Karácsony Gergely;körgyűrű;rendelet-tervezet;fizetős M0-ás;Építési és Közlekedési Minisztérium;

Lázár János teljesen fizetőssé tenné az M0-s körgyűrűt, Karácsony Gergely Budapest teljes ellehetetlenítésétől tart

A rendelettervezethez csatolt dokumentumokban a közlekedési tárca Brüsszelre mutogat, azonban a főpolgármester szerint a várost elkerülő út használatát teljesen ingyenessé kellene tenni, hogy elkerüljék a dugókat.

„Hogy is mondják ezt fideszül? A-u-tós-ül-dö-zés! Ha egységsugarú fideszes lennék, úgy mondanám, fejezze be a kormány az autósüldözést” – olvasható Karácsony Gergely hétfői Facebook-posztjában, amelyben a kormány legújabb tervét, az M0-s körgyűrű teljes szakaszának fizetőssé tételét egyszerűen károkozásnak nevezte, amellyel vaslóba megsarcolnák az autósokat, egyben az intézkedés nem csupán dugókat okozna, hanem akkora terhelést zúdítana a budapesti belvárosi úthálózatra, amit az már nem bírna el.

– Az M0-st nem fizetőssé, hanem ingyenessé kell tenni, ezt kezdeményeztük többször már a kormánynál. És megtesszük újra, érvekkel, tényekkel, adatokkal, hátha akad még ott valaki, akinek ez többet számít, mint az ostoba szlogenek – hangsúlyozta Budapest vezetője, emlékeztetve:

„Naponta több mint 300 ezer autó jön Budapestre az agglomerációból, sok autó a fizetős M0-s szakaszt is a városon keresztül kerüli el. Nem nehéz belátni: ha a városban ingyen lehet közlekedni, azt elkerülni azonban csak pénzért, akkor több autó megy keresztül a városon.”

Karácsony Gergely szerint őt Budapest jövője, a város élhetősége érdekli, s mint aláhúzta, ha a problémák jórésze a városhatáron kívül keletkezik, a kezelésüket is ott kell elkezdeni. Mint írta, „újra nekifutnak az észérveknek az ingyenes M0-sról a kormány felé, a többi rajtuk múlik”.

A Lázár János építési és közlekedési miniszter rendelettervezetét minap a hvg.hu szúrta ki a kormány hivatalos oldalán, ahol szeptember 1-jéig úgynevezett társadalmi egyeztetésre bocsátották „az egyes, a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal összefüggő miniszteri rendeletek jogharmonizációs célú felülvizsgálatáról szóló” tervezetet.

Több más gyorsforgalmi útnak – az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között, az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig, és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig – a fizetős körbe vonása mellett az azt írták, hogy „az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz”. A rendelettervezethez csatolt dokumentumok uniós irányelvekre hivatkoznak, és a hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.