;

autósport;

Első versenyét kapásból megnyerte a Hyundai volánja mögött

- A 16 éves Bucsi Attila győzelemmel mutatkozott be Brnóban a túraautózás csúcskategóriájában

Üstökösként robbant be. 

„Nem hiszek abban, hogy létezik tökéletes kör vagy versenyző, mindig lehet valamit jobban csinálni” – magyarázta a Népszava érdeklődésére a 16 esztendős Bucsi Attila, aki a múlt héten Brnóban bemutatkozott a világ túraautózását behálózó, így a csúcsot jelentő TCR kategória kelet-európai bajnokságában, ahol a M1RA Motorsport versenyzőjeként megnyerte az időmérőt és az akciódús futamon az első versenyt is.

Tizenhat éves kora dacára Bucsi Attila máris érett versenyző

„Jólesett, hogy sokan gratuláltak, köztük Maťo Homola, aki már a korábbi állomáson megnyerte a bajnokságot” – tette hozzá Bucsi, aki tavaly még a Swift Cup Europe-ban indult, mert még túl fiatal volt ahhoz, hogy megkapja a nemzetközi versenyzési engedélyt, aminek 16 év a minimumkorhatára. Ebben a bajnokságban mindent megnyert, 2022-ben az idény összes futamán őt intették le az első helyen. A TCR kategória azonban más dimenzió. Az Eastern Europe-ban használt versenyautók ugyanolyan technikai paraméterűek, mint a túraautós csúcskategóriában, a TCR World Tourban jelenleg éllovas Michelisz Norbertéké.

„A Swift és ez az autó szinte mindenben különbözik, leginkább a fékrendszert kell megszokni. A Suzuki egy gyári autó bukókerettel és a szükséges módosításokkal. Ez a Hyundai teljesen más, semmi köze az utcai verzióhoz, emiatt fékszervó sincs benne. Hetven-nyolcvan barral kell nyomni a féket, fél órán át, körönként 10-15 kanyarban. Másrészről itt bal lábbal, ez kezdetben kicsit össze is zavart. Ugyanakkor ez a fékrendszer közelebb áll egy versenyző vezetői stílusához. Tavaly voltam teszten a Hyundaijal, és az idén még egyen, ez azért nem sok. Nem is Brnóban teszteltünk. Minél többet gyakorolsz, úgy leszel magabiztosabb, pláne, ha ekkora ugrás van a két kategória között” – fogalmazott Attila. Édesapja révén már fiatalon belekóstolhatott az autó-motor sportba.

„Apa autószerelő, és egész életében jelen volt a motorsport, quadozott, álló jetskivel magyar bajnok volt. Én négy- vagy ötévesen moto­crossozással kezdtem, utána próbáltam ki a gokartot. 2016-ban volt az első versenyem” – mesélte Attila, aki számára a sport hobbiként indult, de már fiatalon is nagyon komolyan vette.

„2018-ban kezdtem a túraautózást; akkor még nem versenyeztem, mert csak 11 éves voltam. 12 éves kortól lehetett országos licencet kapni, úgyhogy 2019-ben indultam az első autós versenyemen. Ott voltam a hungaroringi gyorsasági ob fordulóján, és Michelisz Norbiék teljesen véletlenül velünk egy boksz­ba kerültek. Ugyanabban a kategóriában indultak, mint én, egész hétvégén látták, hogy egy 130 centis gyerek ül az autóban. Még most is alacsony vagyok, akkor meg pláne, szóval voltak érdekes megoldások. Az ülésvas legelőre és legfelülre volt állítva, annyira ki volt párnázva, hogy az oldala nem is igazán tartott” – elevenítette fel a nehézségeket.

Ha nem igazi autót vezet, akkor beül a szimulátorba. „Szinte mindennap versenyzek az iRacingben, itt a világ minden pontján élőkkel lehet online csatázni. Nem is a vezetés végett jó, hanem a versenyszituációk miatt használom. Egyik szimulátor sem tökéletes az autó modelljét tekintve, ám olyan versenyszituációk alakulnak ki, amik a való életben is előfordulhatnak” – folytatta Attila. Ahhoz, hogy minél felkészültebb legyen, az idén már a Fit4Race teljesítményközpontjában is készül. Ez rengeteget segít neki. „Sokan azt mondják, hogy egy kormányt tekergetünk, meg nyomunk két pedált, de az autóversenyzés ennél sokkal több. Fizikailag és mentálisan is megterhelő, ezért szükség van testedzésre is” – mondta Bucsi. S hogy mi van az iskolával? Az autóversenyzés miatt nem hiányzik sokat, mert a versenyei jellemzően a nyári szünetben vannak.

A tinédzser pilóta a sikerek ellenére folyamatosan keresi, miben, hogyan tudna fejlődni. 

Erősségének tartja, hogy jól reagál az olyan szituációkra, amikor a dolgok rossz­ra fordulnak. Attila tagja a Hungarian Motorsport Academynek, tavaly került a támogatási rendszerbe. „Nem kell mondani, a motorsport mennyire költséges. Az anyagi támogatás mellett szakmai segítséget is kapok. Sokat jelent, hogy olyanok vesznek körül, mint Michelisz Norbi vagy Talmácsi Gábor.”

Attila a jövője kapcsán reméli, hogy jövőre teljes szezont teljesíthet valamelyik TCR-bajnokságban.

„Nagyon jó lenne, ha egyszer olyan szinten tudnék versenyezni, mint Michelisz Norbi. Ő évek óta fizetett pilóta, egy gyári márkát képvisel. Nem ez lesz a következő lépcsőfok, de hosszú távon ez lehetne egy jó célkitűzés” – zárta szavait a fia­tal versenyző, aki szerint Magyarországról a túraautózás lehet a reális cél, semmint a Formula-autózás.

Az olimpiarendezésből a kabinet érzelmi kérdést csinál, és a gazdasági rizikóval kevéssé foglalkozik. A kormányzati propaganda úgy próbálja láttatni az esetleges 2036-os budapesti kandidálást, mintha nem is léteznének kockázatok. Paár Dávid sportközgazdásszal beszélgettünk.