autópálya;Mészáros Lőrinc;koncesszió;Szíjj László;

Csaknem 700 milliárd forintot kereshet az autópálya-koncesszión Mészáros Lőrinc és Szíjj László

A 2023-ra tervezett nettó 143 milliárd forintos koncessziós díj pedig azt jelenti, hogy minden egyes sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül.

A Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. csaknem 700 milliárd forintot kereshet az autópálya-koncesszión – írja a G7.

A portál felidézi, hogy az MKIF tavaly szeptember elsején vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében. Csupán négy hónap alatt pedig 6,5 milliárd forintos volt a profit, bár ezt hiába keresni a koncessziót elnyerő társaság beszámolóiban.

A 2023-as költségvetés eredeti számai szerint az MKIF rendelkezésre állási díjára közel bruttó 230 milliárd forintot (nettó 181 milliárdot) szántak, ám a december 29-i rendeleti költségvetésben már csak bruttó 182 milliárd (nettó 143 milliárd) forint szerepelt, ez pedig jelenleg is aktuális. 

Ez a teljes éves költségvetési kiadás 0,4 százaléka, avagy a tervezett tanárbéremelés fele.

A koncessziós szerződés keretében is kell majd új utakat építeni, ám azt csak a titkolt szerződés tartalmazza, hogy az állam által fizetett éves költségeken belül milyen arányban van a fenntartásra fizetett rendelkezésre állási díjaknak (RÁD), és a fejlesztések után kalkulált rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díj (RÁASZD) kerül kifizetésre, valamint hogy milyen tényezők befolyásolják ezek éves változását, például az inflációt hogyan veszik figyelembe.

A G7 cikke szerint

a 2023-as árak alapján az M5-M6 autópályák egy kilométerének megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül az adófizetőknek, míg a NER koncessziós vállalata 116 millió forintért üzemeltet egy kilométer már meglévő gyorsforgalmi utat.

Az MKIF-nél a portál megkeresésére azt mondták, „az általunk átvett szakaszok után rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díjat (RÁASZD) kapunk. Ez az összeg nem csak az üzemeltetés összegét tartalmazza. Ebben a nagyfelületű karbantartások és a szintrehozás összege is benne van. RÁD csak azokon a szakaszon jár majd, ahol átépítés vagy új pálya építése történik (az átadástól a RÁASZD megszűnik és helyét a RÁD veszi át). A beruházás díja mellett, a RÁD tartalmazza a későbbi nagyfelületű karbantartások és az üzemeltetés összegét is”.

A G7 azt írja,

a 2023-ra tervezett nettó 143 milliárd forintos koncessziós díj azt jelenti, hogy minden egyes sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül. Évesítve már 19,6 milliárd forint lehet az MKIF-vállalkozások haszna. A 35 éves koncessziós időszak alatt tehát a portál szerint 684 milliárd forint ütheti Szíjjj László és Mészáros László markát.

A G7 az MKIF-t arról is megkérdezte, mennyire elégedett a profittal. A válasz szerint „a koncesszió időtartama 35 év. Ez egy hosszútávú befektetés. Ezért azt gondoljuk, hogy az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű. A cél, hogy a közlekedők jó minőségű utakon közlekedhessenek. Mi ezért dolgozunk. A Fejlesztési Terv szerint, tervszerűen haladunk a munkáinkkal”.

A G7 teljes cikke – melyben a portál részletesebben is bemutatja számításait – itt található.