzel locsolják, egy új, környezetbarát pormentesítőt is bevetnek.

A pultoknál fizetni szokás szerint bankkártyával vagy feltöltött karszalaggal lehet. Az amúgy is hangsúlyos zöldítés jegyében a kimért italokat repohárba adják, amelynek 800 forintos díját visszaváltáskor megtérítik. A természetvédelmi területté nyilvánított part-menti sávokat idén is elkerítették.

A Covid utáni tavalyi újraindulást követően idén talán nyugodt fejlődési pályára állhatnak – fogalmazott a bejáráson Kádár Tamás. Arra a visszatérő kérdésre, hogy több-e a külföldi vagy a magyar látogató, voltaképpen mindkét válasz helyes. Mivel bérleteket főleg előbbiek vásárolnak, a helyszínen vélhetőleg kevesebb a magyar szó. A hazai vendégek viszont főleg napijeggyel érkeznek. Így az akár egy napra is kilátogatók között már a magyaroké a többség. A külföldiek közül a hollandok ismét átvették az elsőséget. Utánuk következnek az angolok és az írek. De jelentős számban érkeznek Ausztráliából és Új-Zélandról is. Egyelőre még minden napra vásárolható belépő, bár a pénteki eladások már közelítik a befogadóképesség határát.

Valamivel az infláció feletti drágulás

Lapunk számításai szerint a Sziget belépőjegyei tavalyhoz képest körülbelül negyedével drágultak. (Ez valamivel meghaladja az egy év alatti, általános inflációt.) Az online hetijegy 155 600 forint, ami akár sorban állás közben is megváltható. Annak, aki nem él a technikai lehetőségekkel, a helyszínen fizetve az ár tizedével drágább, 171 ezer forint. Hasonló az árkülönbség a napijegyekben is: a csütörtöki, vasárnapi és hétfői online belépő 38 ezer – a helyszínen 42 ezer -, a péntek, a szombat és a kedd pedig online 42 ezer, a helyszínen pedig 46 ezer forint.

A teljes VIP-hetijegy online 243,6 ezer, a helyszínen 268 ezer forint. A legolcsóbb csapolt sör 1690 forint, ami 31 százalékos drágulás.

Gerendai Károly idén már csak apukaként látogat a Szigetre

Tavaly év végén negyedmagával, harmadáron a Sziget kisebbségi részesedését is eladták a többséget hat éve megvásárló amerikai tőkealapnak - közölte lapunknak adott interjújában Gerendai Károly alapító, aki idén már csak "egyszerű apukaként" lesz kint szinte minden nap.

A rendezvény alapítójaként, kilátogat-e az idei Szigetre, és ha igen, milyen minőségében?

Apukaként. A gyerekek már bekarikázták, mi érdekli őket. Arra számítok, hogy a napok többségén kint leszünk. Kaptam jegyet, de nem hiszem, hogy élnék a VIP-lehetőségekkel. Inkább elvegyülünk a tömegben.

Már egyáltalán nem vesz részt a szervezésben?

Egyáltalán nem. Idéntől immár semmilyen hivatalos kapcsolatom nincs a rendezvénnyel. A Sziget-vállalkozás többségét 2017-ben megvásárló, amerikai Providence Equity Partnersnek negyedmagammal tavaly év végén kisebbségi részesedésünket is eladtuk.

Mennyiért?

Egy részvényre vetítve az öt évvel ezelőtti ár körülbelül harmadáért.

Mi lehet a csökkenés oka?

Nyilván mi is láttuk, milyen folyamatok zajlottak a fesztiválpiacon. A Covid miatti két év kihagyás után a tavalyi újjáindulás senkinek sem sikerült zökkenőmentesen. A cég pénzügyi helyzetét ismerve ez tűnt a reális árnak, amit mindkét fél elfogadott.

Milyen érzés lesz egyszerű látogatóként végigmenni az ön által alapított fesztiválon?

Bár a napi irányításban idestova hat éve nem veszek részt, a látottakat, egykori főszervezőként, nyilván valamilyen szinten szakmai szemmel értékelem. Az előzetes hírek alapján azt viszont örömmel vettem, hogy idén ismét többet költenek a látványelemekre és a szolgáltatásokra, amit a tavalyi újraindulás során talán valamivel kevésbé hangsúlyoztak. Ezeket korábban én is fontos vonzerőnek tartottam.

Hogy viszonyul a több mint két évtizedig mégis csak ön által képviselt rendezvényhez?

Drukkolok nekik. A stáb jó részével még nekem is volt szerencsém együtt dolgozni. Bár nyilván látok a csapatban új arcokat is. Értékrendbeli változást nem tapasztalok.

Mit szólna, ha a Sziget NER-közelbe kerülne?

E tárgyú véleményem is megegyezik a jelenlegi vezetőségével. E szerint egy ilyen felvetés nem életszerű. A Providence a világ több tucatnyi nagyfesztiváljának felvásárlásával mára az egyik legnagyobb iparági szereplővé lépett elő. Kétségkívül egy befektetési alapról beszélünk, amelyek egyik fő vonása, hogy eszközeiken, egy idő után, nyereséggel túladnak. Ugyanakkor ilyen esetben nyilván az összes fesztiváljukat, egy csomagban dobnák piacra. A Sziget ráadásul a Providence egyik koronaékszere, amit értelmetlen lenne a többitől leválasztani. Az ön által felvetett lehetőségre tehát semmilyen esélyt nem látok.

Valószínűleg jövőre se lesz Volt

Idén a tavalyi – összesítve 452 ezres – látogatószámnál valamivel kevesebbet vár Kádár Tamás. Lapunk kérdésére ennek fő okát a fő szervező az európai légi közlekedés tarifáinak jelentős ugrásában jelölte meg. A leginkább külföldiek által vásárolt bérletekből előzetes várakozásaiknál némiképp kevesebb fogyott. Mindazonáltal még bízik a napijegyes eladások felfutásában. Annál is inkább, mert az idei fesztivál idejére kedvező időjárást jósolnak. Jelen állás szerint ugyanakkor a tavalyinál szerényebb nyereségre számít. A Sziget idei költségvetése körülbelül 15 milliárd forint. Kiadásaik mintegy 25 százalékos ugrásának nagy részét a személyi költségek - és nem a fellépti díjak - tették ki. Bár a Sziget Zrt. másik fő rendezvénye, a Balaton Sound veszteséggel zárhatott, azt jövőre is megrendezik. Megtérülési okok miatt viszont idén a Volt fesztivált  lehúzták kínálatukból. Bár a soproni rendezvény további sorsáról még nem döntöttek, cégvezetőként arra számít, hogy Volt jövőre sem lesz. A helyzetet amerikai tulajdonosuk is nyomon követi.