film;Velencei Nemzetközi Filmfesztivál;

A Palace című trash komédiával Polanski polgárokat akar pukkasztani. Olyat még nemhogy Velence, de semmilyen más filmfesztivál sem látott, hogy egy kiskutya egy pingvint meghágjon

Roman Polanski egy trash komédiával emlékezett az ezredfordulóra, Bradley Cooper elhitte magáról, hogy ő Leonard Bernstein

Eközben egy iráni és egy izraeli alkotó filmtörténelmet írt a Lidón.

A legpofátlanabb Oscar-nyomulás – röviden így jellemezhető Bradley Cooper legújabb filmje, melyben az amerikai színész afféle mindenes: főszereplő, társ-forgatókönyvíró és rendező. A szerényen csak Maestro címmel ellátott versenyfilm az egyik legnagyobb amerikai zeneszerző, Leonard Bernstein életét mutatja be a pályakezdéstől a csúcsig. Bár Cooper a Csillag születik sokadik remake-jével képes volt csodát tenni az alapanyaggal, egyedi filmet alkotni, ám ez az álomprojekt meglepő módon semmilyen szinten nem tud eredeti lenni. A színész-rendező most kvázi felmondta a leckét, egy olyan művet készített, melynek az egyes darabjait, jeleneteit már vagy húsz másik filmben láthattuk. Attól sem lett eredeti, hogy egy olyan fekete-fehér kompozíciót alkotott, mely negyven és ötvenes évek álomgyári filmjeit idézi.

Cooper Bernstein-alakítása nem rossz, de sok jelenetben a rendező énje nem kontrollálta a színészit, így a karmesteri jelentek nem ritkán nárcisztikus ripacskodásba fajulnak. Bernstein feleségét, Felicia Montealegre-t alakító Carey Mulligan sokkal visszafogottabb, mintha csak másvalaki instruálta volna. A film semmit nem tesz hozzá egy alapos Wikipédia szócikk mélységéhez és igaz, a művet nézve van idő Cooper műorra kapcsán agyalni: ez a maszkmesteri munka vajon mennyit tesz hozzá az összképhez? De legalább van miről elmélkedni a film kapcsán.

Miképp azon is: Roman Polanskinak mi szüksége volt arra, hogy az eddigi is kellőképp változatos életművét egy trash komédiával bővítse ki? A Palace egy szállodában játszódik 1999 szilveszterén, és ahogy a mondás tartja: a szemetet összefújja a szél. Van itt mindenféle fickó, mint például a műmájer mister Crush, aki foglalás nélkül érkezik, de annál nagyobb pofával. Aki addig érzi jól magát, míg megjelenik az állítólagos fia a családjával Ceske Budejovicéből. Aztán ott van a kilencvenkét éves Arthur William Dallas III, maga az isteni John Cleese megformálásában, de kár, hogy már viszonylag a történet elején belehal a huszonkét éves feleségével folytatott dugásba. Aztán a hullát ide-oda tologatják a szállóban, és a szörnyűségesen botoxolt vénasszonyok emlékeznek arra, ki mikor elégítette ki a nemest orálisan. (Pontosabban: ki volt előbb és az hány évtizeddel korábban volt.) Fanny Ardant egy márkinét alakít, akinek a kutyája iszonyatosan büdöset tojik – és ezt persze sokan meg is szagolják. Ardant – aki lapunknak adott exkluzív interjút – nevetve azt mesélte: a forgatáson a kaka helyett csokit használtak, a szerepet meg azért vállalta el, mert Polanski volt az, aki kikúrálta annak idején a lámpalázból. Persze értem, hogy Polanski és társszerzője, Jerzy Skolimowski polgárokat akar pukkasztani, és versenyen kívül talán ez bele is fér Velencébe. Elvégre olyat még nemhogy ez a fesztivál, de semelyik másik sem látott, hogy egy kiskutya egy pingvint jól meghágjon.

A hetedik és a Zodiákus rendezője, David Fincher új filmjében Michael Fassbender a néma gyilkos, aki belső monológgal beszél a nézőkhöz

A nagy várakozást amúgy sokkal inkább David Fincher új művét, a The Killert kísérte, mely immár a sokadik Netflix-produkció a Lidón, de ennek a filmnek legalább van itt keresnivalója. A bűnfilmek és sorozatgyilkosok szakértője (A hetedik, A Zodiákus) most a másik oldalt mutatja be: a címszerepet alakító Michael Fassbender vérprofi kivégző. Aztán az egyik munkánál cél téveszt, és innentől kezdve ő lesz az elvarratlan szál. A gyilkos (sosem tudjuk meg a nevét) azonban inkább úgy dönt, hogy az alvilág érintett embereit elteszi láb alól, hogy végül szembesülhessen a megbízóval. A mű nagy pillanatai: a néma Fassbender, aki belső monológgal beszél hozzánk, egy olyan verekedés-jelenetsor, melyben egy egész házat lebontanak, illetve Tilda Swinton jelenléte, mint konkurens bérgyilkos.

A mustra egyik legkiemelkedőbb alkotása a Tatami című sport-dráma-thriller. Ez az első produkció a filmtörténetben, amelyet egy iráni nő és egy izraeli férfi közösen rendezett: az eddig színészként ismert, Arany Pálma-díjas Zahra Amir Ebráhimi iráni színésznő és az Oscar-díjas Guy Nattiv izraeli rendező. A mű Tbilisziben a dzsúdó világbajnokságon játszódik, az iráni nemzeti csapatra koncentrál, amelynek legjobbja, Leila (Arienne Mandi) sorra győzi le a legnagyobbakat (első körben egy magyar versenyzőt). Ám a minisztériumból érkezik az utasítás az edzőnek (akit Ebráhimi alakít), mivel megvan az esélye annak, hogy egy izraeli sportolóval is ki kell majd állni, jelentsenek sérültet és adják fel a versenyt. A cselgáncsos lányok azonban nem túl meghunyászkodóak a hatalom előtt, mégis azt kell eldönteniük: versenyben maradnak-e még akkor is, amikor már az otthon maradt szeretteik élete a tét? Ez az a helyzet, amikor a szabadságharc és az árulás egy és ugyanaz lesz. A Tatami az Orrizonti verseny része, e filmmel megérkezett Reisz Gábor Magyarázat mindenre című alkotásának eddigi legnagyobb konkurense. 

A képen Zahra Amir Ebráhimi és Arienne Mandi. A Tatami az első produkció a filmtörténetben, amelyet egy iráni nő és egy izraeli férfi közösen rendezett

Reisz Gábor pedig szimplán bevette Velencét.