;

filmforgatás;színészet;ifjúsági regény;gyerekfilmek;

- Nina és a gyógyírás

Nina (Demeter Villő) együtt él az apjával (Mátray László) és az öccsével (Hárs Bonca), s mivel anyukája (Lovas Rozi) korán meghalt, a családban a női mintát kissé merev nagynénje (Tenki Réka) képviseli. A fordulat akkor jön el, amikor apja egy új nővel (Rujder Vivien) ismerkedik meg, Nina pedig a szomszédban élő író (Zsurzs Kati) tanácsait megfogadva könyvet kezd írni az életéről. Az alkotás folyamata segítségére lesz édesanyja elvesztésének feldolgozásában, illetve hogy nyisson az új családtag és az első szerelem (Kövécs Barnabás) felé. Ez a Véletlenül írtam egy könyvet című hiánypótló családi film sztorija, amelyet Lakos Nóra rendez magyar–holland koprodukcióban a JUNO11 Pictures nevű céggel. A forgatáson szereplőkkel beszélgettünk, és megnéztük a fiatal főhős filmbéli otthonát.

Noha a valóságban játszódik, mesésnek ígérkezik Lakos Nóra nyáron forgó, Véletlenül írtam egy könyvet című családi filmje, melyben egy fiatal lány elhatározza, hogy ír egy regényt. Múlt héten, amikor Pasaréten a forgatáson jártunk, mi is meggyőződtünk erről, hisz Budapest egyik legszebb helyszínén néztünk szét, a Bauhaus stílusú házairól ismert Napraforgó utcában. Itt, az egyik otthonban belestünk egy reggel játszódó jelenetbe, melyben a kislány apját alakító Mátray László és új filmbéli szerelme, Rujder Vivien a konyhában éppen egy csókot adtak egymásnak, majd a nő palacsintát készített a főhős öccsével, akit a tízéves Hárs Bonca játszik. A forgatás előtt a díszletet is bejártuk, így láthattuk, hogy a tervezők precíz munkát végeztek, hiszen a házban minden a filmbéli karakterek személyiségéről árulkodott, a falakon elhelyezett rajzok, festmények, a bútorokra pakolt gyerekjátékok, illetve az animációs rendezőként dolgozó apa szobája, mely tele volt rajzeszközökkel és macskákról készített vázlatokkal.

– A látványtervező csapat vezetőjének, Szurdi Jucinak elképesztő jó ízlése van, részletorientáltan rakja össze a díszleteit – mondta Verebes Misó standby art director, hozzátéve, a kollégáival olyan teret próbáltak kialakítani, amely egy valós, belakott és élő otthon képzetét kelti. A csapat a házat ezért rendesen átalakította: a falakat átfestette, a térben új polcokat, bútorokat és lambériát helyezett el, míg a bejárat melletti konyhát fürdőszobává alakította, a nappaliból nyíló teraszból pedig egy dizájnos konyhát varázsolt.

Manírok nélkül

– A legnagyobb kihívás persze az volt, hogy a filmben szereplő lakást a stáb négy különböző helyszínen veszi fel. Nekünk, látványtervezőknek ezért úgy kellett berendezni a tereket, mintha minden egy helyen játszódna – magyarázza Verebes Misó. – A Napraforgó utcában meg is néztük azt a Fischer József tervezte családi házat, melyet a külső jelenetekhez fognak használni, míg Nina gyerekszobáját és a padlásteret egy budaörsi stúdióban veszik fel.

Egy filmet azonban főleg a színészei tesznek élővé, akik közül a főhőst játszó tizennégy éves Demeter Villő kapta a legfontosabb szerepet, hiszen minden jelenetben benne van. Ez pedig az időbeosztásán is érződik. Az ötvennapos forgatáson végig jelen kell lennie napi hat-nyolc órában. Mellette több híres színész is megjelenik a filmben, a szigorú nagynénit, Adélt például Tenki Réka alakítja, akinek a karaktere fontos szerepet tölt be, mert próbál rendszert tartani Nina családja körül, bár néha túlkapásai vannak. Nem engedi, hogy a lány és az öccse a tévé előtt egyen, vagy hogy állatot tartsanak a házban.

Tenki Réka nagyon élvezte, hogy két gyerekkel dolgozhat, akikkel a forgatás során barátok lettek.

– Lehengerlő, hogy végre játszhattam két gyerekszínésszel, akikre még nem rakódott rá a manír. A szakmában sokszor találkozunk olyan fiatalokkal, akik már kis koruk óta dolgoznak filmekben, és olyan attitűdöt vesznek fel, amitől már nem természetes a játékuk. Villőért és Boncáért viszont odavan az egész stáb.

Rujder Vivien a filmbéli apa új szerelmét, Dettit alakítja, akit Nina eleinte nem akar elfogadni. – Én a család életébe optimistán, tárt karokkal, nyitott szívvel lépek be, de nyilván a gyerekeknek nem olyan egyszerű, hogy elfogadjanak egy új embert az életükben – mondja a színésznő. Rujder Vivien a rendezővel sokat is beszélgetett a szerepéről, és próbált minél nagyobb bizalmat kialakítani a fiatal kollégáival, akikkel eljártak fagyizni és biciklizni, hogy kicsit megismerjék egymást.

– Nagyjátékfilmet forgatni mindig hálás feladat, mert lassabb a munkatempó, így bőven jut idő mindenre. A gyerekek pedig még nyugodtabbá tesznek minket, és figyelünk is rájuk, hogy biztonságban tudjanak dolgozni. Én mindig várom, hogy találkozzunk.

Pörgős snittek

– Ritkán van ilyen, hogy sírok egy könyv felett, de ez olyan megható volt, és közben szórakoztató is – meséli Lakos Nóra rendező, aki úgy érezte, hogy a film alapjául szolgáló holland regény egy csodálatos történet ahhoz, hogy megfilmesítse. A legnagyobb kihívást azonban az jelentette, hogy rövid könyvről van szó, ezért hozzá kellett írnia a sztorihoz, és ki kellett találnia, hogyan vizualizálja az írás csodáját mozgóképen. – Ehhez cselekményesíteni kellett a történetet, másrészt izgalmas képi elemeket tettünk a filmbe, melyekkel az írás folyamatát és azzal kapcsolatos fogalmakat elevenítettünk meg.

Lakos Nóra szeretné, ha ez a történet nemcsak elvarázsolná a gyerekeket, de közelebb vinné a magyar közönséghez a hazai gyerekfilmet mint létező és jól működő műfajt. Ezt pedig küldetésként éli meg, így hat éve megalapította a Cinemira Nemzetközi Gyerek- és Ifjúsági Filmfesztivált, tíz éve pedig a Gyerekfilm Akadémia keretein belül filmes foglalkozásokat tart fiataloknak. Az alkotó a fesztivál programjainak összeállítása során döbbent rá, hogy Európában mennyi értékes gyerekfilm készül, és nemcsak az éllovas skandináv, de a szomszédos kelet-európai országokban is.

– Szeretném, ha lenne újra magyar gyerekfilm, mint régen a Szaffi, az Égigérő fű vagy a Macskafogó, hogy legyenek olyan közös értékek és nevezők, amelyek egy kulturális párbeszéd alapját képezhetik 

– vallja a rendező. A filmje pedig, úgy tűnik, megszólítja majd a fiatal generációt, hiszen igazán pörgős lesz: a körülbelül másfél órásra tervezett alkotás százkilencvenhat jelenetből fog állni, így gyors snittekre is számíthatunk.

– A gyerekfilm nem korlátozódik egy műfajra. Az lehet ugyanis fantasy, dráma vagy egy könnyed történet. Ez a film az utóbbi kettő között mozog, játékos formában beszél szórakoztatóan komoly dolgokról. A munkám során sokat dolgozom gyerekekkel, és azt látom, hogy egy eléggé elmagányosodó generáció nő fel. Ennek nyilván oka a Covid és az összes elektronikus kütyü, amit használnak. Másrészt a film előkészítése alatt sok interjút csináltam gyerekekkel, akik írnak, és megkérdeztem tőlük, hogy mit jelent számukra az írás. A válaszokból az derült ki, ami a filmemben is megjelenik: az írással az érzelmeiket, a bánatukat és az örömüket fejezik ki, a szavakkal pedig kapcsolódhatnak másokhoz, és segítenek akár a veszteségeiket is feldolgozni.

Legendás elméletek keringenek arról, hogy a fideszes választók kinevelésében érdekelt Orbán-kormány előre megfontolt szándékkal butítja le a tömegeket, veri szét az oktatást, és tartja távol a fiatalságot a liberalizmus és a baloldaliság értékeitől: a multikulturalizmus sokszínűségétől, az eltérő nemi identitások elfogadásától és a genderkutatástól, az elesettek iránti felelősségtől, a munkavállalói és az emberi jogok ismeretétől. A butaságba taszítás (amúgy súlyosan alaptörvénysértő) tudatossága nem igazolt, de az tény, hogy a tájékozottság egyre elérhetetlenebb. A Kispolgár című újság, mobilalkalmazás a kamaszok tekintetét igyekszik a fény felé fordítani.