;

KRESZ;felülvizsgálat;Építési és Közlekedési Minisztérium;

- Lázár János minisztériuma szerint itt már nem elég egy módosítás, teljesen újraírnák a KRESZ-t

Ágh Péter államtitkár leszögezte, hogy olyan közlekedési rendet kell teremteni, amely reflektál a XXI. századi európai kihívásokra.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint állami beavatkozást igényel a nagyteljesítményű autók elterjedése, ezért újraírnák a KRESZ-t – vette észre az Economx.

A tárcát az LMP-s Bakos Bernadett kérdezte arról, támogatja-e a kormány, hogy a nagyteljesítményű személygépkocsik vezetéséhez szigorúbb feltételeket kelljen teljesíteni. A felvetés mögött egy ellenzéki törvényjavaslat áll, amelynek a tárgysorozatba vételét október 3-án elutasította a parlament gazdasági bizottsága.

A módosítás értelmében az olyan személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedély, aminek hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye meghaladja a 300 kilowattot, csak annak a személynek adható, aki

  • legalább öt éve rendelkezik személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedéllyel,

  • megfelel a külön jogszabályban meghatározott pszichológia alkalmassági követelményeknek,

  • és elvégezte a külön jogszabályban meghatározott tanfolyamot, valamint vizsgát tett a vezetői jártasságáról és magatartásáról.

Ellenben nem adható engedély annak, akit közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés vagy ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával vagy más hasonló módon más vagy mások életének vagy testi épségének veszélyeztetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek. Illetve szünetel az engedélye annak, akivel szemben a fenti közlekedési bűncselekmények gyanúja miatt büntetőeljárás van folyamatban.

A beterjesztő Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója, akinek indokolása szerint drámai mértékben megnövekedett azon kirívóan súlyos közúti közlekedési szabályszegések száma, amikor az elkövetők mások élete és testi épsége iránt teljes közömbösséget tanúsítva és a legelemibb közlekedési szabályokat semmibe véve agresszív magatartást tanúsítanak a közlekedésben résztvevő többi személlyel szemben, vagy a közutakat versenypályaként használják. Szerinte átmeneti szabályként kell rendelkezni arról, hogy a törvényjavaslatban meghatározott szigorúbb követelményeket a törvény hatályba lépését követően kiadott vezetői engedélyekre kell alkalmazni.

Bakos Bernadett az ÉKM-et emlékeztette arra, hogy bár a Gazdasági Bizottság fideszes többsége nem támogatta a törvényjavaslat tárgysorozatba vételét, Bánki Erik, a bizottság kormánypárti elnöke az ülésen azt mondta, hogy folyamatban van a KRESZ módosítása és a Molnár Zsolt által megfogalmazottak is a javaslatok között szerepelnek.

Ágh Péter államtitkár pedig erre reagálva

nemcsak az állami beavatkozás szükségességét ismerte el, de megerősítette Bánki Erik szavait is, vagyis azt, hogy zajlik a KRESZ felülvizsgálata, és ennek részét képezi, hogy a nagyteljesítményű gépjárművek helyzetét miként érdemes rendezni.

A KRESZ-t egyébként 2009 óta nem vizsgálták felül. „Úgy gondolom, hogy a technológiai fejlődés, az új közlekedési eszközök megjelenése, a közlekedési infrastruktúra – és az ehhez tartozó társadalmi szokások – olyan mértékben változtak, amelyet egy módosítás már nem tud hatékonyan kezelni: újat kell alkotni. Olyan közlekedési rendet kell teremtenünk, amely reflektál a XXI. századi európai kihívásokra, amely koherens, mindenki szempontrendszerét a lehető legnagyobb mértékben figyelembe veszi, a biztonságra épül, de támogatja a gazdasági fejlődést” – közölte Ágh Péter, aki ugyanakkor a legfontosabb kérdést a közlekedési kultúra megváltoztatásában látja. 

Mondván, volt már egy ehhez hasonló ügy, amelyben minden kérdést számba vettek.