sztrájk;Volánbusz;béremelés;bértárgyalások;követelés;sofőrök;

- Túlélték a sztrájkoló sofőrök a konfliktusokat, sikeres lehet a Volánbusz hétfői munkabeszüntetése is

A legmagasabb szintű miniszteri megfélemlítés ellenére még többen álltak ki a jogos bérkövetelés mellett.

Bejön amire számítottunk, egyre többen csatlakoznak a munkabeszüntetéshez: azokon a területeken, ahol a vasárnapi sztrájk ideje alatt 50-60 százalékos támogatottsága volt a sztrájkunknak, ma a reggeli jelentések alapján a 80 százalék közeli szinten áll – írja Facebook-oldalán Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke. Megjegyezte, hogy több helyen a nagyon alacsony 5-15 százalékos támogatáson is sikerül javítani, és mindenhol a munkavállalók aktívabb részvételére számítanak.

Dobi István a hétfői sztrájknapon folyamatos posztjaiból kiderült, nagyon bízik abban, hogy „csapást mérnek” a munkáltatóra és a tulajdonosra, kikényszerítve a tárgyalások azonnali megkezdését. A vasárnap kezdődött munkabeszüntetésről lapunk is részletesen, helyszíni riporttal is beszámolt. Mint megírtuk, a SZAKSZ szerint szerint a sztrájkra azért van szükség, mert elakadtak a jövő évi bérfejlesztési tárgyalások. A szakszervezet 2024-re 25 százalékos béremelést szeretne, de a Volánbusznak még nincs ajánlata. A cég január 20-ra szeretné lezárni a jövő évi bértárgyalásokat, és megkötni a bérmegállapodásokat.

A szakszervezeti elnök napközbeni konfliktusokról is beszámolt, így arról, hogy Balassagyarmaton „a Nógrád vármegyei üzemvezető hazugsággal blokkolja a sztrájkot”. Ugyanis a helyi az autóbusz-vezetőkkel azt közölte, hogy a sztrájk nem jogszerű, ezért jól gondolják meg, hogy beszüntetik-e a munkát. Dobi István viszont nyilvánosságra hozta, hogy „az üzemvezető hazudik, a sztrájkot a bíróság jogszerűnek ítélte”.

A sztrájkkedv, ahogy vasárnap is, a hét első munkanapján is Somogyban volt a legmagasabb, s a napközbeni jelentések szerint „Hatvan és Szentendre is áll” – A helyzet fokozódik, ennek ellenére tartsatok ki, maradjatok a „barikádokon” buzdította a SZAKSZ tagjait az elnökük, aki arról is hírt adott, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Csongrád-Csanád vármegye alapszervezetének az elnöke, hétfőn összetűzésbe került a SZAKSZ területi elnökével és felszólította a sztrájk lebonyolítását felügyelő tisztségviselőt, hogy ne folytasson agitációt a sztrájk mellett.

– Mi van? Normális ez a szakszervezeti vezető, tudja egyáltalán, hogy miről beszél? Felháborító! – kommentálta a történteket Dobi István, aki meglepetésre egy mozdonyvezetőtől is kapott egy támogatói levelet: „Engedje meg hogy gratuláljak Önnek és a sztrájkban résztvevő kollégáknak! Tudom csekély vigasz ha kinyilvánítom szolidalitásom Önök felé mint mozdonyvezető! De mivel mi nem csatlakoztunk a sztrájkhoz így mást tenni nem tudok! Kívánok kitartást a harchoz Önnek és kollégáinak egyaránt! Boldogsággal fog eltölteni ha sikerül nyerniük!”

Amint arról még szombaton a Népszava is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter ugyan jogosnak nevezet a béremelés igényét, azonban a SZAKSZ által elvárt 25 százalékos emelés mértékét viszont „teljesen irreálisnak, eltúlzottnak” nevezte. – Ennek teljesítését sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható, miután 2023-ra már megszületett a bérmegállapodás és azt a munkáltató fillérre be is tartja – próbálta Lázár elriasztani a sztrájktól a dolgozókat.

Az Orbán-kormány szeretné szorosra fűzni a kapcsolatokat a türk államokkal, ám kérdés, hogy megéri-e nagy energiát fordítani az árucsere-forgalom növelésére e viszonylag szegény országokkal.