beruházás;Ács;építési engedélyezés;engedélyezési eljárás;katódgyár;

Ácsi katódgyár: Még el sem kezdődött az építési engedélyezési eljárás, de már rendezik a terepet a területen

Heteken belül cölöpöket verhetnek le a katódgyár első épületéhez – tudtuk meg. A beruházó szerint ez csupán előkészület az alapozáshoz.

A régészeti feltárás után decemberben nekikezdenek az ácsi katódgyár számára felvásárolt 41,5 hektáros terület tereprendezésének. Négy hektáron a felső talajréteget is „letermelik” és nekilátnak a cölöpözésnek. „A leverendő CFA cölöpök átmérője 60-80 centiméter, amelyeket 7-20 méter mélyre vernek le. A cölöpök elhelyezése 4-6-os csoportokban történik, a telken létesülő épületre tervezetten” – derült ki a Komárom-Esztergom megyei kormányhivatal által november 3-án kiadott határozatból.

A hivatal az előzetes vizsgálati dokumentáció alapján megállapította, hogy a fent említett földmunka és cölöpözés környezeti hatása nem jelentős, a tervezett tevékenységgel kapcsolatban kizáró ok nincs, így környezeti hatásvizsgálat lefolytatása nem szükséges. Az irat azt is rögzíti, hogy az M1-es autópálya Ács-Bábolna csomópontjában található ingatlanon a földmunkát és a cölöpözést további építési munkák követik, azt összevont eljárás keretében vizsgálják.

A jelenlegi munka előreláthatóan 2023 decemberétől 2024 februárjáig tart. Így éppen végeznek, mire a szomszédos területrészen fészkelő, jelentős értékű és nagyságú vetési varjú kolónia költeni kezdene. Ez azért fontos, mert a madarakat erősen zavarja az emberi jelenlét, a hirtelen zajhatás, amit mindenképpen kerülni kell. Kérdés, hogy ezt az építkezés és a gyár folyamatos működése idején mennyire tudják majd figyelembe venni – jegyezte meg az eljáráshoz érkező egyik észrevétel, amelynek írója szerint a madarak védelméről, nem lehet csak a cölöpözés idejére korlátozva nyilatkozatot tenni.

Egy másik észrevételező pedig azt furcsállotta, hogy a területre már október közepén felvonultak a munkagépek és megkezdték a termőtalaj deponálását, miközben akkor még semmiféle engedélye nem volt a cégnek. A beruházó, a kínai Huayou Cobalt csoporthoz tartozó Bamo Technology Hungary Kft. hivatalnak adott válasza szerint akkor még csak régészeti feltárások zajlottak, amire megkapták a hozzájárulást. Az állami főépítész azzal hárított, hogy az idevágó részletes szabályozásban a „cölöpözési és földmunka tevékenység nincs nevesítve”, így nem rendelkezik hatáskörrel.

„Az októberi közmeghallgatáson még szó sem volt cölöpözésről, csak próbafúrásokról. A kínai cég hazai képviselői akkor azt mondták, hogy a gyár még tervezési fázisban van” 

– mondta Lipka Zoltán, a Kiáll(t)unk Ácsért nevű civilszervezet egyik alapítója. A szervezet hiába nyújtott be közérdekű adatigénylést az ácsi önkormányzatnak a településre tervezett munkásszállóhoz eladandó önkormányzati ingatlan miatt. Az önkormányzat nem adott érdemi választ a kérdéseikre. Ennyit arról, hogy átláthatóságot és folyamatos tájékoztatást ígért a beruházó – tette hozzá Lipka Zoltán. A civilszervezet egyébként egyesületté alakulna a hatékonyabb érdekképviselet érdekében.

A BAMO Kft. – ahogy arról a Népszava is beszámolt – augusztusban ismertette a mintegy 520 milliárd forint értékű ácsi katódgyár beruházás részleteit. Fülöp Ferenc, a magyar leányvállalat közkapcsolati igazgatója akkor azt mondta, hogy a gyár tervezése már zajlik Kínában, a terveket csak adaptálni kell helyszínre. Az engedélyezési eljárás fél év múlva indulhat, az üzemszerű termelés 2026-ban kezdődne.

„Ácson jelenleg a hatályos jogszabályoknak mindenben megfelelve a humusz deponálása és az archeológiai feltárás zajlik. A „cölöpözés”, ami valójában a csarnoképület alapozásának előkészítése, még nem kezdődött meg. Az előkészítő munkafázisokat előzetes környezeti hatástanulmányunk tartalmazza, melyet a tatabányai kormányhivatal tudomásul vett. A következő fázis egy előzetes építési engedély kérelem benyújtása lesz november közepén, amelynek elfogadása esetén megkezdődhet a földmunka és az alapozás” – válaszolta a Népszava kérdéseire a BAMO Technology Hungary Kft. Mint írták:

a teljes építési engedélyt terveik szerint márciusban kaphatják meg, ehhez még számos hatástanulmányt készítenek. Az ácsi gyárban 2025 második felében kezdődhet meg a termelés. 

A létesítmény részletes tervezése még zajlik, egy alapkoncepciót már elkészített a megbízott cég, de még néhány hónapot igénybe vesz a tervezési folyamat.

A cég hangsúlyozta, hogy a helyi önkormányzattal és lakossággal folyamatos a párbeszéd, most szerdán is ülésezett a beruházás kapcsán alakított munkacsoport, a helyi lakosságnak készült kérdőívük is kitölthető még. A civilek szerint

ez erősen manipulatív és aránytalan, mindössze három kérdés vonatkozik a katódgyárra, hat pedig az ettől teljesen független városfejlesztésre, ráadásul az anonim kérdőívet bárki, bár hányszor, akár nem létező emailcímmel is kitöltheti.

A BAMO kérdésünkre közölte, hogy további területvásárlásról (az alkalmazottaknak épülő negyedhez - a szerk.) még nem tárgyaltak az önkormányzattal, erre várhatóan jövő tavasszal kerülhet sor. A vízszolgáltatás kapcsán viszont egyeztettek az ÉDV Zrt.-vel, az áramellátás esetében ez későbbre várható. A beruházáshoz terveik szerint az Európai Unió támogatását szeretnék megkapni, az igénylési folyamat jelenleg is zajlik.

A cégvezetők akkor és a közmeghallgatáson is hangsúlyozták, hogy az akkumulátor- és a katódgyártás két teljesen különböző technológia, alapvetően mások a felhasznált anyagok is. Ehhez képest a katódgyártás egyik alapanyaga szintén a nikkel, a mangán és a kobalt keveréke, vagyis az NMC, amely por alakban érkezik majd a gyárba. Az igazgató szerint ez nem minősül veszélyes anyagnak. (Az iváncsai akkumulátorgyárhoz kiadott környezethasználati engedély szerint az NMC port mérgező, veszélyes rákkeltő anyagként határozza meg, amelynek használatakor fokozott elővigyázatosság, speciális védőruha szükséges.)