vasút;MÁV;GYSEV;pályafelújítás;összehangolt indulás;

Egy út, hat le- és felszállás – Nem csak a nemzetközi járatokkal, a belföldiekkel sem sikerült összehangolnia a MÁV-nak a nagy biatorbágyi pályafelújítást

Vakvágányon a szombathelyi gyors is.

– Ilyen még nem volt! Ez agyrém! – fakadt ki egy férfi a szombathelyi vasútállomás előtt.

– Idős ember vagyok, sokat utaztam már MÁV-val, nagyjából tudom mire lehet számítani, de azért ez mégiscsak sok! – erősített rá egy útitársa.

– Tűrhetetlen! – foglalt állást egy másik utas, aki állítása szerint harminc éve utazik ezen a vonalon, ám ekkora káoszt még nem tapasztalt.

Indulatukat azt váltotta ki, hogy a Szombathely-Csorna-Budapest vonalat egy időben egyszerre két pályafelújítás is érinti, így az utazóknak kétszer is járművet kell váltaniuk. Az első szakaszon, Szombathelytől Csornáig azért kell buszra ülniük, mert szeptember 29-től felújításba kezdett itt a vonalért felelős Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. Csornán aztán buszról vonatra váltanak az utasok, ám csak Tatabányáig roboghatnak vasúton. Ott ugyanis újra buszra kell ülniük, mivel – miként arról többször írtunk – a MÁV szeptember közepétől kapkodva elrendelte a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti, veszélyesen rossz állapotú szakaszának felújítását. A Szombathely és Budapest közötti vonal elején és végén lévő két szakasz felújítása egyidejűleg zajlik, és várhatóan december közepéig tart.

Vagyis az utasoknak még hosszú ideig ilyen körülményekre kell készülniük. Ami meglehetős indulatok vált ki. Főleg a kisgyerekesek és idősek, fővárosi kórházba tartók panaszolták, hogy „nem leányálom” vonatról le, buszra fel kapaszkodni, cipekedni, zsúfolt körülmények között utazni.

Az összehangolatlan pályafelújítások miatt megkerestük mindkét vasúttársaságot. A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút illetékeseitől többek között azt kérdeztük: miért nem vártak a szombathelyi pályaépítéssel addig, amíg a MÁV befejezi a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz felújítását?

A GYSEV szerint nem tehettek másként, mert „a szombathelyi állomás páros állomásfejének állapota és a 2023-2024-es menetrend betartása feltétlenül szükségessé teszi az átépítést.” Ráadásul a cég állítja, hogy régóta tudott a MÁV is a munkájukról.

„A kivitelezés előtt több évig tartott az előkészület, ezalatt elkészítettük a terveket, kiírtuk a közbeszerzéseket, és a kivitelezésre több alvállalkozóval is szerződést kötöttünk. Mind a 2023. évi üzleti, mind pedig a vágányzári tervünkben szerepel a munka elvégzése. A vasútvállalatokkal több körben egyeztettük a vágányzár alatti közlekedési rendet. Az anyagok, a munkagépek és az egyéb szükséges kapacitások már az év első felében lekötésre kerültek. A vágányzár lemondása a megkötött közbeszerzési szerződések alapján jelentős kötbérfizetési kötelezettséget vont volna maga után.” – írta a társaság.

A MÁV nem tagadta, hogy a GYSEV időben készült a felújításra, ám a társaság szerint a biatorbágyi munkát nem halaszthatták el.

– A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán bevezetett vágányzár időpontjának kiválasztása során az üzembiztonsági szempontok kerültek előtérbe – közölte a Népszava érdeklődésére a MÁV kommunikációs igazgatósága. Azt nem tették hozzá: a MÁV nemrég még a vonatok lassításával is beérte volna ezen a szakaszon, Lázár János közlekedési miniszter utasítására indult el kapkodva, alapos előkészítés nélkül a munka. Azt ugyanakkor közölte a cég: „A menetrendszerűség mihamarabbi visszaállítása csak a vágányok felújításával valósítható meg, ezért a lehető leghamarabb el kellett kezdeni a munkálatokat. A szokásos tervezési gyakorlattól eltérően, most nem volt idő a vágányzárak összehangolására, azonban a vonatok közlekedése során igyekszünk olyan megoldásokat találni, melyek az utazók számára a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzák.”

Mindez különösen az osztrák vasút (ÖBB) múlt heti döntésének ismeretében abszurd. Mint arról korábban részletesen beszámoltunk, az osztrák vasúttársaság pénteken bejelentette, hogy hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról a Budapest–Bécs fővonalon. Azért, mert a Biatorbágy és Szárliget közötti felújítás miatt annyit késtek a nemzetközi járatok, ami már tolerálhatatlan volt Ausztriában. Emiatt október 2-a és 26-a között nem lehet közvetlen járaton utazni Münchenbe Budapestről vasúton: a vonatokat Bécsben megállítják, a München felé utazóknak át kell szállniuk.

Érdemes felidézni, hogy a MÁV azzal igyekezett magyarázni az osztrák döntést: „Ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan.” Ehhez képest a szombathelyi vonalon kialakult káoszt azt jelzi, hogy belföldi viszonylatokban sem sikerült a MÁV-nak elkerülni az „aránytalanul hátrányos” lépéseket.

Zavar a MÁV virtuális terében is

Már egy órás ráhagyást javasol a MÁV azoknak az utazóknak, akik Bécsen át utaznak Münchenbe. Azt írták ugyanis, hogy az érintettek, ha tehetik, a Bécsbe eljutáshoz a tervezettnél egy órával korábban induló nemzetközi vonatot válasszák. A vasúttársaság igyekezett segíteni az emiatt átfoglaló utasokat, s jelezték, Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítják ki, ám ebben sem volt sok köszönet. Vasárnap délután ugyanis a társaság online jegyeladási rendszere azzal az üzenettel fogadta az utazókat: „A Magyarország és Ausztria között közlekedő RailJet járatokra a helyfoglalás sikertelen lehet. Kérjük, kíséreljék meg a foglalást később. Megértésüket köszönjük!”

Jó hír viszont, hogy a vasúttársaság szerint hétfőtől több pótlóbuszjárat teszi rugalmasabbá az utazást a győri vonal felújítása idején. Több helyen biztosítanak fel- és leszállási lehetőséget, továbbá Bicske meg Budaörs között új pótlóbuszok is közlekednek majd.