Lázár János egészen Debrecenig megy ma, hogy bemutassa a közösségi közlekedésben bevezetendő új tarifarendszert, ami a budapestieket érintheti a leginkább. Nem véletlen a távolságtartás: a fővárosi önkormányzattal a HÉV-ek és a kék távolsági buszok átvétele óta működő tarifaközösség felmondása minden szakmai szinten kiverte a biztosítékot és a népharag hullámai is tornyosulnak. Megérthetetlen, hogy az érintett kerületi önkormányzatok közül eddig miért csak Csepel polgármestere állt bele – igaz féllábbal – az ügybe. Az idén urnák elé járuló választók aligha díjazzák, ha márciustól dupla-bérletet kell váltaniuk a Volán és a MÁV járatokra Budapesten belül.
Lázár János közlekedési miniszter már december elején bejelentette, hogy egyszerűsítené a közösségi közlekedés „Kádár-rendszerből örökölt bonyolult, legalább 65-féle jogcímre épülő, elavult” tarifarendszerét. A kormány első körben december elején rábólintott a felvetésre és március 1-ig adott haladékot a tárcavezetőnek a részletek kidolgozására, de Lázár még az év vége előtt áldást akart szerezni a tervre. Nem kapta meg. Orbán Viktor háromszor tagadta meg miniszterét egyetlen kormányinfón, köztük a 14 év alattiak ingyenes utazásával kapcsolatban.
Lázár azonban nem állt le: emberei egy nappal a kormányülés után közölték a BKK-val, hogy a minisztérium nem hosszabbítja meg a szerződést és 2024-re már ne számítsanak a 12 milliárdos állami normatívára se. (Ez egyébként Demszky idején még 32 milliárd volt, Tarlós idején csökkent le, részben ebbéli dühében adta át a Hév-eket.) A két állami cég – a MÁV és a Volánbusz – pánikba esett. Ott ugyanis tudják, amit Nagy Bálint keszthelyi ex-polgármesterként, szakmailag és emberileg fel nem zárkózott közlekedési államtitkárként nem: képtelenek a fővárosi közlekedési rendszerből kiszakítva működtetni ezeket a járatokat. Az egy dolog, hogy a politikai menekített államtitkár által emlegetett vármegye-bérletet nem lesz hol megvásárolni a HÉV-vonalak mentén, lévén egyetlen jegyautomatája sincs ott az állami vasúttársaságnak, ahogy emberük sincs arra, hogy ellenőrizzék, ki váltott egyáltalán jegyet, bérletet az utasok közül, de ha beüt a krach és bármi okból pótolni kell a végletekig leharcolt így egyre gyakrabban kieső HÉV-eket, akkor még megállni sem lesz hol a MÁV által nem tudni honnan, kitől, ki által, mennyi idő alatt odavezényelt pótlóbuszoknak, lévén a megállókat a fővárosi közlekedési cég üzemelteti. Az atlétikai stadion építésekor is a BKK engedte át csaknem egy évre a Boráros téri buszfordulót a naponta 40 ezer utast szállító H7-es vonalat helyettesítő pótlóbuszoknak. Most majd nem fogja. Vagy ha mégis, a buszra ültetett csepeliek azért nem fogják imába foglalni az őket dupla bérletvásárlásra kényszerítő döntéshozókat. Azt már nem is említve, hogy ezzel ugrik a menetrendek összehangolása és az utastájékoztatás is. Mindezt ugyanis szintén a BKK végzi most. A kormányon elhatalmasodó Budapest-ellenes őrület kilépett politikai medréből, minden gazdasági és társadalmi racionalitást félrelökve rombol.
Lázár már bejelentette, hogy nem indul a következő parlamenti választásokon. Fulladásig rászorult a saját maga húzta politikai kényszerzubbony. Nincs ezzel egyedül, de a többiek a mi fulladásunkig maradnának.