sofőrhiány;

- Szóba sem jöhetnek külföldi munkavállalók, Budapest nem kér a Fülöp-szigeteki sofőrökből

Nem jó irány a külföldi munkaerő alkalmazása, ezért a saját tulajdonú cégeknél ezt mindenképpen ki fogjuk zárni – jelentette ki Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a fővárosi BKK járatokon bevetni szándékozott Fülöp-szigetekről érkező buszsofőrökkel kapcsolatban.

 A várospolitikus szerint ez szembe megy a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal. Ezzel lemondunk a potenciális hazai munka erőtartalékról.

A Népszava csütörtökön írta meg, hogy Fülöp-szigetekről toboroz buszsofőröket a BKK külsős szolgáltatója, a fővárosban 450 buszt üzemeltető ArrivaBus Kft. „A BKV esetében szóba sem jöhet külföldi munkavállalók foglalkoztatása. Külsős szolgáltató esetén, ahol nem a főváros a munkáltató szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását – figyelmeztette a BKK szerződéses partnerét Kiss Ambrus, aki sokat mondóan hozzátette: nem az utasoktól várják el a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.

A főpolgármester-helyettes álságosnak tartja annak hangoztatását, hogy kölcsönzött munkaerő alkalmazása esetén nem gyengülnek a munkavállalói jogok és a lépésnek nincs bérleszorító hatása, hiszen alternatív foglalkoztatási keretek és bérezési rendszer jön létre.

Arra a felvetésre, hogy kölcsönzött munkaerő nélkül esetleg nem lesz elég buszvezető a szakpolitikus azt válaszolta, hogy a vállalkozó szerződésben vállalta a szolgáltatás üzemeltetését, így utólag nem állhat elő azzal, hogy nincs hozzá elég munkavállalója.

„A fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány, sőt, világszintű jelenség. A szolgáltatás folytonosságának biztosításához a toborzó kampány részeként októberben 20 Fülöp-szigeteki járművezető kezdi meg a képzési programot, de leghamarabb 2024 januárjában állnak munkába. Gondosan kiválasztott vonalakon, angol nyelven beszélő diszpécserek támogatása mellett teljesítenek majd szolgálatot. A célunk az, hogy továbbra is biztosítsuk a budapesti buszközlekedés zavartalan ellátásában vállalt feladatunkat” – egészítette ki korábbi válaszait az Arriva. Mint írták, ugyanakkora bért kapnak a külföldi munkavállalók, mint a magyarok. Szerintük a Fülöp-szigeteki járművezetők azért jönnek ide, hogy támogassák Budapest közlekedésének zavartalan működését. Erre a jelenleg hatályos törvények lehetőséget adnak.

Baán László, a Liget projekt kiötlője, miniszteri biztosa tavasszal azt mondta, az Új Nemzeti Galéria építése 2024-25-ben elkezdődhet, de a projektgazda Városliget Zrt. ma már sokkal óvatosabb fogalmaz.