Karácsony Gergely;Lázár János;visszalépés;Vitézy Dávid;

Vitézy Dávid: Évtizedes visszalépés fenyeget a tömegközlekedésben, Karácsony és Lázár felelőssége közös

A korábbi államtitkár szerint problémák egész sora állhat elő a most kialakult helyzettel.

A budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt december 31-én. Emiatt évtizedes léptékű visszalépés fenyeget, amelynek megoldásában a felelősség közösen terheli Karácsony Gergely főpolgármestert és Lázár János közlekedési minisztert a hatályos törvények szerint - közölte Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár a Facebookon, akit az LMP már győzköd egy ideje, hogy induljon el főpolgármester-jelöltként.

Vitézy Dávid szerint a kialakult helyzet nem csak a közös bérletet veszélyezteti, eljuthatunk odáig, hogy emiatt ritkábban járnak majd a HÉV-ek, Budapesten belül nem vesznek fel utast az eddig mindenhol megálló kék Volánbuszok, megszűnik a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, forgalomirányítás, de a közös menetrend is. A megállapodás megszűnése számos területet érint, és noha eddig csak egyetlen kiemelt aspektus, a közös Budapest-bérlet márciustól bejelentett megszüntetése kapott figyelmet a sajtóban, bőven van probléma ezen túl is - hívta fel a figyelmet.

Felidézte, hogy utoljára, 2022-ben még államtitkárként az ő dolga volt az éves tárgyalások vezetése, néhány körben oda-vissza lealkudták a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit és megállapodtak, az együttműködés ment tovább. Úgy tűnik azonban, hogy ez idén már nem sikerült - írta, hozzátéve, nem érti, hogy lehet, hogy ez csak az év utolsó napjaira derült ki egy, Lázár János tárcája által kiszivárogtatott Index-hírből, miközben normális esetben ősszel kellett volna megállapodni erről. Jelezte egyebek közt azt is, hogy mindmáig egyetlen hírt sem olvashattunk arról, hogy Lázár János és Karácsony Gergely akár csak egyetlen alkalommal asztalhoz ültek volna az elmúlt hónapokban vagy akár az elmúlt hetekben.

Vitézy megjegyezte, nem akar ötleteket adni, de a megállapodás lejártával Lázár János akár bármikor felére ritkíthatja a 22-es busz vagy a szentendrei hév járatkövetését és aztán azt mondhatná, hogy a városhatáron kívüli utasok még felfértek, a budapestiek pedig forduljanak a főpolgármesterhez, az már az ő dolga.

Vitézy Dávid jelezte, hogy a törvény mindig is úgy szólt, hogy a főpolgármester és a közlekedési miniszter dolga megállapodni és biztosítani a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés egységét. „Ha nincs megállapodás, akkor ez egy újabb mérföldkő lesz abban a folyamatban, melyben az országos pártpolitikai harc, a teljes politikai polarizáció minden fővárosi szakmai kérdést elural és valójában egy olyan területen is megsemmisül a kormány és a főváros együttműködése, ahol évtizedek óta megvolt és ahol enélkül a jó végeredmény kizárt: a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés összehangolt működtetése terén” - figyelmeztetett, hozzátéve, mindezzel azt is elérik, hogy már megint nem a lényegről beszélünk, ugyanis a status quo fenntartása helyett a HÉV-eket és az elővárosi vasútvonalakat inkább masszívan fejleszteni kellene - előbbi esetén példaként említette az 50+ éves járműpark elengedhetetlenül szükséges cseréjét. Számos potenciális utas ugyanis versenyképes kötöttpályás alternatíva híján inkább autót használ, amellyel csak romlik a főváros levegője és növekszik a dugók száma - jelezte.