repülőgép;hajtómű;légiparádé;

Airbus A330 Neo

- Vizsgálat indult a külügyi teherszállító repülőgép augusztus 20-i balesete miatt

A hajtóművét cserélni kellett.

Közlekedésbiztonsági vizsgálat indult, hogy tisztázzák az Airbus A330-as állami teherszállító repülőgép augusztus 20-i légiparádé idején szerzett sérüléseinek okát - írja a hvg.hu.

A lap felidézi, hogy bár személyi sérülés szerencsére nem történt, milliárdos költségű hajtóműcserére volt szükség azután, hogy a gép madárral ütközött. A fő problémát azonban valószínűleg nem a madarak okozták.

A vizsgálatban a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium alárendeltségében működő Közlekedésbiztonsági Szerezet (KBSz) az illetékes, s az általuk feltöltött, frissített listából derült ki, hogy megindult a folyamat. A listában emellett már szerepel a szeptember 10-i, börgöndi halálos repülőtragédia ügyének vizsgálata is.

Az Airbus A330-as gép az augusztus 20-i légi parádé részeként alacsonyan áthúzott a Duna felett, a Külgazdasági és Külügyminisztérium szerint eközben madárral ütközött. Később, vélhetően már a landolás után azonban komolyabb sérülés is érte, az egyik hajtómű lapátjai és a hajtómű is megsérült. A sérülés jellege egy kisebb, de szilárd és kemény tárgyra utalt. A hajtómű a földön szívhatott be egy követ a futópálya vagy gurulóút burkolatáról, ez okozta a komolyabb sérülést.

A mintegy három hétig tartó szerelés költsége 95 millió forint volt, a hajtőművet pedig teljesen cseréni kellett, igaz, az új árát a biztosítás fedezte. A lap információi szerint a Rolls-Royce gyártmányú TRENT 772B-60 típusú hajtómű ára 12-15 millió dollár, átszámítva 4,3-5,4 milliárd forint is lehetett.

Talán már el is késett. A legidősebb HÉV-motorvonatok már jövőre elérik a 60 éves kort, és csaknem minden negyedik szerelvény 50 évesnél idősebb.