„Ott leszünk jövőre is, szeretnénk megvédeni a címeinket. Azt szeretném, hogy a Révész Racing legyen a kamion Európa-bajnokság történetének legsikeresebb csapata. Ezzel egyidőben pedig szeretnék a legsikeresebb pilótává válni a sorozatban. Ha elérhetünk ilyen sikereket, akkor azt gondolom, hogy el kell érni” – árulta el a Népszava érdeklődésére a 38 esztendős pilóta.
„Szeretek itt versenyezni, szerintem a kamion Európa-bajnokság egy nagyon jó bajnokság, a fordított rajtrácsos versenyek is nagyon tetszenek. Dolgozunk a csapat fejlesztésén, elkezdtünk építeni egy második kamiont. Jövőre szeretnénk két versenyautóval indulni, valószínűleg nem magyar pilótával, meg kellene próbálnunk a csapatot önálló üzleti lábra helyezni” – tette hozzá Kiss Norbert, aki az idei szezonjáról is szót ejtett.
„Két technikai problémánk volt, ami kiesést eredményezett, de ezzel együtt is nagyon jó munkát végzett a csapat. Minden versenyhelyszínen erősek, gyorsak tudtunk lenni, mind a 16 időmérő edzést meg tudtuk nyerni, ami még soha senkinek nem sikerült a kamion-Eb történetében. Szlovákiában pedig mind a négy futamot meg tudtam nyerni, ami ugyancsak nagyon ritkán történik meg” – összegzett.
A versenysorozat szabályrendszere viszonylag stabil, az elmúlt 10 évben nagyon pici változások voltak, emiatt Kiss Norbert azt gondolja, hogy a meredek ívű fejlődési görbén már túl vannak, most már nagyon nehéz fejlődni emiatt. „De szerintem ez rendben van, mert költséghatékonynak kell lennünk és nem azt csináljuk, mint a Forma-1-ben, hogy szórják ki a pénzt az ablakon.”
A magyar pilóta szerint a sikerük mögött nincs semmiféle titok, ugyanakkor a Révész Racingben mindenki maximalista. „A kamionon a motort leszámítva mindent mi építünk, ebben aktívan részt veszek, mutatom az utat a csapatnak, mi az, amivel jobbak tudnánk lenni. Nagyon érdekel a technikai oldal, főleg azok a részek, amik nekem, mint pilótának fontosak a vezethetőség szempontjából. Ilyen a futómű, a kormányzás, a fék-, és hűtőrendszer. A paraméterekkel tisztában vagyok, s nagyon szeretek foglalkozni a fejlesztésekkel. Évek óta azon dolgozunk, hogy minél könnyebben finomhangolható autónk legyen, miközben a többiek autója sokkal nehezebben szerelhető. Ebből a szempontból mindenképpen élen járunk a mezőnyben és innoválunk” – tette hozzá Kiss Norbert, aki nagyon büszke rá, hogy több ötlete is meg tudott már valósulni.
A kamion Európa-bajnokság más innovációk tekintetében is élen jár, ez volt az első olyan motorsport sorozat, amely sikeresen váltott fenntartható üzemanyagra.
„Növényi olajokból előállított üzemanyagról van szó, ami a karbon körforgásba belesimul. Nem veszünk ki a földből extra szenet, kőolajat vagy földgázt, ahhoz, hogy az üzemanyag összeálljon, hanem a felszínen meglévő szén-dioxidot forgatják és abból állítják elő. Ezáltal a szén-dioxid kibocsátás 90 százalékkal csökkent” – árulta el Kiss Norbert.
A szervezők ugyancsak lehetőséget biztosítanak arra, hogy a csapatok a belső égésű motoros versenykamionok jelenlegi generációja mellett teljesen elektromos és hibrid hajtásláncokat is használjanak, ugyanakkor a Révész Racing versenyzője úgy látja, ez nem reális cél.
„A szabályzat lehetővé teszi, de ki fog építeni ilyen versenykamiont? Az Iveco egy elektromos versenykamiont készített el prototípusként, de még azzal sem teszteltek. Nem világos az irány, főleg a közúti árufuvarozás területén, hogy mi az a technológiai irány, ami működhet, különösen itt az európai térségben. Ez lecsapódik nálunk is a versenysportban, a szervezők szeretnék nagyon, hogy legyenek zöld megoldások, a piac viszont nem azt mutatja, hogy ez reális cél lenne” – szögezte le Kiss, aki úgy érzi a kamion Eb egy alulértékelt sorozat, de reméli, a jövőben több figyelmet kap.
Kiss Norbertet az egyéni címeket tekintve Jochen Hahn előzi meg, neki 6 Eb-címe van. A magyar pilóta úgy érzi, hogy ő és német riválisa azzal tudott a mezőny fölé emelkedni, hogy mindketten aktívan részt vesznek a fejlesztésekben,
„Nem véletlen, hogy mi vagyunk a mezőny élén, talán mi látjuk át leginkább a technikai kérdéseket, ez az eredményeken is megmutatkozik. Amikor egy bajnokságban olyan a szabályzat, hogy neked kell versenyautót építened, akkor nagyon fontos, hogy a pilóta ebben benne van érti és érdekli. A pilótának mutatnia kell a technikai irányt, hogy milyen beállításokkal szeretne menni” – indokolt a magyar kiválóság, aki reményét fejezte ki, hogy 2024-ben újra versenyezhet majd a Hungaroringen, ám ez a pálya folyamatban lévő felújítása miatt még bizonytalan.