Budapest;bérlet;megállapodás;Volánbusz;BKK;átmenet;MÁV-HÉV Zrt.;

Átmeneti megállapodást kötött a BKK, a Volánbusz és a MÁV-HÉV, január 1. után is marad a Budapest-bérlet

Elhárult a veszély, hogy munkába menni is kétszer annyiba kerüljön. Egyelőre.

– A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) december 29-én pénteken olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését – jelezte a Népszavához is eljuttatott közleményében a fővárosi közlekedésszervező társaság. E szerint egy úgynevezett áthidaló megállapodás született, amely egyelőre január 1-je után is biztosítja, hogy az a több százezer utas, aki közigazgatási határoktól és szolgáltatóktól függetlenül nap mint nap igénybe veszi a közösségi közlekedést, a megszokott bérletárakon juthasson el a munkahelyére, iskolába, rokonaihoz. 

A BKK a megállapodás részleteit ismertette, hogy az lehetővé teszi a jelenlegi szolgáltatások fenntartását, illetve elszámolását, egyúttal érvényben tartja a jelenlegi tarifákat és bevételi elszámolásokat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024. január 1-től:

  • fennmarad az egységes tarifarendszer, vagyis megmarad a Budapest-bérlet elfogadása az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül;

  • a BKK változatlanul ellátja az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett kék autóbuszain;

  • a BKK biztosítja az optimális megoldást ezeken a vonalakon az esetleges forgalmi zavarokra;

  • a FUTÁR-rendszerben továbbra is megjelennek a környéki járatok, így az utasok a jelenleg rendelkezésre álló felületeken (például a BudapestGO applikációban) továbbra is percre pontosan megtervezhetik az utazásukat;

  • a BKK az értékesítési csatornáin (a jegy- és bérletautomatákból, illetve a BudapestGO alkalmazásban) változatlanul lehetővé teszi a jegyvásárlást a HÉV-ekre és az agglomerációs „kék” buszokra is.

A fővárosi cég emlékeztetett, hogy a HÉV és az agglomerációs kék buszjáratok működtetésével kapcsolatban még 2016-ban egy bonyolult, sok szerződésből álló megállapodáscsomagot kötött a fővárosi önkormányzat és az akkori közlekedési tárca. Ezek a megállapodások 2023. december 31-én lejárnak, ami azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy január 1-jén megszűnik a jelenlegi áttekinthető és egységes tarifarendszer, valamint nélkülözniük kell az utasoknak az eddigiekben a BKK által nyújtott magas színvonalú szolgáltatásokat. így például az utastájékoztatást, a jegyértékesítést és a járműpótlást az agglomerációs vonalakon .

„A hatályos jogszabályok szerint a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri” – tette hozzá a BKK, abban bízva, hogy az említett határ eléréséig a helyzet tartós rendezése is megszülethet.