„A MÁV-VOLÁN-csoport legnagyobb vagyona nem az infrastruktúrája vagy a járműállománya, hanem a munkavállalói, akik a sok kihívás közepette is mozgásban tartják az országot. A béremelés igénye tehát jogos, a 25 százalékos mértéke viszont teljesen irreális, eltúlzott” – jelentette ki Lázár János a Facebook-oldalán. A építési és közlekedési miniszter hozzátette, senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem.
Lázár kiemelte, hogy a Volánbusznál működő közel két tucat szakszervezet közül csupán egy van, amely ennyire túlzó mértékű béremelést követel.
„Ennek teljesítését sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható, miután 2023-ra már megszületett a bérmegállapodás és azt a munkáltató fillérre be is tartja”
– fogalmazott.
A miniszter felelőtlenségnek nevezte, hogy a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (Szaksz) sztrájkot szervez advent 2. vasárnapjára, valamint az azt követő hétfőre. A Volánbusz azonban felelős közlekedési vállalat – folytatta –, amely jogilag vitatható munkabeszüntetés ellenére is biztosítja az elégséges szolgáltatásokat, igyekszik mindenkit eljuttatni úticéljába a sztrájk ideje alatt is.
„A felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk, a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál. Ott állapodtunk meg 2023-ra vonatkozóan és ott fogunk megállapodásra jutni a 2024-es bérfejlesztést illetően is” – zárta bejegyzését Lázár János.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) december 10-ére és 11-ére hirdetett sztrájkot, mivel még mindig nem született meg a bérfejlesztési ajánlat. Így országszerte több mint 23 ezer járat maradhat ki. A szakszervezet elnöke, Dobi István korábban kiemelte, hogy ennek a két napnak a Volánbusz dolgozóiról kell szólnia, és most a munkavállalók írják a játékszabályokat, nem a „vadkapitalista módszereket alkalmazó munkáltató, aki azzal a szemlélettel irányít, hogy ha valami nem tetszik a munkavállalónak, akkor el lehet mennie”.
Hozzátette, hogy a Fővárosi Törvényszék egyértelmű és világos végzésben adott igazat a szakszervezetnek a sztrájk jogszerűségével kapcsolatban. Kiadott egy sajtóközleményt is, amelyben úgy fogalmazott, a munkáltató abszurd jogértelmezése, hogy egy 2024-es bérköveteléssel összefüggésben meghirdetett sztrájk december 1-én még jogszerűtlen, január 1-én pedig már jogszerű lenne. Hangsúlyozta, hogy követelésük a jövő évi keresetről szól.
Volán-sztrájk: két nap, húszezer kieső járatKétnapos Volánbusz-sztrájk kezdődik vasárnap, több mint húszezer járat maradhat ki„Ne hagyjátok magatokat megfélemlíteni” – üzenték a mozdonyvezetők a sztrájkra készülő volánosoknak