Oscar;animáció;Szentendre;nővérek;művészcsalád;

2024-01-01 15:45:00

Jó úton jár a világhírnév felé egy szentendrei művészcsalád

Karácsony előtt érkezett a hír, hogy felvették az Oscar-díjra esélyes animációs rövidfilmek szűkített listájára Buda Anna Flóra 27 című alkotását, amely egy huszonhét éves lány életébe és szexuális fantáziájába enged betekintést. A pszichedelikus képi világú kisfilm alkotócsapatában három nővér is részt vett: Mákó Bori az animációban segédkezett, Mákó Mári és Mákó Rozi pedig az éteri elektronikus zenéért felelt. A lányok szentendrei otthonukból adtak interjút a Visszhangnak.

Noha csak tizenegy perces Buda Flóra Anna 27 című animációs filmje, csak úgy hasít a filmes világban: nemrég felvették az Oscar-díjra esélyes animációs rövidfilmek szűkített listájára, májusban a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Arany Pál­mát a rövidfilmek versenyében, majd a budapesti 11. Friss Hús fesztiválon megkapta a legjobb magyar animációs filmnek járó elismerést. Nemrég pedig az Annecyi Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon nyerte el a fesztivál fődíját.

A film készítésében három, Szentendrén felnőtt testvér is részt vett: Mákó Bori a kifestésben segédkezett, míg Mákó Mári és Mákó Rozi az éteri, elektronikus zenéért feleltek, melyet Annecyban a legjobb eredeti filmzenéért tüntettek ki. És bár a film készítésében nem vett részt a negyedik testvér, Mákó Kató, azért őt is érdemes megemlíteni: szintén zenével foglalkozik, és Kollár-Klemencz László együttesében játszik.

Színt és zenét kevernek

A rendező a három testvér közül először Mákó Borit kereste fel, akivel 2018-ban diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen animáció mester szakon, majd a következő évben workshopot tartottak együtt a digitális festészetről a Hegyező Szabadiskola szervezésében. Így amikor jóval később Flóra elkezdett dolgozni a 27 című filmjén, Borit kifestőnek kérte fel, akinek a film számítógéppel rajzolt figuráit kellett digitálisan kiszíneznie.

– Ki is utaztam 2022-ben egy hónapra a Vendome nevű francia városba, ahol Flóra a filmet csinálta. Ott rajtam kívül még két magyar kifestő dolgozott, a feladatunk az volt, hogy a digitális ecsetünkkel az egyes kockákat úgy színezzük ki, hogy azokon passzoljanak a tónusok, a fények és az árnyékok is, de azért ne legyenek annyira pontosak, így teremtve meg a festés illúzióját – mondja Bori.

Flóra filmje igencsak festői, ezért a képi világa is olyan hatást kelt, mint amikor régen az animátorok az egyes festékrétegeket cellre, vagyis celluloidra vitték fel, melyeket aztán egyenként befotóztak, hogy a képeket lejátszva mozgást keltsenek. A következő lépésben már a két zenész testvér, Mári és Rozi segített.

Bori még az egyetem alatt mutatta be őket a rendezőnek, akinek a lányok első lemezéről megtetszett két szám, illetve kérte, hogy küldjenek neki még filmes hangulatú szerzeményeket.

– mondja Mári, majd Rozi hozzáteszi: – Amikor újabb számokat küldtünk Flórának, ő visszaírt nekünk, hogy a zenénk nagyon jól működik a jelenetek alatt. Mintha arra írtuk volna. Pedig amikor a számokon dolgoztunk, a film még nem is létezett. A zenében használt motívumok viszont jól összecsengtek a filmes történésekkel. Szóval egy pillanat műve volt az egész. Mint egy szerencsés bolygóegyüttállás.

Bonyolódik a képlet

A testvérek amúgy szívesen működnek együtt: Rozi például nemcsak Márival, de Borival is fellép duóban, a koncertjeiken pedig elektronikus tánczenét játszanak. A négy testvér életét már gyerekkoruktól fogva áthatotta a művészet, mivel édesanyjuk, Mákó Miklósné Velkey Katalin ének és irodalom szakos tanár, több kórusban is énekel, míg édesapjuk, Mákó Miklós nemzetközileg elismert trombitaművész, aki Szabados György zongoraművésszel együtt lépett fel, és turnézott Barry White amerikai soul- és funkénekessel is.

Már az általános iskolában ő volt a zenei szerkesztője a sulirádiókban, és a bulikban a DJ is. Nyolcévesen zongoradarabot komponált, tizenévesen számítógépen zenét írt, amivel irányt mutatott testvéreinek. – Én arra emlékszem, hogy a házunk falai között hallottuk a trombitaszót – mondja Mári. – Kis koromban néztem a nappaliban a rajzfilmet, miközben hallottam, hogy apa a másik szobában próbál. Nekem ezért ki kellett szűrnöm a tudatomban a trombitát, hogy a rajzfilm hangjára tudjak koncentrálni – meséli. Később persze bevonzotta a zene, ahogy Rozit is, a két testvér több zenei képzés után hu­szon­éves korukban a Hágai Királyi Konzervatóriumon belül az Institute of Sonology nevű intézményben tanult elektronikus zenét. Mári aztán Hollandiában maradt, hogy zeneszerzést tanuljon mester szakon, azóta pedig kamaraegyütteseknek komponál Európa-szerte. 2021-ben pedig elkezdte a MOME-n a doktori képzést.

Élet a művészek városában

– A szüleink mellett a másik hatást Szentendre gyakorolta ránk, amely köztudottan a művészek városa. Gyerekkorunkban volt itt minden: rajzszakkör és zenei iskola, míg a múzeumokban egymást érték a különféle tárlatok, az utcán pedig performance és zenei fesztiválok. A két kedvenc helyemen, a Dalmát Pincében és a Vajda Lajos Stúdióban mindig zajlott a művészeti élet. Nekünk a barátainkkal természetes volt, hogy amikor egy szórakozóhelyen találkozunk, akkor nemcsak beszélgetünk és bulizgatunk, hanem megszervezünk egy kiállítást, netán egy ahhoz kapcsolódó koncertet – mondja Rozi. Az ő sokoldalúságát mutatja, hogy az elektronikus zenei képzés előtt a Magyar Iparművészeti Főiskolán (mai nevén: MOME) elvégzett egy grafikai tervezés mesterképzést, de végül a zenét választotta hivatásának. Budapesten és külföldön is elismert előadóművész, 2025-től pedig ő lesz a Trafó Kortárs Művészetek Házában a zenei programszervező.

Márival a Committee nevű formációjukat pedig még egy hangszergyűjtő haverjuk lakásán találták ki, amikor egymásnak háttal állva elkezdtek jammelni: Mári dobgépen, Rozi szintetizátoron játszott egymásnak „felelgetve”, amikor pedig visszahallgatták az eredményt, képtelenek voltak ülve maradni, és elkezdtek táncolni rá. – Hamar rájöttünk, hogy elég jól tudunk együttműködni, ezért evidens volt, hogy ezt meg kell ugranunk. Vagyis hogy ne csak stúdióban zenéljünk, hanem közönség előtt, élőben is. Hisz ha nekünk tetszett a zenénk, akkor az másoknál is működni fog – mondja Mári.

Borit a rajzolás felé még Rozi térítette el, amikor látta kis korában testvérét, ahogy papírlapon alkot.

Egy nyaraláson pedig az unokatestvéreit instruálta, akár egy rendező, hogy egy horrorisztikus kisfilmet készítsen velük. Érettségi után adta magát, hogy az Óbudai Képzőművészeti Szakképző Iskolába jelentkezzen, majd a MOME-ra animáció szakra, jelenleg pedig doktori képzésre jár. A Mákó testvérek tehát folyamatosan fejlesztik magukat, de bevallásuk szerint az egyetemi tanáraik mellett egymástól is rengeteget tanulnak.