vasút;MÁV;Volán;késések;létszámhiány;

- Lázár János államtitkára szerint 1828 álláshely betöltetlen a MÁV-nál, így ő nem lát létszámhiányt

Ágh Péter azt is közölte, hogy az egy vonatra eső késés 2023 első felében 6,1 perc volt.

A vasút állapotáról kérdezte az Építési és Közlekedési Minisztériumot a jobbikos Balassa Péter, miután a késések miatt az osztrák vasúttársaság (ÖBB) levágta a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet pedig arról beszélt, hogy nagyjából 1000 sofőr hiányzik a Volánbusznál – vette észre a 444.

Az ellenzéki képviselő írásbeli kérdésében úgy fogalmazott, „annyira kevés a mozdonyvezető, hogy még extrém túlóráztatás mellett is szolgáltatáskiesések lehetnek”. Emellett – folytatta – pályamunkásokból, jegyvizsgálókból, forgalmistákból, kocsirendezőkből és felsővezetékszerelőkből is hiány van, a legtöbben már a 300 órás túlórakeretüket is kimerítették szeptember végére.

Ágh Péter államtitkár a válaszában azt írta, hogy

a MÁV-Volán csoportnál a betöltendő pozíciók aránya mindössze 3,26 százalék volt augusztus 31-én, ami 1828 álláshelyet jelent.

– Ezek alapján szeretném visszautasítani a képviselő úr vádjait, hiszen nincs a MÁV-Volán Csoportnál általános létszámhiány – jelentette ki, hozzátéve, hogy a MÁV hálózatán közlekedő személyszállító vonatok fajlagos, azaz egy vonatra eső késése 2023 első felében 6,1 perc volt.

Ágh Péter azt is közölte, hogy a vonatkésés- és kimaradás miatti visszatérítésekre 2023 első felében 4 710 545 forintot fordítottak, belföldi átalány-kártérítés miatt pedig 3 005 751 forintot. Arra a kérdésre, hogy mennyibe került a MÁV-nak a pótlóbuszok megrendelése 2023 év első felében a járatkimaradások miatt, Ágh Péter azt írta, hogy 168 115 633 forintot fizettek ki.

Mint arról a Népszava már többször beszámolt, a közlekedési tárca és a MÁV vezetésének összekülönbözése nyomán, kapkodva, előkészítetlenül kezdték el a Budapest-Győr-Bécs vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti, régóta veszélyesen rossz állapotú szakaszának felújítását. Emiatt azonban annyira belassult és kiszámíthatatlanná vált a nemzetközi járatok közlekedése is, hogy az megelégelte az osztrák vasúttársaság. Nem akarták, hogy a magyar járatok Magyarországon begyűjtött jelentős, olykor 30-40 perces késése az osztrák vasútnak és utazóknak okozzon kényelmetlenséget. Vagyis az itthon összeszedett kínos mértékű késés ne csapódjon le náluk is. Ezért bejelentették, hogy hétfőtől nem engedik tovább a MÁV járatait, ők majd időben elindítják a vonatokat tovább München felé. Emiatt a Budapestről érkezőknek át kell szállniuk – éppen arra a járatra, amit elérnek.

Pedig a Göd-ÉRT Egyesület szerint tagjai legalább 100 kérdést küldtek be nagyrészt az üzemmel kapcsolatban.