közbeszerzés;Nézőpont;Századvég;kormánypropaganda;Miniszterelnöki Kabinetiroda;

Évi hét és fél milliárd forintért ad tanácsokat a Századvég az Orbán-kormánynak

A fő, hogy válsághelyzetben hasznos dolgokra költsék a magyar adófizetők pénzét.

2026 végéig tartó kormányzati szakpolitikai tanácsadásra írt ki június végén közbeszerzést a Rogán Antal vezette propagandaminisztérium. A tenderre két Fidesz-közeli szereplő, a Századvég-csoport alapítványa és két Nézőpont-közeli cég jelentkezett, végül előbbi került ki győztesen - írta meg az Átlátszó.

A Századvég ezzel alighanem minden eddiginél nagyobb összegű közbeszerzést nyert el az Orbán-kormánytól, ugyanis a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány nettó 23,8 milliárd forintos ajánlatával nyerte el a 40 hónapra, 2026. december 31-ig szóló megbízást a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Ez azt jelenti, hogy a kormánypárti agytröszt bankszámlája évi nettó 7,47 milliárd forinttal hízik a magyar adófizetők jóvoltából.

A tényfeltáró lap szerint az elvárások között szerepel évi sok gyorstanulmány (minimum 10 ezer karakter szóközökkel), kicsit kevesebb normál tanulmány (minimum 40 ezer karakter), még kevesebb részletes tanulmány (minimum 80 ezer karakter), és néhány, de legalább évi 14 darab stratégiai tanulmány (minimum 200 ezer karakter terjedelemben). Emellett „a magas szintű állami döntéshozatalhoz kapcsolódó folyamatokkal összefüggő, kiemelkedő jelentőségű társadalmi kérdések és ezen kérdések aspektusainak minél mélyebb megismerése” érdekében kell készíteniük egy vagy kettő nagymintás lakossági reprezentatív nagykutatást (minimum 20 ezer fővel), valamint egy EU-s kutatást, majd a tanulmányok és kutatások alapján „szakértői tanácsadást” is ellátnak.

Az Átlátszó szerint a Nézőpont ajánlatának elfogadása esetén még ennél is több közpénzt hajítottak volna ki az ablakon, túlságosan viszont értük sem kell aggódni, ugyanis idén januárban a propagandaminisztérium egy másik, ugyancsak vaskos közbezerzése éppen fordított eredménnyel alakult. A „Kormányzati médiamonitor szolgáltatás (2023-2026)” című, 48 hónapra szóló munkát a Nézőpont-csoport egyik cége, az Observer Budapest Médiafigyelő Kft. nyerte meg nettó 22,2 milliárd forintos ajánlattal.